واکنش رفسنجانی نسبت به اجرایی شدن برجام

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار آقای مارس دی بارتولومئر، رئیس مجلس نمایندگان لوکزانبورگ، به آمادگی ایران برای تعمیق همکاری با کشورهای جهان از جمله لوکزانبورگ اشاره و خطاب به رئیس مجلس این کشور، تصریح کرد: سفر جناب‌عالی می‌تواند منشأ شروع دوره جدیدی از روابط بین دو کشور باشد. با مطالعه بر روی امکانات ایران می‌توانید برای کارهای اجرای و عملی برنامه‌ریزی کنید.

 هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ایران کشوری ویژه در منطقه با تمدن چندین هزار ساله و شرایط طبیعی ممتاز است، خاطر نشان کرد: کشور چهار فصل ایران و آب‌وهوای متعدد در مناطق مختلف کشور با منابع طبیعی فراوان که هنوز بخش عظیمی از آنها شناخته نشده است، جاذبه‌های زیادی برای کشورهای خارجی برای برقرای روابط مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... دارد.

وی به سرانجام رسیدن برجام و آغاز رفع تحریم‌های ظالمانه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: اکنون که پس از مذاکراتی سخت، فشرده و توأم با عقلانیت، استدلال و تدبیر، موانع همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای جهان مرتفع شده، جمهوری اسلامی ایران از تعمیق مناسبات و همکاری با کشورها استقبال می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با تأکید بر عزم جدی دولت یازدهم برای توسعه و تعمیق همکاری‌ها با جهان، گفت: ایران با همه کشورهای دنیا به جز رژیم اشغالگر قدس که آن را غاصب دانسته و به رسمیت نمی‌شناسد، تمایل به ارتباط و تعامل همه جانبه دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به اینکه قبل از انقلاب اسلامی تحصیلات عالی و  تحقیق در ایران ضعیف بود، گفت: ما به سرعت این ضعف را جبران کردیم و در حال حاضر بیش از 4 میلیون دانشجو و 10 میلیون فارغ التحصیل در کشور در حال تحصیل، تدریس، تحقیق و خدمت هستند.

وی با بیان اینکه نیمی از دانشجویان کشور در  450 واحد دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور تحصیل می‌کنند، اظهار داشت: بسیاری از تحصیلکرده‌های دانشگاه‌های ایران که به کشورهای آمریکایی و اروپایی رفته‌اند در آنجا بسیار خوش درخشید‌ه‌اند. به طوری که در مقاله‌ای که اخیراً مطالعه‌ کرده‌ام، دریافتم ناسا را مملو از محققان ایرانی می‌دانند.

هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: امیدواریم زمینه تحقیق و پژوهش و استفاده مناسب از این افراد در ایران بیش از گذشته فراهم شود.

در ادامه آقای مارس دی بارتولومئر، با اظهار خوشحالی از حضور در ایران در زمان مناسب با توجه به اولین روز اجرای برجام، گفت: متأسفانه در دنیایی زندگی می‌کنیم که اغلب بی‌اعتمادی بر اعتماد، جنگ بر صلح، نفرت بر دوستی و بشر دوستی حاکم است. امیدوارم توافقات صورت گرفته 1+5 پس از مذاکرات طولانی و سخت، مجدداً موجب تفوق و برتری دوستی و اعتماد و توسعه همکاری همه کشورها با جمهوری اسلامی ایران باشد.

رئیس مجلس نمایندگان لوکزانبورگ در ادامه به معرفی مختصری از کشور خود پرداخت و افزود: لواکزانبورگ به همراه هلند از بنیانگذاران اتحادیه اروپاست که در روز 800 هزار نفر جمعیت و در شب 500 هزار نفر جمعیت دارد.

وی به وجود 142 ملیت مختلف در کشور لوکزانبورگ اشاره کرد و گفت: در کشور ما هیچ‌گونه افراطی‌گری اعم از چپ و راست وجود ندارد و مدارا حاکم است و نسبت به همه اقوام و ادیان مداراگر هستیم، که ادیان در کنار دولت به اداره کشور کمک می‌کنند.

آقای مارس دی بارتولومئر به بازدید خود از شیراز و مجموعه باستانی، تاریخی پرسپولیس اشاره کرد و گفت:  در بازدیدی که از آثار باستانی بسیار عظیم ایران داشتیم، در مقابل تمدن و تاریخ شما، احساس فروتنی و تواضع کردیم.

رئیس مجلس نمایندگان لوکزانبورگ با تأکید بر اینکه ایران کشوری بسیار بزرگ و یکی از بازیگران مهم برای ایجاد صلح و امنیت در منطقه است، گفت: همه باید برای از بین بردن جنگ و تروریسم و ایجاد صلح و ثبات در منطقه به خصوص در شرایط فعلی و پس از اجرای برجام تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه ما نیز از طریق موج مهاجران جنگی به آثار و پیامدهای جنگ و ترور پی برده‌ایم، گفت: جهان به یک دهکده جهانی تبدیل شده است و ما مسؤولیت داریم این دهکده را طوری اداره کنیم که همه در صلح و آرامش زندگی کنند.

آقای مارس دی بارتولومئر خطاب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: برای شجاعتی که برای انجام اصلاحات در کشور خود به خرج داده‌اید، آرزوی موفقیت دارم.

رئیس مجلس نمایندگان لوکزانبورگ در پاسخ به سوال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه چطور کشور کوچک شما به جایگاه برتر در زمینه مؤسسات مالی و بانکی رسیده است، گفت: ما به پروژه‌هایی که دیگران اعتقادی به موفقیت آنها نداشتند، ایمان داشتیم و فضای کشور را باز کردیم و اگر مخالفان طرح‌ها، کارشکنی می‌کردند، قطعاً کشور ما الان فقیر بود. ضمن اینکه سعی می‌کردیم با زبان‌های مختلف دنیا حرف بزنیم و دیگران را بفهمیم.

وی خطاب به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: ما هم مثل شما معتقدیم که احترام واقعی زمانی است که قوی‌تر به ضعیف‌تر و اکثریت به اقلیت احترام بگذارند.

آقای مارس دی بارتولومئر در پایان گفت: لوکزانبورگ آماده همکاری همه جانبه با کشور ایران است و منتظر سفر شما به آنجاست.