واکنش نوبخت به خبر پرواز مستقیم ایران-آمریکا

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که صبح امروز سه‌شنبه( 6بهمن‌ماه) برگزار شد،  در مورد تعیین عیدی کاکنان دولت، گفت: عیدی کارکنان دولت بعد از تصمیم گیری هیئت دولت اعلام می‌شود.

 

*تصویب کلیات بودجه 95 در کمیسیون برنامه و بودجه

 

وی با اشاره به بررسی لایحه بودجه 95 در مجلس شورای اسلامی، افزود: کمیسیون‌های تخصصی مجلس کار بررسی بودجه سال آینده را شروع کرده‌اند، کمیسیون بودجه هم تا به حال 2 جلسه تشکیل داده است،  در جلسه نخست کلیات لایحه بودجه 95 در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رساند و در جلسه دوم هم به بحث درآمدها پرداخت.

 

 

سخنگوی دولت ادامه داد: امیدواریم که با کار بررسی کمیسیون‌های مجلس، بتوانیم در آغاز سال آینده بودجه را داشته باشیم.

 

نوبخت تصریح کرد: دولت هیچ تصمیمی برای انجام پرواز ایران- آمریکا اتخاذ نکرده است.

 

وی افزود: شرکت‌های هواپیمایی براساس برنامه‌های خود می‌توانند به اقصی نقاط دنیا پرواز داشته باشند. محدودیت‌هایی قبل از برجام وجود داشت و امکان سوخت گیری در اغلب فرودگاه های اروپایی و ...نبود. اما در حال حاضر این شرایط تسهیل شده است.

نوبخت اظهار داشت: در مورد مباحثی که از پرواز ایران به آمریکا مطرح می‌شود، امیدواریم شرکت هواپیمایی ما هم در رقابت با شرکت‌های هواپیمایی دیگر بتواند پرواز داشته باشد.

 

 

*از متن نامه رییس جمهور به سران 5+1 بی‌اطلاعم

 

سخنگوی دولت درباره نامه رئیس جمهور به سران کشورهای 1+5، گفت: از متن نامه رییس جمهور به سران 5+1 بی‌اطلاعم.

 

وی در مورد رابطه با آمریکا تاکید کرد: سیاست‌هایمان را بصورت شفاف رسانه‌ای می‌کنیم، سیاست هایمان در قبال آمریکا تغییر نکرده است.

 

نوبخت در مورد نامه رییس جمهور به رهبری معظم انقلاب، تصریح کرد: رییس جمهور جلسات منظمی با رهبر انقلاب دارند. این موضوع هم می‌تواند از موضوعاتی باشد که رییس جمهور مطرح کرده‌اند، اما بنده خبر دقیقی از مباحثی که در این جلسات مطرح می‌شود، ندارم.

 

*دولت با آنهایی که در تایید صلاحیت‌ها موثر بودند تماس‌های غیررسمی داشته است

 

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: دولت با افرادی که در راستای تایید صلاحیت‌ها موثر باشند تا جایی که امکان پذیر بوده تماس‌های غیر رسمی انجام داده است.

 

نوبخت تاکید کرد: دولت به عدالت شورای نگهبان امیدوار است و چیزی فراتر از قانون انتطار ندارد و می‌خواهد آنهایی که از سوی مراجع چهارگانه تایید شدند فرصتی برای خدمت داشته باشند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا شب پرداخت یارانه‌ها همچنان شب مصیبت عظمی دولت است، گقت: با توجه به محدودیت منابع، پرداخت یارانه‌ها کار دشواری است، ولی از اینکه 3 هزار و 400 میلیارد تومان را به مردم پرداخت می‌کنیم و غصه می‌خوریم هرگز چنین نیست.

سخنگوی دولت درباره افزایش حقوق کارمندان دولت تصریح کرد: ما هرگز اعلام نکردیم افزایش حقوق برای مشاغل حاکمیتی کارمندان اداری دو بخش است، عده‌ای "فوق العاده شغل" استفاده می‌کنند و برخی استفاده نمی‌کنند. کارمندان با یک سابقه کار، مدرک و یک کار مشخص در دو وزارتخانه دو دریافتی متفاوت دارند. حقوق کارمندان از دو عدد تشکیل می‌شود، حقوق ثابت و فوق العاده بسته به شرایط، نوع و محیط کار و همچنین شرایط اقلیمی دارد.

