سیصد و هشتاد و نهمین جلسه علنی مجلس در حالی امروز با تقدیم لایحه بودجه سال 95 همراه شد که این جلسه میهمانی ویِژه داشت.



**میهمان ویژه
زنگ آغاز جلسه علنی امروز مجلس ساعت 8:15 صبح به صدا درآمد و خبرنگاران و تصویربرداران با ورود به صحن علنی شاهد حضور غیرمترقبه محمد جواد ظریف در صحن علنی بودند،

بر اساس این گزارش شب گذشته مقدمات اجرای برجام فراهم شد و واکنش‌ها به این رویداد با حضور ظریف در مجلس برای لحظاتی ارائه بودجه 95 را به حاشیه راند.

حضور ظریف در مجلس به اعتقاد بسیاری از نمایندگان بی سابقه بود و این امر حتی باعث مصاحفه‌های چند دقیقه‌ای نمایندگان با وی شد.

اما جلسه علنی امروز زمانی سرو صدای فلش عکاسان را برای دقایقی بیشتر کرد که رئیس جمهور در ساعت 8:15 دقیقه وارد صحن علنی مجلس شد و این درحالی بود که نمایندگان برای دقایقی بررسی ماده واحده طرح تصویب امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر را در دستور کار داشتند.


 **روحانی در حلقه نمایندگان
براساس این گزارش حسن روحانی رئیس جمهور درحالی برای تقدیم لایحه بودجه سال 95  امروز در مجلس حاضر شد که  ژس از ورود برای دقایق در حلقه نمایندگان به دلیل مصاحفه از نشستن برروی صندلی خود اجتناب کرد .

روحانی اما پس از مصاحفه با نمایندگان مجلس با استقبال رسمی حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس روبه رو شد و پس از آن در صندلی خود  که در کنار  صندلی پورمحمدی وزیر دادگستری و نوبخت بود . نشست.
 
اما ورود رئیس جمهور به صحن صدای فلش‌های مداوم عکاسان را برای دقایقی به دنبال داشت و در کنار آن‌ها خبرنگارانی کنجکاو شروع به حاشیه‌نگاری کردند.
 

** مزاح لاریجانی
اما حضور روحانی در صحن که مصادف با زمان رای‌گیری در مورد طرح تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی‌ها در بنادر بود، به دلیل استقبال و خوشامدگویی بیش از حد نمایندگان با روحانی برای مدتی مختل شد تا جایی که لاریجانی رئیس مجلس بارها و بارها ضمن تذکر به نمایندگان از آنها خواست تا در جایگاه‌های خود قرار گرفته و رای‌شان را نسبت به این طرح اعلام کنند و پس از آن مجددا به استقبال از رئیس جمهور بپردازندکه این مسئله برای چند ثانیه‌ای باعث خنده حاضرین جلسه شد.
 
البته حضور روحانی در صحن علنی مجلس برای برخی دیگر از نمایندگان هیچ واکنشی را در بر نداشت و تعدادی از وکلای ملت همچنان بر صندلی‌های خود تکیه زده بودند.


**تقدیر لاریجانی از همراهان روحانی
اما لاریجانی بعد از رای‌گیری و اعلام نتیجه طرح مورد نظر ضمن خوشامدگویی به روحانی اظهار کرد: امروز روز فرخنده‌ای است زیرا روز تجلی اراده ملت بوده و موضوع هسته‌ای به نتیجه نشست و تحریم‌ها برداشته شد.

همچنین وی ضمن تشکر از رئیس جمهور که تلاش بسیاری در برداشته شدن تحریم‌ها داشتند و وزیر امور خارجه و تیم مذاکره کننده، بیان داشت: از تیم مذاکره کننده که در این دو سال و اندی مشغول این کار بودند و  زحمات زیادی کشیدند تا این گام بلند برداشته شود و دیشب همه شاهد بودند که آخرین گام برداشته شدن تحریم‌ها انجام گرفت، تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس با اشاره به حمایت‌ها و هدایت‌های روشنگرایانه رهبری معظم انقلاب گفت: مقام معظم رهبری در طول 12 سال ماجراهای مختلف در امر هسته‌ای، هم در زمینه راهنمایی و هم در تثبیت موقعیت ایران نقش اول را داشتند که بسیار ارزشمند است.

بعد از اتمام سخنان لاریجانی، رئیس جمهور برای ایراد سخنرانی قبل از ارائه لایحه بودجه سال 95  به پشت جایگاه رفت. با شروع سخنرانی روحانی نمایندگان آرام بر صندلی‌های خود تکیه زدند.


**برجامی برای تمام جناح‌ها
وی ابتدا ضمن ابراز خوشحالی از پیروزی بزرگ ملت ایران در پیچیده‌ترین پرونده سیاسی تاریخ معاصر اظهار کرد: برای اولین بار از خانه ملت به مردم عزیزمان تبریک و تهنیت می‌گویم و  مردم ما بهترین دیپلمات‌های خود را به صحنه رویارویی با قدرت‌های بزرگ فرستادند و با حمایت از آنها و با متانت و بردباری به موفقیت و پیروزی رسیدند.

