آیا برجام روابط ریاض و واشنگتن را شکرآب می کند؟

خبرگزاری فرانسه در مطلبی نوشت: در حالی که دولت باراک اوباما اصرار دارد که هدف از اجرای برجام تنها متوقف کردن گسترش تسلیحات اتمی است، کارشناسان بر این باورند که این توافق هسته‌ای تلاشی برای برقراری موازنه جدید در روابط آمریکا با کشورهای خاورمیانه است.

این مساله در آزادی سریع 10 ملوان آمریکایی که توسط نیروهای ایرانی در خلیج فارس بازداشت شدند، و همین طور آزادی زندانیان آمریکایی در ایران و اجرای برجام به خوبی نمایان است.

در شرایطی که روابط ایران و عربستان سعودی به شدت متشنج شده، گرم شدن روابط واشنگتن با تهران تنها منجر به تشدید تنش در روابط ریاض و واشنگتن خواهد شد.

فردریک وهری از بنیاد کارنگی برای صلح بین المللی در این باره گفت: یکی از چشم اندازهای اوباما برای این منطقه حداقل در خلیج فارس، تعادل است. این عبارتی است که اوباما زیاد از آن استفاده می کند.

فراتر از بحران‌های سوریه و یمن که عربستان سعودی در حال جنگ با نیروهای مورد حمایت ایران است، صلح گسترده تر منطقه‌ای تنها زمانی حاصل خواهد شد که ایران و عربستان روابط سازنده و عملی داشته باشند.

اما قدرت‌های رقیب منطقه تا دستیابی به این هدف بلندپروازانه فاصله زیادی دارند. در واقع، بهبود روابط آمریکا و ایران به خاطر توافق هسته‌ای تنها موجب نگرانی بیشتر عربستان سعودی شده است.

عربستان سعودی به تازگی شیخ نمر روحانی شیعه را اعدام کرده و این مساله با اعتراضات گسترده در منطقه روبرو شد و حمله تعدادی از معترضان به سفارت عربستان در تهران منجر به قطع روابط دیپلماتیک ریاض با تهران شد.

وهری در ادامه تصریح کرد: اوباما امیدوار بود که اگر نمی‌تواند روابط حسنه را بین ایران و عربستان برقرار کند، حداقل تعادل را در منطقه خلیج فارس برقرار کند. بی شک، این بلندپروازی آمریکا برای برقراری تعادل، در هم شکسته شده است.

کارشناسان بر این باورند که اوباما سعی خواهد کرد تا در سفر آتی خود به عربستان، رهبران سعودی و امارات متحده عربی را نسبت به تبعات اجرای برجام آرام کند.

مقام‌های سعودی آشکارا نگرانی خود را از اجرای برجام اعلام کرده‌اند. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با اسکای نیوز در پاسخ به این سئوال که آیا نگران منافع ایران از لغو تحریم‌های تجاری است، گفت: هر کشوری در جهان نسبت به این مساله نگران است.

وی در اظهاراتی توهین آمیز افزود: ایران سابقه جنگ و تخریب، تروریسم، بی ثباتی، دخالت در امور سایر کشورها را داراست.

بازداشت ملوانان آمریکایی توسط نیروهای ایرانی در خلیج فارس و آزادی سریع آنها و همچنین آزادی زندانیان آمریکایی توسط ایران، نشانگر تحولات جدیدی در روابط تهران و واشنگتن است.

کریم سجادپور دیگر کارشناس بنیاد کارنگی گفت: به نظر من، چیزی که برای اوباما بیشترین اهمیت را دارد، حفاظت از توافق هسته‌ای با ایران است. شما می‌توانید استدلال کنید که توافق هسته‌ای نه تنها یک اولویت برای خاورمیانه است بلکه دولت اوباما معتقد است که این توافق مهمترین دستاورد سیاست خارجی آمریکا است.