با روی کار آمدن دولت جدید در ایران محمدجواد ظریف از 15 شهریور 92 مسئول پیگیری مذاکرات هسته‌ای ایران شد. خارج کردن پرونده ایران از شورای امنیت سازمان ملل و لغو کلیه تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران در پرونده اتمی توسط اتحادیه اروپا و آمریکا از ابتدا به عنوان دو دستور کار دولت اعلام شد و پس از مراسم تحلیف حسن روحانی، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد گروه 1+5 پیشنهاد تازه‌ای را برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای به ایران خواهد داد.

 

از آقای وزیر شدن

 

"محمدجواد ظریف" وزیرامورخارجه کشورمان و "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی وقت اتحادیه اروپا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل اولین گل توافق را کاشتند، در این دیدار تصمیم بر ان شد که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دور جدید مذاکرات آغاز شود و پس از آن وزیران خارجه این کشورها نشستی در نیمه اکتبر(اواخر مهرماه) در ژنو برگزار کنند.

 

 

از   تا  + تصاویر

مذاکرات وزیرخارجه ایران و امریکا و 5+1 در نیویورک و در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل. 4مهر1392

 

ژنو یک:

اولین دور مذاکرات ژنو در تاریخ ۲۳ و ۲۴ مهر ۱۳۹۲ در سوئیس برگزار شد که "محمدجواد ظریف" سرپرستی تیم مذاکره ایران را بر عهده داشت و این دور از مذاکرات را میتوان نقطه عطفی در مذاکرات ایران با قدرت های جهان طی ده سال اخیر دانست  به این دلیل که این مذاکرات در سطح کم سابقه وزیران خارجه انجام شد.

پس از دو روز رایزنی مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و گروه 1+5   بیانیه نهایی این دور از مذاکرات را منتشر کردندف در این بیانیه آمده است که ؛ "اعضا موافقت کردند که کارشناسان هسته‌ای، علمی امور تحریم ۱+۵ و ایران، قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدم‌های عملی تشکیل جلسه دهند‬."(متن کامل بیانیه را در اینجا بخوانید)

شایان ذکر است؛ "محمدجواد ظریف"وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکرات هسته‌ای ایران در این دور از مذاکرات، پیشنهاد جدید ایران با عنوان"پایانی بر یک بحران غیر ضروری؛ آغازی برای افق‌های جدید" را روی میز گذاشته بود. 

از   تا  + تصاویر

مذاکرات ایران و 5+1 در زنو. 23 و 24 مهر 1392

 

ژنو دو:

 

اولین دور از این مذاکرات ابتدا با صرف صبحانه کاری میان ظریف و اشتون برگزار شد وزیر امور خارجه کشورمان و "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اروپا در حالی این‌بار پای میز مذاکره نشستند که بر اساس تصاویر این‌بار فاصله فضای بین‌شان کمتر شده بود.

این در حالی است که در دوره‌های پیشین مذاکرات این فاصله بیشتر بوده است که این مطلب نشان از روند رو به پیشرفت مذاکرات دارد.

 

از   تا  + تصاویر

از   تا  + تصاویر

محمدجواد ظریف و کاترین اشتون پیش از شروع مذاکرات هسته ای ژنو  2. 16 آبان 1392

 

مذاکرات ابتدا در سطح کارشناسی و معاونان بود که بعد تصمیم گرفته شد به صورت دو جانبه و سه جانبه هیات‌ها به مذاکره بنشینند اما در این بین شاهد حضور غیر منتظره جان کری در این مذاکرات بودیم همچنین وزیر امورخارجه کشورمان پس از شرکت در اجلاس یونسکو در پاریس وارد ژنو شد که در همین راستا شاهد ورود دیگر وزرا بودیم.

 

از   تا  + تصاویر

مذاکرات هسته ای در  هتل "اینترکنتیننتال" با حضور وزیرخارجه امریکا. 18 آبان 1392

 

کارشکنی‌های فرانسه در این دور از مذاکرات به عنوان "پلیس بد" هرگز از تاریخ مذاکرات پاک نخواهد شد. در حالی که گمانه‌زنی اعلام یک توافق را خبر می‌داد، این بار فرانسه در نقش پلیس بد ظاهر شد و زیر میز مذاکرات زد.

 

از   تا  + تصاویر

نشست وزرای امور خارجه 1+5  ۱۹ آبان ۱۳۹۲

 

این دور از مذاکرات نیز خالی از حاشیه نبود؛ تعدادی از اعضای گروهک منافقین در 500 متری هتل محل اقامت مذاکره‌کنندگان ایرانی و مقر اروپایی سازمان ملل با برپایی چادر اتراق کردند. از سوی دیگر با برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در سطح بالای بین‌المللی طبیعی است که باعث شد تمام تمرکز و حواس ها بر روی این شهر جمع شود به همین منظور گزارشی در این باره تهییه کرد که در آن به ویژگی‌های مردم ژنو  اشاره کرد که به شدت بر زبان خود تعصب داشته و تا جای ممکن به زبان فرانسوی صحبت می‌کنند.

با گردشی کوتاه در ژنو می‌توان دریافت مردم این شهر در میان خودروهای موجود در بازار روز، گرایش قابل توجهی به خودرو "آئودی" دارند به طوریکه خیابان‌های این شهر پر از این خودرو است.

 

از   تا  + تصاویر

 

ژنو سه:

این مذاکرات پیرو نشست پیشین از تاریخ ۲۹ آبان تا ۳ آذر ۱۳۹۲ در هتل اینتر کانتینانتال ژنو برگزار شد و پس از رایزنی‌های چهار روز برای اولین بار توافق‌نامه‌ای میان ایران و 1+5 به امضا رسید.

پیشرفت‌ها در این مذاکرات به گونه‌ای بود، طرف مقابل که تا پیش از این هرگز حاضر به پذیرش غنی سازی از سوی ایران نبود در این مذاکرات به این حق اذعان کرده و آن را به روی کاغذ آورد و به طور کلی می‌توان گفت که غنی‌سازی از مهم‌تری مباحث گفتگوهای ژنو بود که ایران ان را به عنوان یک دستاورد به خانه آورد.

 این توافقنامه در سی‌ام دی ماه همان سال وارد مرحله اجرا شد و از بهمن ماه مذاکرات برای دستیابی به راه‌حل جامع هسته‌ای برگزار شد.

محمد جواد ظریف در رابطه با این توافق می‌گوید: این توافق چند حوزه مهم دارد. مهم‌ترین بخش آن به رسمیت شناخته شدن برنامه غنی‌سازی ایران است. بر اساس این سند تحریم پتروشیمی، طلا، فلزات گران‌بها و خودرو متوقف و هرگونه تحریم جدید متوقف می‌شود و برخی تحریم‌ها افزایش پیدا نمی‌کنند و امکان دسترسی ایران به امکانات بانکی فراهم می‌شود. بسیاری از منابع مالی ایران که به طور غیرقانونی خارج از ایران محدود شده بودند در اختیار ایران قرار می‌گیرند و به بیان دیگر تحریم‌ها در سراشیبی قرار گرفته است.

در متن این توافق نامه آمده است:" این راه‌حل جامع متضمن یک برنامه غنی‌سازی با تعریف مشترک و محدودیت‌های عملی و اقدامات شفاف‌ساز به منظور تضمین ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای می‌باشد."

 

از تعدد خودرو

 

 

از تعدد خودرو

عکس یادگاری پس از اعلام توافق هسته‌ای. 3 آذر 1392