روایت اوباما از شنیدن خبر ورود آمریکایی ها به آب‌های ایران

هرچند این مصاحبه کاملا به موضوعات داخلی آمریکا پرداخته شده، اما اوباما در بخشی از آن در تشریح دشواری‌ها و پیچیدگی‌های کار ریاست‌جمهوری در آمریکا، به مسئله بازداشت نظامیان این کشور در خلیج فارس پرداخته است.

وی که به سوالی در مورد توصیه‌اش به برنی سندرز یکی از دو نامزد اصلی حزب دموکرات، پاسخ می‌داد، گفت: «(در صورت پیروزی سندرز) به او خواهم گفت که هر قدر در این روند بیشتر پیش بروی، رأی‌دهندگان مدام موانع بیشتری پیش پایت خواهند گذاشت، چراکه همه می‌دانند که در این شغل، شما این امکان را نداری که فقط روی یک مسئله متمرکز شوی.»

اوباما افزود: «می‌دانی، یادت می‌آید که من هفته گذشته در دفتر کارم نشسته بودم و داشتم متن سخنرانی‌ام، نطق سالانه‌ام را می‌نوشتم که ناگهان کسی وارد شد و گفت "چند نفر از ملوان‌های ما وارد آب‌های ایران شده‌اند." این شاید مثال شگرفی باشد، اما برای این کار چندان غیرمعمول نیست.»

 

وی درباره دوران پرچالش ریاست‌جمهوری خود گفت: «من در خصوص آنچه که ما در هفت سال گذشته انجام دادیم، مفتخرم و از آنچه که می‌توانیم در سال آخر (ریاست‌جمهوری) انجام دهیم، هیجان‌زده هستم. تنها پشیمانی برای من این حقیقت است که سیاست داخلی ما قطبی‌تر شده است. لحن و روحیه افراد در مقایسه با زمانیکه من کار خود را آغاز کردم، بی‌مایه‌تر شده است».

وی در خصوص نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا گفت: «شرط می‌بندم نامزدی که می‌تواند امید را مطرح کند، در واقع نامزدی است که مردم آمریکا در بلندمدت به سمت وی کشیده و جذب می‌شوند».

اوباما در خصوص دنبال کردن مناظرات جمهوری‌خواهان گفت: من هرگز این مناظره جمهوری‌خواهان را تماشا نمی‌کنم و همانطور که می‌دانید من شرکت در بسیاری از مناظره‌ها را دوست نداشتم.. بنابراین وقتی من از تماشای مناظره خودم لذتی نمی‌بردم، به طور قطع مناظره جمهوری‌خواهان را نیز تماشا نمی‌کردم زیرا ساختار و شکل این مذاکرات برای من به نوعی مصنوعی بوده است.