شی جنپینگ رییس جمهور چین به دعوت رسمی حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهور کشورمان روز جمعه دوم بهمن در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران می‌شود. این سفر در پاسخ به سفر رسمی سال گذشته دکتر روحانی به چین و پس از گذشت ۱۴ سال از سفر جیانگ زمین رییس جمهور سابق این کشور به ایران صورت می‌گیرد. شی جنپینگ را در این سفر علاوه بر سه معاون نخست وزیر و ۶ وزیر، هیات بزرگی از بازرگانان و رسانه‌های چینی همراهی خواهند کرد.

 

 

رهبر دومین اقتصاد جهان اولین میهمان پسابرجام/ آیا راه ابریشم دیگری پیش‌روی ایران است؟

 

چین از مهم‌ترین شرکای تجاری ایران است و امیدوار است که با رفع تحریم‌های بین‌المللی زمینه گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور شکل بگیرد. تهران و پکن پیش از این نسبت به همکاری‌های هسته‌ای ابراز امیدواری کرده‌اند و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از احتمال مشارکت چین در ساخت نیروگاههای هسته‌ای در ایران خبر داده است.

 

گسترش و تعمیق بیش از پیش مناسبات دو جانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین ارتقای سطح همکاری‌های مشترک در زمینه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی میان تهران و پکن، هم از جمله اهداف دیدار رسمی شی جینپینگ از جمهوری اسلامی ایران است.

 

در این سفر علاوه بر مذاکره روسای جمهور و هیاتهای دو طرف؛ اسناد متعدد همکاری و موافقتنامه‌هایی در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، حقوقی و فرهنگی میان دو کشور به امضا خواهد رسید.

 

بانگ سین سفیر چین در ایران با بیان اینکه پکن و تهران طی سال‌های گذشته مبادلات اقتصادی و تجاری دو جانبه‌ای داشته‌اند، می‌گوید: سفر شی جینپینگ به ایران تاثیر زیادی در مناسبات دو جانبه خواهد داشت. وی ادامه می‌دهد: روسای جمهور چین و ایران چند توافقنامه و یادداشت تفاهم را در زمینه‌های مختلف از جمله بخش صنعت، سرمایه‌گذاری و نفت و گاز و همچنین مبادلات فرهنگی و گمرکی امضا خواهند کرد.

 

سفیر چین در تهران همچنین از ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای یاد می‌کند و یاداور می‌شود: چین و ایران هیچ مشکلی از گذشته نداشته و یا منافع متضادی با هم ندارند.

 

شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین همچنین قرار است قبل از سفر به تهران برای تحکیم روابط پکن با کشورهای خاورمیانه  و احتمالا تلاش برای تنش‌زدایی میان ایران و عربستان به ریاض نیز سفر کند. چین یکی از کشورهایی است که پیشنهاد کرده در تنش جاری بین ایران و عربستان سعودی میانجیگری کند.

 

چین که دومین اقتصاد جهان را داراست، به نفت خاورمیانه تکیه دارد، اما تاکنون دیپلماسی فعالی در این منطقه نداشته است. از زمان جنگ سوریه، جمهوری خلق چین می‌کوشد سیاست فعال‌تری در خاورمیانه اتخاذ کند. در شرایطی که مناسبات ایران و عربستان به مرحله‌ای بحرانی رسیده، چین می‌کوشد دو کشور را به آرامش و خویشتنداری دعوت کند.

 

 

رهبر دومین اقتصاد جهان اولین میهمان پسابرجام/ آیا راه ابریشم دیگری پیش‌روی ایران است؟

 

 

علی اصغر خاجی سفیر ایران نیز معتقد است که تهران به نقش پکن در حل و فصل مسائل و کاهش تنش‌های منطقه‌ای بسیار اهمیت می‌دهد و از هر راه حلی در این زمینه استقبال می‌کند. وی با بیان اینکه تهران از ورود فعال‌تر چین و نقش وسیع‌تر این کشور در منطقه خاورمیانه استقبال می‌کند و امیدوار است راه‌حل‌هایی نیز از سوی چین برای رفع تنش‌ها و حل مشکلات ارائه شود، خاطرنشان می‌کند: بخش مهمی از سفر رئیس جمهور چین همچنین مربوط به همکاری اقتصادی دو کشور می‌شود و در همین ارتباط ایران یک بخش مربوط به طرح‌های جاده ابریشم را ایجاد کرده که قرار است اسنادی در این ارتباط در جریان سفر رئیس جمهور چین به تهران امضا شود.

 

 

رهبر دومین اقتصاد جهان اولین میهمان پسابرجام/ آیا راه ابریشم دیگری پیش‌روی ایران است؟

 

 

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور هم در نشست خبری اخیر خود با اهالی رسانه با اشاره به سفر رئیس جمهور چین به ایران اظهار داشت: ما دوستان دوران سختی و تحریم را فراموش نمی‌کنیم.

 

روحانی ادامه داد: کشورهایی که در سالهای گذشته علی‌رغم موانع و مشکلات تلاش کردند که روابط گسترده‌ای را از لحاظ اقتصادی با ما داشته باشند در شرایط امروز باید زمینه برای توسعه روابط ما با آنان فراهم شود.

 

وی یادآور شد: در طول دو سال و نیم ملاقات‌های متعددی بین من و رئیس‌جمهور چین انجام شده و در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو شده و در سفر آتی رئیس جمهور چین در همه زمینه‌های روابط دو جانبه صحبت خواهیم کرد.

 

رئیس جمهور کشورمان اضافه کرد: اسنادی که باید به امضا برسد آماده شده و این سفر باعث توسعه بیشتر روابط دو کشور است و به سمت روابط استراتژیک و راهبردی در حرکت است.
 
روحانی در پایان خاطرنشان کرد: چین می‌تواند به عنوان اولین شریک تجاری در دوران پسا برجام نقش بیشتری را هم در سرمایه‌گذاری، فناوری و تجارت داشته باشد و مقدمات این مهم در این سفر فراهم می‌شود.