کری درباره ملوانان آمریکایی 5 بار با ظریف صحبت کرده!

مقام آمریکایی مدعی شده جان کری، وزیر خارجه کشورش در یکی از تماس‌هایی که شب گذشته با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش برای حل و فصل موضوع بازداشت 10 نظامی آمریکایی در خلیج فارس انجام داده از او خواسته این واقعه را به فرصتی برای نشان دادن قدرت دیپلماسی تبدیل کند. 

مقام آمریکایی می‌گوید کری به همتای‌ ایرانی‌اش گفته اقدام ایران در توقیف دو شناور آمریکا و بازداشت 10 سرنشین آن می‌تواند به «فصلی خوب» برای دو کشور تبدیل شود. 

مطابق این گزارش، کری، شب گذشته دست‌کم 5 بار برای حصول اطمینان از آزادی سرنشینان شناورهای توقیف‌شده با ظریف صحبت کرده است. 

به گفته مقام مورد استناد خبرگزاری فرانسه، کری معمولاً به طور منظم با ظریف تلفنی گفت‌وگو می‌کند و قبل از انتشار خبر دستگیری ملوان‌ها هم قرار بوده به رسم معمول، با او صحبت کند. 

وزیر خارجه آمریکا در این تماس تلفنی با این توضیح برای ظریف که ملوان‌ها مطابق روال مرسوم بین کویت و بحرین در حال حرکت بوده‌اند از او خواسته از آزادی فوری و سالم آنها اطمینان حاصل کند.

مطابق ادعای مقام آمریکایی «کری گفت اگر ما بتوانیم این حادثه را در مسیر صحیح پیش ببریم، می‌تواند فصلی خوب برای هر دوی ما باشد.»

سپاه پاسداران ١٠ نظامی متجاوز آمریکایی که با دو فروند قایق به صورت غیر مجاز وارد آب‌های ایران در خلیج فارس شده بودند را بازداشت کرده بود. 

 سپاه ساعاتی بعد در اطلاعیه‌ای با اشاره به قطعیت غیر عمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی امریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج فارس، از رها سازی تفنگداران دستگیر شده امریکایی در آب‌های بین المللی خبر داد.