روحانی در ادامه ضمن تشکر از مقام معظم رهبری که از آغاز تا پایان در همه مراحل راهنما، حامی و هادی بوده‌اند،گفت: در برجام هیچ جناحی بر جناح دیگر پیروز نشده است و این ملت ایران است که پیروز شده است.

وی ادامه داد: در برجام کسی نه در داخل و نه در خارج شکست نخورده است بعلاوه در برجام کشورهایی که با ما مذاکره می‌کردند نیز شکست نخوردند باید گفت در برجام همه جز صهیونیست‌ها، آتش افروزان، تفرقه افکنان میان امت اسلامی و افراطیون آمریکا خوشحالند.


 **کنایه بودجه‌ای روحانی
رئیس جمهور با اشاره به دلیل تأخیر در ارائه این دو لایحه از سوی دولت نیز تصریح کرد: همانگونه که می‌دانید زمان ارائه لایحه بودجه با زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها تقارن پیدا کرد، دولت به لحاظ انعکاس خارجی و حساسیت بین‌المللی در این موضوع صلاح نمی‌دید که لایحه بودجه را براساس فرض رفع تحریم‌ها که تبیین کرده بود، پیش از عملی شدن رفع تحریم‌ها به مجلس محترم ارائه کند.

روحانی  گفت: امیدوارم مجلس محترم این منطق را پذیرا باشد گرچه امسال کار شما نمایندگان با توجه به تقارن انتخابات سنگین است و لذا شرایط خاصی برفضای مجلس شورای اسلامی حاکم است اما سابقه دارد که حتی سال انتخابات با تقدیم لایحه در بهمن ماه بازهم مجلس بودجه را در پایان اسفند به دولت تحویل داده که از نمونه‌های آن می‌توان به مجلس هشتم و انتخابات آن اشاره کرد.


**صندلی های خالی
اما با گذشت 45 دقیقه از آغاز سخنرانی رئیس جمهور، کرسی‌های نمایندگان کم کم خالی می‌شد و وکلای ملت بعضا شروع به انجام مذاکراتی با یکدیگر و یا اعضای هیئت دولت در صحن مجلس شدند.


**جای خالی "وزاری اقتصادی"
براساس این گزارش حضور نیافتن وزرای اقتصادی دولت در تقدیم لایحه بودجه در همراهی با روحانی اما نکته بحث‌برانگیزی بود که برای لحظاتی مورد توجه خبرنگاران قرار گرفت که بسیاری از نمایندگان دلیلی برای حضور وزاری اقتصادی در همراهی با روحانی در ارائه لایحه بودجه نمی‌دانستند.


**روبوسی" حداد" با "ظریف "
اما روحانی با وارد شدن به دقیقه 45 سخنرانی خود خطاب به نمایندگان اظهار کرد: برای اینکه شما خسته نشوید بقیه مطالب را تیتروار خواهم گفت که این سخن "احسنت" برخی وکلای ملت را به دنبال داشت.

اما در زمان سخنرانی روحانی صندلی خالی برخی نمایندگان همچون حداد عادل، حمید رسایی و ... نیز خودنمایی می‌کرد که پس از لحظاتی حداد عادل سخنگوی ائتلاف اصولگرایان مجلس هم وارد صحن شد.

وی پس از چند دقیقه تکیه زدن بر صندلی خود به استقبال محمد جواد ظریف رفت و با وی روبوسی کرد و برای دقایقی دست در دست هم بودند.

اما استقبال حدادعادل به همین جا ختم نشد و وی همچنین از خانم ابتکار هم استقبال کرد و برای لحظاتی با وی گفتگو داشت.

**یک عکس یادگاری ...
اما بالاخره سخرانی بودجه‌ای و هسته‌ای روحانی در ساعت 9:49 دقیقه به پایان رسید و وی پس از اتمام سخرانی خود لایحه بودجه و برنامه ششم توسعه را تقدیم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی کرد و پس از پایین آمدن از جایگاه ناطقان مجلس. مجددا در حلقه نمایندگان محاصره شد.

روحانی اما برای چند دقیقه‌ای شنونده اظهارات رئیس مجلس در زمینه بودجه و مسائل هسته‌ای بود که پس از آن مجلس را ترک کرد.

اما حاشیه های جلسه علنی امروز به همین جا ختم نشد و پس از اتمام سخنان روحانی و خروج وی در حلقه نمایندگان . برخی از نمایندگان در جمع های دو الی سه نفره در کنار هم عکس یادگاری گرفتند.

کاظم جلالی .روح الله حسنیان و مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری از جمله نمایندگانی بودند که برای لحظاتی در مقابل قاب دوربین عکاسی در صحن علنی مجلس قرار گرفتند.

اما در ادامه دستور صحن به روال گذشته خود برگشت و پس از شروع بررسی دستور جدید علی لاریجانی ریاست جلسه علنی مجلس را به محمدحسن ابوترابی سپرد تا بدین‌نحوی حاشیه‌نگاری خبرنگاران به نقطه پایان برسد.