وی در خصوص "فوق العاده شغل" 50 درصدی کارمندان در دولت قبل یادآور شد: مشاغلی که نیاز زیادی به آنها هست دولت می تواند تا 50 درصد نیز فوق العاده برای جذب این افراد قرار دهد. دولت قبل هم تشخیص داد در برخی دستگاه ها این 50 درصد را بدهد، اکنون هم شاهد هستیم که برخی از دستگاه ها 50 درصد فوق العاده را می گیرند و برخی نمی‌گیرند، قانون مشخص کرده با تصویب هیئت وزیران و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی این تفاوت پرداختی صورت گیرد، ما این تصویب ها و تایید ها را به دلیل فقدان منابع مالی نداشتیم. 

نوبخت ادامه داد: سال گذشته مصوبه ای بود که سازمان مدیریت و برنامه ریزی اختیار کامل تصویب این بودجه را داشته باشد، ما روی نظام پرداخت کار کردیم تا این نابرابری ها جبران شود.

معاون رئیس جمهور افزود: در اولین فرصت قانونی نیز سازمان مدیریت این کار را انجام داد، لذا عنوان کردن اینکه افزایش حقوق مربوط به نهادهای حاکمیتی است درست نیست.

نوبخت تاکید کرد: عده ای تحریک شده اند که این افزایش حقوق شامل شما نمی شود. زیرا اطلاع رسانی غلط و غیر اخلاقی انجام شده بود، چرا با اطلاع رسانی غلط مردم را به اشتباه می‌اندازید، خبرگزاری ها لازم است که اخلاق رسانه ای را رعایت کنند.

وی همچنین با اشاره به نرخ تورم گفت: اکنون نرخ تورم حدود 11/3 درصد است، تورم نقطه به نقطه هم تغییر پیدا کرده و اکنون 9/4 است، این مهم نشان می دهد که روند کاهنده نرخ تورم همچنان ادامه دارد. امیدواریم با رشد اقتصادی بار دیگر شاهد پیشرفت کشور باشیم.

رئیس سازمان مدیریت وبرنامه ریزی با بیان اینکه ناوگان هوایی ما، ناوگان فرسوده ای است و باید جایگزین پیدا کند، خاطر نشان کرد: رئیس جمهور در جهت رفع این معضل اقدام کرده است.

وی افزود: در بحث ریل هم اقداماتی صورت گرفته و قرار است مسیر تهران – مشهد غیر از مسیر ریلی برقی هم شود، لذا تلاش داریم تا مردم از آخرین تکنولوژی ها استفاده کنند.

*شهریور ماه آینده 90 هزار تاکسی فرسوده از گردش حمل و نقل عمومی خارج خواهد شد

سخنگوی دولت افزود: در بحث خودروها هم اولین اقدامی که انجام دادیم این بود که از طرح نوسازی 90 هزار دستگاه خودرو تاکسی رونمایی کردیم.

وی با بیان اینکه تا شهریور ماه آینده 90 هزار تاکسی فرسوده از گردش حمل و نقل عمومی خارج خواهد شد و خودروهای جدید جایگیزین می‌شود، تصریح کرد: دولت همچنان بر تعهد خود پایبند است و با تمام محدودیت‌ها تلاش می‌کند گام به گام به وعده هایی که داده عمل کند، در آینده هم شاهد نو شدن ناوگان هوایی – ریلی خواهیم بود.

سخنگوی دولت در رابطه با رفع حصر گفت: پیگیری هایی که آثارش منتهی به رفع حصر شود اتفاق نیافتاده اما شاهدیم که تلاش هایی صورت گرفته است.

وی گفت: در پاره ای موارد بیش از وسعمان تلاش مرده ایم و لی تصمیم گیرنده نهایی در این مورد ما نیستیم.

