بازتاب سفر روحانی به اروپا در رسانه های خارجی

 دیدارهای رییس جمهوری ایران با سران دیگر کشورها، بازتاب گسترده ای در رسانه ها و خبرگزاری های آمریکایی داشته است.


نیویورک تایمز در این خصوص می نویسد، در پی لغو تحریم ها، چین جای پای خود را در ایران محکم تر کرد.

نیویورک تایمز با اذعان بر بی نتیجه بودن تحریم ها علیه ایران ، افزود: تحریم ها هم موجب سرمایه گذاری چین در ایران نبوده ،بطوری که پروژه کارخانه فولاد با سرمایه گذاری 200 میلیون دلاری یک تاجر چینی در سپتامبر در ایران به افتتاح رسیده است و در دیدار اخیر رییس جمهوری چین از ایران، دو کشور در افزایش مبادلات اقتصادی خود در سطح 600 میلیارد دلار توافق داشته اند.

نیویورک تایمز آخرین بازدید رییس جمهوری ایران از ایتالیا را مربوط به دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد بمنظر شرکت در نشست فائو و بدون دیدار رسمی با سران عالی دولت ایتالیا عنوان می کند.

رسانه های چین نیز نخستین سفر رئیس جمهور ایران به اروپا پس از لغو تحریم‌ها را بسیار مهم دانستند.
 
شبکه سی سی تی وی در گزارشی از واشنگتن اعلام کرد، از جمله موضوعاتی که قرار است روحانی و مقامات ایتالیایی و همچنین فرانسوی در این سفر  درباره آن گفتگو کنند، نزدیک‌تر شدن پیوندهای اقتصادی میان ایران و اروپا، استفاده‌ دو طرف از فرصت‌های تجاری و همچنین بهبود هرچه بیشتر مناسبات سیاسی دو جانبه خواهد بود.

تحلیلگران انتظار دارند که ایتالیا در آینده نزدیک بار دیگر در صنعت تولید خودروها در ایران سرمایه‌گذاری کند.

بخش دوم سفر رئیس جمهور ایران به فرانسه خواهد بود، که انتظار می‌رود در جریان آن ، حسن روحانی با فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی خود، ملاقات کند.
 
خبرگزاری روسی اسپوتنیک نیز در این خصوص گزارش داد: به نظر می آید که این سری از سفرهای آقای روحانی منجر به امضای تعداد زیادی سند همکاری اقتصادی شود.

بی بی سی اعلام کرد که فقط در رم قرار است روحانی قراردادهایی به ارزش هجده میلیارد دلار با شرکت های ایتالیایی امضا کند.

«NPR» رادیوی سراسری آمریکا با اشاره به دیدار های روسای جمهور ایران و چین و سفر اروپایی حسن روحانی ،تصریح کرد، پس از اجرای توافقنامه تاریخی هسته ای و برداشته شدن تحریم های علیه ایران، مقامات ایرانی خبر از قرارداد خرید بیش از 100 فروند هواپیمای ایرباس اروپایی را اعلام داشته اند.

ان پی آر در ادامه به نقل از حسن روحانی اذعان داشت،« ما باید ازفرصت بدست آمده فضای پسا تحریم، در سازندگی ایران و اشتغال زایی استفاده کنیم.»

یاهو نیوز نیز با اشاره به قرار داد 17 میلیارد یورویی ایران و ایتالیا، اعلا کرد که پیش بینی می شود، تهران و پاریس روز چهار شنبه در زمینه خرید هواپیما های ایرباس و صنایع خودروسازی با هم توافق نامه امضا کنند.

یاهو در ادامه می افزاید: حسن روحانی، دیپلمات و عالم 67 ساله ایرانی که با شعار پایان دادن به تحریم ها و برقراری روابط حسنه با غرب پیروز انتخابات سال 2013 شد، ثابت کرد مرد عمل است.

همچنین نیوز ویک نوشت: روحانی بمنظور تقویت روابط اقتصادی عازم ایتالیا و فرانسه شد. این رسانه با اشاره به قرارداد 18 میلیارد دلاری با ایتالیا و توافق خرید 114 فروند هواپیمای ایرباس از فرانسه تاکید کرد، هدف روحانی از این سفر تقویت روابط اقتصادی با اتحادیه اروپا می باشد.

مجله تایمز نیز در این خصوص با اشاره به سفر اروپایی رییس جمهوری اسلامی ایران، توافق در خرید 114 فروند هواپیمای مسافربری ایرباس بخشی از هدف سفر روحانی به فرانسه عنوان داشته است.