کری: تا ۲۵ سال آینده برنامه هسته‌ای ایران را زیر نظر داریم

 وزیر امور خارجه آمریکا درباره آغاز اجرای برجام کنفرانس خبری برگزار کرد.

وی در این کنفرانس خبری گفت: در واقع دیپلماسی قدرت بزرگی است که می‌تواند چالش‌های سخت را حل کند و آژانس بین المللی انرژی اتمی اجرای تعهدات ایران بر اساس توافق هسته‌ای را راستی آزمایی کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: ما خوشحالیم که اطلاعاتی دریافت کردیم که 5 آمریکایی از بازداشت آزاد شده و هم اکنون در حال حرکت به‌سوی خانه هستند.

وی گفت که آمانو فردا به تهران سفر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که اوباما درباره آزادی  زندانیان آمریکایی در آینده نزدیک بیشتر صحبت خواهد کرد.

جان کری اضافه کرد: دو مسیر مذاکرات ــ زندانیان و هسته‌ای ــ به یکدیگر مرتبط نبودند اما پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای، مذاکرات درباره زندانیان را تسریع بخشید.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ایران گام‌های مهمی را اتخاذ کرده که بسیاری تردید داشتند که حتی بتوان این گام‌ها را به تصویب رساند. امروز شانزدهم ژانویه 2016 ما به روز اجرای توافق هسته‌ای رسیدیم.

کری اضافه کرد: ما می‌توانیم قاطعانه بگوییم که مسیر ایران به‌سوی دستیابی به مواد شکافت پذیر کافی برای سلاح اتمی به‌صورت قابل راستی آزمایی بسته شد.

جان کری گفت امروز لحظه‌ای است که توافق هسته‌ای ایران از وعده‌ها و قول‌ها به اقدامات قابل اندازه‌گیری تبدیل می‌شود و همه مراحل زنجیره هسته‌ای ایران از ابتدا تا انتها زیر نظر قرار گرفته و راه پنهانکاری بسته شده است.

وی اضافه کرد: تا 25 سال آینده برنامه هسته‌ای ایران را زیر نظر داریم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: ایران برای اجرای برجام اقدامات مهمی را با وجود تردید برخی کشورها انجام داده است و تحریم‌های هسته‌ای ایران را لغو کردیم و انتقال اورانیوم‌های ایران به خارج و کاهش دوسوم سانتریفیوژها و کاهش درصد غنی‌ساز از اقدامات مهم ایران است.

کری اضافه کرد: برنامه هسته‌ای ایران در تمام ابعاد و تأسیسات زیر نظر آژانس قرار دارد و همه مراحل زنجیره هسته‌ای ایران از ابتدا تا انتها زیر نظر قرار گرفته شده است.

ساعتی پیش ظریف و موگرینی در بیانیه مشترک خود اعلام کردند: امروز، ما به روز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسیدیم. از زمان روز تصویب، ما مجدّانه تلاش کردیم و تعهد مشترک و اراده جمعی خود را به نمایش گذاشتیم تا سرانجام موجبات اجرای برجام را فراهم کنیم. امروز، شش ماه پس از نهایی شدن آن توافق تاریخی، آژانس بین المللی انرژی اتمی تأیید کرد که ایران تعهدات هسته‌ای ذی‌ربط خود تحت برجام را اجرا نموده است.

از آنجا که ایران به تعهدات خود عمل نموده است، امروز تحریم‌های مالی و اقتصادی ملی و چندجانبه مربوط به برنامه هسته‌ای ایران منطبق با برجام برداشته شد. اتحادیه اروپایی، کشورهای 1+5 مرکب از جمهوری خلق چین، جمهوری فرانسه، جمهوری فدرال آلمان، فدراسیون روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، و ایران همچنین در زمینه استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، در چارچوب برجام، همکاری خواهند کرد.