، مرکز پژوهش‌های امنیت ملی دانشگاه تل آویو، تضعیف و سرنگونی دولت سوریه را از منافع قطعی و آشکار رژیم صهیونیستی می‌داند.

 

این مرکز در گزارش راهبردی خود درباره سال 2016، تضعیف دولت بشار اسد - رئیس جمهور سوریه - و سرنگون کردن وی را یکی از منافع آشکار تل آویو توصیف کرد. از همین رو، این رژیم برای تحقق آن باید با آمریکا، اروپا، ترکیه و عربستان همکاری کند.

 

این مرکز پژوهشی صهیونیستی بر این باور است که سوریه، تنها کانال ایران در جهان عرب است و تهران به واسطه آن با حزب الله ارتباط دارد و گروه‌های فلسطینی را تقویت می‌کند.

 

این گزارش می افزاید: تضعیف رژیم بشار اسد و سرنگون کردن آن، یکی از منافع آشکار رژیم صهیونیستی است. فقط از این طریق می‌توان به شدت به ایران و حزب الله ضربه زد، رژیم صهیونیستی باید به گونه‌ای اقدام کند که در پایان، رژیم اسد در سوریه از قدرتی برخوردار نبوده و به موازات آن از تقویت جریان‌های سنی تندرو و در راس آنان داعش نیز خودداری شود.

 

بنابراین گزارش، تل آویو برای رسیدن به اهداف خود باید از طریق همکاری با هم پیمان خود یعنی امریکا و هم چنین کشورهای اروپائی، ترکیه و عربستان سعودی به دنبال ابزارهای جدید، ابتکاری و فعالتر باشد.

 

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: نتایج ارزیابی‌های اطلاعاتی اسرائیل حاکی از خطرناک بودن برنامه هسته‌ای ایران برای تل آویو است.

 

مرکز پژوهش های امنیت ملی رژیم صهیونیستی مدعی است موضوع هسته‌ای ایران، تهدید پنهانی برای رژیم صهیونیستی است بنابراین تل آویو باید تلاش کند تا از مسلح شدن این نظام تندرو که خواهان از بین بردن اسرائیل با سلاح هسته‌ای است،جلوگیری کند.

 

در این گزارش آمده که رژیم صهیونیستی باید به موازات برنامه هسته‌ای ایران توافق‌هایی با امریکا منعقد کند که هردو طرف بتوانند در این خصوص با یکدیگر هماهنگی کنند. رژیم صهیونیستی که درتوافق هسته‌ای ایران و آمریکا هیچ نقشی ندارد بهتر است درباره بسیاری از مسائل مهم با واشنگتن به توافق برسد.

 

بر اساس این ارزیابی، برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران، افزون بر تقویت امنیتی رژیم صهیونیستی و تلاش برای حفظ برتری کیفی آن، این رژیم باید با آمریکا به توافقی برسد که بر مبنای آن، در صورت نقض توافق به وسیله ایران، هر دو طرف بتوانند واکنش مشترکی از خود نشان داده و تهران را تحت پیگرد اطلاعاتی قرار دهند و روش‌های مقابله با برنامه‌های غیر هسته‌ای ایران در منطقه را  تقویت کنند.