شایعات رسانه‌های اسپانیا درباره کمک ایران به حزب چپگرای این کشور

رسانه‌های اسپانیا در چند روز اخیر در حال گسترش شایعاتی هستند مبنی بر اینکه ایران از فعالیت‌های حزب سیاسی «پودموس» در اسپانیا حمایت مالی کرده است.

اتحادیه تخلفات اقتصادی و مالی (UDEF) اسپانیا به دنبال پخش شدن این شایعات، تحقیقاتی را درباره این خبر که حزب سیاسی چپگرای پودموس مبلغ 5 میلیون یورو از ایران «در قبال نفوذ تهران در عرصه سیاسی و اقتصادی اسپانیا دریافت کرده است»، آغاز کرده است.

روزنامه اسپانیایی «ال کانفیدنشال» گزارش کرد، «پابلو ایگلسیاس» دبیرکل پودموس از شفافیت حزب خود دفاع کرد و گفت: «ما از تحقیقات UDEF درباره این موضوع خرسندیم.»

حزب چپگرای پودموس در انتخابات ماه دسامبر با کسب 21 درصد آراء پیروز شد. این حزب در مارس 2014 در واکنش به اعتراضات ملی علیه نابرابری و فساد سیاسی به وجود آمد.

«جوزف هامیر» مدیر اجرایی مرکز جامعه آزاد امن (SFS) مدعی شد: «ایران برای مدتی شاخه حساسی در اسپانیا داشته است. ایران تلاش کرده است تا مشروعیت خود را از طریق شبکه اسپانیایی هیسپان تی وی در اسپانیا ایجاد کند و ایگلسیاس از حزب پادموس از طریق حضور در این شبکه به سخنگوی ایران برای اسپانیا تبدیل شده است».

رسانه‌های اسپانیا گزارش کرده‌اند که طبق قوانین این کشور، دریافت کمک‌های سیاسی از دولت‌های خارجی غیرقانونی است.

در ماه‌های گذشته همزمان با اقبال عمومی از احزاب چپگرا در اسپانیا، موج رسانه‌ای گسترده‌ای از آن‌ها به راه افتاده و از روش‌های مختلفی تلاش شده است تا این گروه‌ها تضعیف شوند. این روند در دیگر کشورهای اروپایی از جمله در انگلیس، برای تضعیف «جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر یا در یونان علیه الکسیس سیپراس نخست‌وزیر چپگرای این کشور، نیز صورت گرفته است. رسانه‌های جریان اصلی هم کوربین و هم سیپراس را به ارتباط با تهران متهم کرده بودند.