نوبخت در رابطه با پرونده کرسنت اظهار داشت: این پرونده برای دیروز و امروز نیست و بیش از 10 سال است که در مراجع قضایی درحال بررسی است، سخنگوی قوه قضائیه هم اعلام کرده که آرای قطعی محکومین صادر شده است، لذا هر کسی که محکوم شده باید مطیع قانون باشد،چراکه ما به قوه قضائیه اطمینان داریم و هیچ کس در هیچ پستی مصون از پیگیری قضایی نیست، بنابراین هر کسی که محکوم شده اگر مسئولیت هم داشته باشد حکمش باید اجرا  شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که چرا مدیران رسانه‌ای در سفرهای خارجی رئیس جمهور را همراهی نمی کنند تصریح کرد: من این موضوع را به آقای نهاوندیان منعکس خواهد کرد.

نوبخت با اشاره به رد شدن کلیات برنامه ششم درمجلس اظهار داشت: من درکمیسیون اقتصادی حضور نداشتم ولی بحث های کلی مطرح شده است.

وی افزود: روزی که لایحه بودجه را همراه برنامه به مجلس تقدیم کردیم نامه ای را به نمایندگان نوشتم و تمامی پیوستهای لایحه بودجه را تقدیمشان کردم، ولی بحث برنامه خیلی مفصل بود و نامه دادم و گفتم که اگر مجلس رسیدگی می کند این چند هزار صفحه در کمیسیون ها توزیع شود. نگرانی وجود داشت که ممکن است مجلس به دلیل محدودیت نتواند همه آنها را مورد بررسی قرار دهد. اکنون هم دوستان ما در مجلس سند برنامه را ندیده‌اند و از نظر شکلی فکر می‌کنند که همین 32 برنامه است که تقدیم آنها شده است. در برنامه ششم نشست به برنامه های گذشته اقدامات اساسی صورت گرفته و غیر از راهبردها سیاست ها هم مشخص شده است.

*سرمایه‌گذاری‌های خارجی می‌توان اقتصاد ایران را شکوفا کند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصریح کرد: ما در این مسیر از اختیاراتی که درحیطه دولت استفاده کرده‌ایم و نوعی نوآوری هم انجام داده‌ایم تا اختیارات دولت را به مجلس نبریم. احکام برنامه ششم طی 235 ماده بالغ بر هزار و 140 حکم بوده است بنابراین تصمیم گرفتیم کاری که دولت می تواند خود انجام دهد و نیاز به مصوبه نداشته باشد را آن را ادامه دهد و آن چیزی که نیاز به حکم دارد را به مجلس بفرستیم. تمام کسانی که روی برنامه تجربه دارند این روند را تایید می کند.

وی در ادامه به بحث رفع تحریم ها پرداخت و گفت: آن چیزی که می تواند اقتصاد ایران را شکوفا کند سرمایه گذاری های خارجی است، اکنون هم هیئتهای بلند پایه خارجی به ایران می آیند و باب مذاکره را در مورد سرمایه گذاری های خارجی را باز می کنند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه باید از تبدیل شدن بازار ایران به بازار واردات اجتناب کنیم، گفت: ما باید اولا از سرمایه گذاری مستقیم خارجی به جای گرفتن تسهیلات استفاده کنیم، ثانیا این سرمایه گذاری ها باید بر پایه دانش باشد نه تکنولوژی چند دهه گذشته، ثالثا تولیدی که در محصولات صنعتی صورت می گیرد را بتوانیم صادر کنیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما سال ها در بازارهای جهانی حضور نداشتیم و اکنون هم به آسانی نمی توانیم وارد این بازارها شویم بنابراین در تلاش هستیم از طریق هیئت هایی که به ایران می آیند در این بازارها تسلط پیدا کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: خوشبختانه در بین تعداد شرکت ها ما هیچ انحصاری را نمی طلبیم.

