نتانیاهو: امیدوارم ایران میانه رو شود

«بنیامین نتانیاهو» در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، تعهدات ایران طبق توافق هسته‌ای را کافی ندانست و گفت: «ما همیشه خواهان این نتیجه بودیم، اما ما چیز دیگری نیز می‌خواهیم؛ می‌خواهیم مطمئن شویم ایران نمی‌تواند با 200 هزار سانتریفیوژ خود، مقدار بیشتری اورانیوم غنی‌شده تولید کند.

«فرید زکریا» مجری مشهور سی‌ان‌ان از نتانیاهو سئوال کرد، «آیا عادلانه نیست بگوییم باراک اوباما از طریق دیپلماسی توانست آن چیزی را به دست آورد که شما می‌خواستید از طریق اقدام نظامی به دست آورید» که او پاسخ داد: «من همیشه گفته‌ام می‌توان از طریق تحریم‌های اقتصادی و تهدید به اقدام نظامی، برنامه هسته‌ای ایران را عقب راند. اما نگرانی ما این است که ایران بعد از مدتی می‌تواند برنامه هسته‌ای نظامی خود را از سربگیرد زیرا هیچ ارتباطی میان لغو تحریم‌های اعمال شده بر سر برنامه هسته‌ای ایران، با رفتار ایران وجود ندارد».

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «البته من امیدوارم اشتباه کرده باشم و امیدوارم ایران یک کشور میانه‌رو شود که «سرکوب داخلی» و «تهاجم خارجی» را متوقف کند».

نتانیاهو با بیان اینکه «پنهان نیست که من مخالف توافق هستم»، اظهار داشت، باید سه کار بعد از توافق انجام شود که نخستین آن نظارت بر هر گونه نقض توافق از سوی ایران است. نتانیاهو دومین مورد را مقابله با آنچه «تهاجم ایران در منطقه» خواند، عنوان کرد و درباره مورد سوم نیز مدعی شد، باید «شبکه جهانی تروری» که ایران بنا نهاده، منحل کرد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پاسخ به این پرسش مقامات ایرانی، اسرائیل را به داشتن تسلیحات هسته‌ای متهم می‌کنند، گفت: «نمی‌خواهم درباره این اتهام صحبت کنم اما موضوع این است که اسرائیل به دنبال نابود کردن هیچکس نیست. اما در ایران قبل و بعد از توافق، مقامات ایرانی‌ بارها درباره هدف خود برای نابودی اسرائیل از صحنه روزگار سخن گفته‌اند. آنها هر سال میلیاردها دلار در اختیار حزب‌الله قرار می‌دهند تا این سازمان شهرهای اسرائیلی را با موشک بمباران کند».

نتانیاهو در ادامه ادعاهای خود گفت: « ایران هر سال میلیون‌ها دلار در اختیار حماس قرار می‌دهد تا ما را بمباران کند. حماس و حزب‌الله اعلام کرده‌اند، مانند ایران هدفشان محو کردن اسرائیل است».

وی با بیان مطالب فوق افزود: «فکر می‌کنم کشوری که متعهد به نابودی ما شده، باید باعث نگرانی باشد. اسرائیل به دنبال نابود کردن ایران نیست، بلکه این ایران است که می‌خواهد اسرائیل را محو کند».

نخست وزیر اسرائیل در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت، نزدیکی میان اسرائیل و کشورهای عرب سنی می‌تواند به حل مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها کمک کند.