اسرائیل انتخابات ایران را رصد می‌کند

اینها  اظهارات یک مقام صهیونیست در مصاحبه با المانیتور است. المانیتور در گزارشی نوشت: نیروی دفاعی ارتش اسرائیل انتخابات آتی ایران را مهم می‌داند چرا که می‌تواند مشخص کند مردم ایران در کدام جهت حرکت می‌کنند.

«یوسی کوهن» رئیس جدید «موساد» گفت خطرات ایران پس از توافق هسته‌ای از خطرات گذشته حتی بیشتر است. نظر بسیاری از افراد در درون تشکیلات دفاعی اسرائیل تفاوت اندکی با این نظرات دارد.

یک مقام ارشد ارتش اسرائیل به المانیتور گفت: حتی یک کارشناس در نیروهای دفاعی اسرائیل هم وجود ندارد که اعتقاد داشته باشد ایران آمال هسته‌ای خود را کنار گذاشته است؛ بلکه ایران به دلیل فشارهای بین‌المللی و تحریم‌ها وادار به امضای توافق هسته‌ای شد و ارزیابی ما این است که ایران این توافق را به دقت اجرا خواهد کرد.

مقام صهیونیست افزود: این توافق یک پنجره زمانی 10 تا 15 ساله ایجاد می‌کند که فرصت بزرگی در اختیار ما می‌گذارد؛ ما از نقطه عطف استراتژیک صحبت می‌کنیم. ایران در 15 سال گذشته مسیر ثابتی را برای رسیدن به ظرفیت هسته‌ای طی کرده بود و اکنون تمام آن مسدود شده و به عقب کشیده شده است. حتی اگر نتانیاهو و سایر مقامات اسرائیلی به طور علنی بیان نکنند اما می‌دانند که در این مرحله مزایای توافق هسته‌ای بیش از مضرات آن است.

یک مقام دیگر صهیونیست گفت: این توافق تهدید هسته‌ای ایران را برای مدت 10 تا 15 سال از میان برمی‌دارد و این زمان بسیار بیشتر از زمانی است که حمله نظامی اسرائیل یا آمریکا می‌توانست به دست آورد.

المانیتور افزود: تشکیلات نظامی و رهبران سیاسی اسرائیل درخصوص سلاح‌های متعارف ایران هم نگرانی دارند اما تصویر کلی پیچیده‌تر از میلیاردها دلاری است که ایران ممکن است برای تقویت تروریسم بین‌المللی خرج کند یا نکند.

یکی از منابع یاد شده اسرائیلی گفت: ارتش‌ها و نیروهای اطلاعاتی هم ضعف‌هایی دارند؛ ارزیابی گرایش‌های عمیق درون جامعه دشوارتر بوده و این مسئله درباره ایران هم صادق است. اشاره این مقام اسرائیلی به انتخابات پارلمانی آینده ایران است.

در درون ایران یک برخورد مداوم بین دو گرایش متضاد وجود دارد: ادامه تسلط نیروی قدس و ژنرال‌هایی مانند قاسم سلیمانی بر انقلاب یا گرایش به وضعیت عالی و زندگی خوب و خسته شدن از انقلاب.