تحریم‌های قدیمی ترین بانک ایران لغو شد

بانک سپه، قدیمی‌ترین بانک ایران، و بانک سپه اینترنشنال، شعبه آن، در سال 2007 و پس از اعلام ارتباط آن با برنامه ادعایی تسلیحات ممنوع ایران در لیست تحریم‌ها قرار گرفت.

در بیانیه سازمان ملل اعلام شده که این بانک و شعبه آن متعاقب قطعنامه‌ای که در تیرماه تصویب شد از لیست تحریم‌ها خارج شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل بین سال‌های 2006 تا 2010، چهار مجموعه تحریم علیه ایران اعمال کرد اما این قطعنامه‌ها پس از دستیابی به توافق هسته‌ای لغو شدند.

شورای امنیت در تیر با تصویب قطعنامه‌ای بخش اعظمی از تحریم‌ها را لغو کرد اما محدودیت‌های مرتبط با تکنولوژی موشکی به قوت خود باقی مانده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز شنبه تأیید کرد که ایران تمام تعهدات خود را انجام داده است و بدین ترتیب راه برای برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی باز گشت.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، ضمن استقبال از اجرایی شدن توافق هسته‌ای ایران ابراز امیدواری کرد که این موفقیت منجر به تقویت ثبات منطقه‌ای شود.

لیست سیاه تحریم‌های سازمان ملل شامل 43 فرد، و با حذف بانک سپه، 77 نهاد است که تحت ممنوعیت سفر به کشورهای دیگر و نیز مسدود کردن دارایی‌ها قرار دارند.