وی افزود: در شرایط تحریم مجبور بودیم با یک شرکت کار کنیم اما اکنون گزینه های خود را می توانیم از بین کشورهای مختلف انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه سفر رئیس جمهور به اروپا و همچنین سفر روسای جمهور کشورهای دیگر به همراه هئیت های عالی رتبه این قدرت انتخاب را به ما می دهند تا کسانی که با شرایط ما سازگار تر هستند را وارد بازار خودمان کنیم تا بتوانیم به رونق اقتصادی دست پیدا کنیم، در این باره باید از مدیران و سرمایه گذاران داخلی هم به نحو شایسته استفاده شود.

*اختصاص هزار و 500 میلیارد تومان برای آبرسانی روستاها در سال جاری

معاون رئیس جمهور در ادامه اظهارات خود به اقدامات انجام شده در جهت  عمران روستاها پرداخت و گفت: هزار و 500 میلیارد تومان در سال جاری برای آبرسانی روستاها و 600 میلیارد تومان هم برای ساخت راه های روستایی اختصاص دادیم.

وی افزود: در این قسمت بودجه به دو بخش تقسیم می شود، یکی ملی و دیگری استانی، که برای عمراه روستاها ما از بودجه استان ها استفاده می کنیم و تا اکنون هم 5 هزار و 400 میلیارد تومان به صورت کلی به بودجه روستاها اختصاص پیداکرده و امیدواریم در دهه فجر تمام اقدامات صورت گرفته معرفی شوند.

*افزایش 20 تا 40 درصدی حقوق بازنشستگان

رئیس سازمان برنامه و بودجه با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی دولت برای شاغلین گفت:  12 درصد به حقوق شاغلین در سال 95 اضافه شده، در مورد بازنشستگان هم که قریب به 12 هزار نفر هستند و بخشی از آنها حقوقی بین 750 هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان دریافت می کردند اقداماتی را انجام داده ایم و به طور متوسط به حقوق آنها 20 درصد اضافه کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: کسانی که 750 هزار تومان حقوق می گرفتند 40 درصد حقوقشان اضافه شده و حداقل حقوق سال آینده آنها یک میلیون تومان خواهد بود. بنابراین دولت توجه ویژه ای را برای کاهش این فاصله و نابرابری انجام داده است.

سخنگوی دولت همچنین تصریح کرد: دولت برای بازنشستگانی که مطابه پاداش دارند 4 هزار و 500 میلیارد تومان در نظر گرفته تا همه کسانی که طلب دارند بتوانند پاداش خود را بگیرند.

وی در مورد خروج محصولات پتروشیمی از بورس نیز اظهار داشت: این موضوع از مواردی نیست که دولت اظهار نظر کند و تمام این تحلیل ها مربوط به وزیر صنعت و معدن می شود.

*سخنان رئیس جمهوری در جمع استاندران انتقاد از شورای نگهبان نبود 

نوبخت در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا سخنان رئیس جمهور در همایش استانداران و فرمانداران انتقاداتی علیه شورای نگهبان بوده است یا خیر، اظهار داشت: منظور رئیس جمهور با هئیت های نظارت بوده نه شورای نگهبان؛ مساوی کردن هیئت نظارت با شورای نگهبان یک قیاس مع الفارق است.

وی در ادامه اظهاراتش به آزاد شدن منابع مالی بلوکه شده ایران پرداخت و تاکید کرد: طبق گفته دکتر سیف و گزارش بانک مرکزی تمام منابع بلوکه شده در رابطه با موضوع هسته ای آزاد شده است و سیف در استفاده بهینه این منابع تاکید دارد.

سخنگوی دولت با اشاره به بحث برگزاری انتخابات الکترونیک نیز یادآور شد: اینکه همه انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود برای سهولت کار است که بحثی در آن نیست و دولت نیز همین موضوع را بارها مطرح کرده است. اما از نظر نرم افزاری اختلافاتی پیش آمده که شورای نگهبان در اینباره تشکیک و تردید دارد، ممکن است کار به صورت صحیح و ایمن پیش نرود. بنابراین با تعیین نظر شورای نگهبان انتخابات بصورت الکترونیک برگزار می شود و اگر آنها تایید نکنند ما نمی توانیم انتخابات را به صورت یک جانبه بدین صورت اجرا کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به تاریخ دقیق لغو تحریم های بانکی اظهار داشت: گزارش بانک مرکزی در این رابطه حاکی از آن است که با لغو تحریم‌ها، تحریم های بانکی نیز برداشته شده است ولی ممکن است از لحاظ اداری کمی به زمان نیاز داشته باشد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: در رابطه با بحث هسته ای یک بانک نیز مشکل داشت که در حال حاضر پیگیر آن هستیم و امیدواریم تمام بانک های ما از زنجیره تحریم ها رها شوند. 

