مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری جلسه علنی برگزار خواهد کرد.

بر این اساس، بررسی گزارش تدوین آیین‌نامه داخلی در مورد رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه مجلس پیرامون رسیدگی به طرح‌ها و لوایح قانونی در دستور کار مجلس قرار دارد.

وکلای ملت این هفته همچنین گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی در مورد رفع ایرادات شورای نگهبان به طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی را بررسی خواهند کرد.

علاوه بر این، رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد طرح جرم سیاسی نیز در دستور کار مجلس قرار دارد.کلیات این لایحه هفته پیش به تصویب رسید.

بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی سیستان، بانه و مریوان نیز در دستور کار جلسه علنی این هفته قرار دارد.

به گزارش مهر، پیش از این دولت در لایحه ای خواستار ایجاد مناطق آزاد بانه، مریوان و ... شده بود و نمایندگان با پیشنهادات متعدد در کمیسیون اقتصادی حدود ۸۰ منطقه آزاد دیگر را نیز به این لایحه اضافه کردند.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه بررسی این لایحه را بر عهده داشت، اعلام کرد: اضافه کردن ۸۰ منطقه ویژه اقتصادی به این لیست مخالف برنامه پنجم است و نیازمند دو سوم آراء موافق نمایندگان می باشد که این لایحه نتوانست دو سوم آراء موافق را به دست آورد. این امر موجب انتقادات شدید نمایندگانی شد که خواستار تبدیل حوزه های انتخابیه شان به مناطق ویژه و آزاد اقتصادی بودند.

مخالفان این لایحه معتقد بودند مناطق ویژه و آزاد، دروازه واردات هستند و افزایش آن باعث کاهش درآمدهای دولت می شود زیرا واردات و صادرات از این مناطق مشمول معافیت مالیاتی است.

پس از آن ترکان رئیس سازمان منطقه آزاد با مرکز پژوهش ها برای لایحه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توافق کرد  که با رعایت دو شرط مناطق مورد نظر نمایندگان به فهرست مناطق آزاد اضافه شوند.

بر این اساس سازمان مناطق آزاد موافقت کرد به شرط ایجاد مناطق ویژه اقتصادی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و همچنین از ابتدای برنامه ششم،  با ایجاد مناطق جدید ویژه اقتصادی موافقت کند.

اعضای کمیسیون اقتصاد در جلسه خصوصی با آقای لاریجانی این توافق را اعلام کردند اما لاریجانی اعلام کرد که فقط لایحه دولت را قبول خواهد کرد.

وکلای ملت این هفته همچنین گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه موافقتنامه بین ایران و جمهوری چک به منظور اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد و پروتکل الحاقی آن را نیز بررسی خواهند کرد.

بررسی گزارش کمیسیون صنایع در مورد لایحه عضویت دولت در کنسرسیوم زیرساخت کلید عمومی آسیا نیز در دستور کار جلسات علنی این هفته قرار دارد.

وکلای ملت همچین گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد لایحه موافقتنامه حفاظت و بهره‌برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر را نیز بررسی خواهند کرد.

بررسی گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد طرح اصلاح فصل ۴ قانون اساسنامه سپاه پاسداران نیز در دستور کار جلسات این هفته قرار دارد.

بررسی گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه کاهش ساعات کار زنان شاغل نیز در دستور کار جلسات این هفته قرار دارد.

این هفته همچنین بررسی سئوال سیدمحمد بیاتیان نماینده بیجار از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و همچنین موسی‌الرضا ثروتی نماینده بجنورد از وزیر بهداشت درمان نیز در دستور کار جلسات علنی این هفته قرار دارد.

این هفته همچنین گزارش کمیسیون اصل نود در مورد عملکرد وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال در دستور کار مجلس قرار گرفته است.