شرمن: آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت خواهد داشت

وندی شرمن، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا،  در مصاحبه با شبکه تلویزیونی‌ام "اس ان بی‌سی" تاکید کرد آژانس بین المللی انرژی اتمی نظارتی مستمر و مداوم بر فعالیتهای هسته‌ای ایران خواهد داشت. 

 
وندی شرمن، که رئیس سابق گروه مذاکره کننده آمریکایی در گفتگوهای هسته‌ای نیز بود، گفت: «توافق هسته‌ای، توافقی خوب است زیرا اطمینان حاصل می‌شود که ایران هرگز به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت. اگر ایران بنابه هر علتی به این توافق پایبند نباشد، در داخل همین توافق، سازوکارهایی وجود دارد که اطمینان ایجاد می‌کند تا آمریکا به صورت یکجانبه یا با همراه شرکایش می‌تواند همه تحریم‌ها را بازگرداند. در عین حال ما همه گزینه‌های دیگر را نیز در اختیار داریم. 
 
شرمن گفت: «به نظرمن، این توافق اجرایی خواهد شد. من بسیار خوشحال هستم که روز اجرای توافق فرارسیده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی بر روند اجرای این توافق نظارت خواهد داشت. جامعه جهانی نیز همین کار را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود ایران به این توافق پایبند بماند.» 
 
ریچارد هاس، رئیس شورای روابط خارجی آمریکا، در ادامه این برنامه از وندی شرمن پرسید: «من درک می‌کنم وقتی شما می‌گویید این توافق سبب می‌شود کار ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای در ده تا پانزده سال آینده دشوار شود. اما من درک نمی‌کنم که شما از واژه هرگز در این زمینه استفاده می‌کنید و می‌گویید ایران هرگز به تسلیحات هسته‌ای دست نخواهد یافت زیرا همانطور که خود شما بهتر از هرکس می‌دانید محدودیت‌ها درباره تعداد سانتریفوژ‌ها و اورانیوم غنی شده پس از ده تا پانزده سال پایان می‌یابد. با این اوصاف، شما و دیگران چگونه می‌گویید که این توافق اطمینان ایجاد می‌کند که ایران هرگز به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نکند؟» 
 
شرمن در پاسخ گفت: «من می‌گویم از این مسئله اطمینان حاصل می‌شود؛ زیرا اگر پایبند نباشد، ما همه گزینه‌ها را در اختیار خواهیم داشت. باید توجه داشت که ایران پروتکل الحاقی را نیز پذیرفته است و این به معنای آن است که آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌تواند از هر مکانی بازرسی کند که نگران باشد ایران در آنجا فعالیتهایی انجام می‌دهد که نباید انجام بدهد. 
 
وال‌تر آیزاکسون، کار‌شناس ارشد موسسه تحقیقاتی اسپن در آمریکا، در ادامه این گفتگو از شرمن پرسید: «آیا توافق هسته‌ای، چیزی فرا‌تر از توافق هسته‌ای است و می‌توان امیدوار بود که گام به گام، روابط جدی بین دو کشور شکل بگیرد؟» 
 
شرمن در پاسخ با مطرح کردن ادعاهای بی‌اساس درباره ایران گفت: «وضع کنونی به معنای آن است که کانال گفتگو شکل گرفته است و ما مسیری مستمر برای ارتباط با ایران داریم. اما باید توجه داشت که نگرانی‌های زیادی درباره ایران وجود دارد. من در تل‌آویو هستم. در اینجا نگرانی‌های شدیدی درباره اقدامات بی‌ثبات کننده ایران در این منطقه وجود دارد. همه ما باید این مسئله را مدنظر داشته باشیم. ما باید فعالیتهای آن‌ها را که به استقرار صلح و امنیت در جهان کمک نمی‌کند زیر نظر داشته باشیم، درعین حالی که به مسیر‌ها و جاهایی نگاه می‌کنیم که می‌توانیم در آنجا به اهداف مشترک برسیم.» 
 
مجری شبکه در ادامه پرسید اسرائیل و اکثر کشورهای عربی نگران هستند. ما به متحدان اسرائیلی خود و متحدان عرب خود در حوزه خلیج (فارس) و کل منطقه خاورمیانه چه اطمینان خاطری می‌توانیم بدهیم مبنی بر اینکه توافق هسته‌ای از نظر راهبردی به ضرر آن‌ها نیست و لازم نیست این کشور‌ها به ساخت تسلیحات هسته‌ای خودشان مبادرت کنند تا وزنه‌ای درمقابل برنامه هسته‌ای ایران باشند؟ 
 
شرمن در پاسخ گفت: «بی‌تردید، این مسئله فوق العاده حائز اهمیت است. باید راههایی را پیدا کنیم تا با هم همکاری داشته باشیم. به هرحال، این کار، فرایندی دنباله دار است. بنابه همه عللی که شما به آن اشاره کرد، انجام دادن این کار فوق العاده حائز اهمیت است.»