نوبخت همچنین یادآور شد: ما بانک های متعدد خصوصی و دولتی داریم که می تواند کار سرمایه گذاری را انجام دهند.

معاون رئیس جمهور در ادامه اظهاراتش به رشد اقتصادی مثبت در 9 ماه گذشته پرداخت و اظهار داشت: گزارش آمارگیری فصلی نیروی کار که هر سه ماه یکبار از سوی مرکز آمار ایران منتشر میشود حاکی از آن است که جمعیت فعال پاییز 94 نسبت به جمعیت فعال پاییز 93 شاهد ورود 750 هزار نفر نیروی جدید به بازار کار بوده که از این مجموع حدود 620 هزار نفر توانسته است شغل پیدا کنند و 120 هزار نفر از شغل محروم مانده اند.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری پاییز امسال نسبت به تابستان 2 دهم واحد درصد کاهش پیدا کرده است، افزود: 650 هزار نفری که شغل پیدا کرده اند، مشاغلشان در دو بخش کشاورزی و خدمات بوده است.

نوبخت همچنین با اشاره به مهمترین چالش های دولت خاطر نشان کرد: یک نقطه عطفی بااجرای برجام در کشور به وجود آمده  و کشوری که سالهادر تحریم بوده اکنون به فرصتی دست یافته که محصول مذاکرات سنگین بوده است.

وی ادامه داد: جامعه بعد از سال ها انتظار اکنون توقع دارد که با برداشته شدن تحریم ها مشکلات نیز برطرف شود لذا ما اکنون شاهد یک مطالبه گری زود هنگام در کشور هستیم که برخی از جریان های سیاسی هم در حال دامن زدن به آن هستندکه به نفع کشور نیست.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما به اصل مطالبات احترام می گذاریم خاطر نشان کرد: نا امید کردن مردم هرگز مفید نخواهد بود.

نوبخت همچنین با اشاره به دیگر چالش های پیش روی دولت به تنوع و تعدد پیشنهادات برای سرمایه گذاری اشاره کرد و اظهار داشت: مطابق کردن این عرضه ها و تقاضاها برای اینکه سرمایه گذاری های بهینه ای را انجام دهیم از دیگر چالش های دولت است.

وی همچنین به سرمایه گذاری در بخش نفت اشاره کرد و گفت: یک رقابت در منطقه وجود دارد و کشورهایی که در میادین مشترک هستند تلاش دارند از طریق شرکت های بزرگ نفتی منابع خود را تامین کند. لذا ما باید در عرصه رقابتی نوع قراردهایی را که به سرمایه گذار پیشنهاد می کنیم باید جاذبه هایی برای آنها وجود داشته باشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما در این خصوص محدودیت ها و یا اقدامات قانونی داریم که شرکت نفت لزوما باید به این الزامات قانونی توجه کند یادآور شد: در چارچوبی که قانون اجازه می دهد ما نیاز به نوآوری در قراردادها داریم و می شود قراردادهای مناسبی را در چارچوب قانون اساسی برای شرکت هایی که قرار است بین ما و کشورهای دیگر یکی را انتخاب کنند تعریف کنیم برای اینکه روی میادین ما کار کنند.

رئیس سازمان مدیریت منابع و بودجه تاکید کرد: به همین دلیل وزارت نفت قراردادی را روی چارچوب قانون اساسی تهیه کرده که برخی کارشناسان هم نسبت به آن نقطه نظراتی را داشته اند که دولت به همه آنها احترام می گذارد و از همه متخصصین می خواهد که نظرات خود را نسبت به این قرادادهای جدید به وزارت نفت ارائه کند تا دولت در فضای کارشناسی بررسی های لازم را انجام دهد.