نمایندگان رد صلاحیت شده: به نظر شورای نگهبان تمکین می کنیم

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست تعدادی از حقوقدانان شورای نگهبان با جمعی از نمایندگان مجلس نهم که صلاحیت‌شان در انتخابات مجلس دهم احراز نشده و یا ردصلاحیت شده‌اند، گفت: حدود 40تن از نمایندگان مجلس که صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان احراز نشده و یا ردصلاحیت شده‌‌اند و نیز تعدادی از نمایندگان ادوار مجلس نشستی با تعدادی از حقوقدانان مجلس داشتند.

وی افزود: در این جلسه تقاضای نمایندگان این بود که شورای نگهبان هیچ تبعیضی در بررسی صلاحیت‌ها قائل نشود، البته حقوقدانان شورای نگهبان هم ادله‌هایی مطرح کردند، در مجموع جلسه خیلی خوبی بود و هر دو طرف سعی کردند که فضای آرامش در انتخابات حفظ شده و معتقد بودند که باید به نحوی رفتار کنیم که حضور حداکثری مردم را در انتخابات داشته باشیم و اگر احیانا سوء‌تفاهمی نیز شده، با تعامل بین دو طرف حل و فصل شود.

نماینده مردم رشت در مجلس اضافه کرد: در بخش دیگری از این جلسه، نمایندگان تاکید کردند که شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان براساس قانون عمل کرده است.

جعفرزاده ایمن‌آبادی با تأکید بر اینکه همه نمایندگان فعلی مجلس که صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان احراز نشده و یا رد شده‌اند به اصل وجودی شورای نگهبان اعتقاد دارند، گفت: در این جلسه نمایندگان معتقد بودند که اگر شورای نگهبان نبود قطعا این نظام دچار اشکالاتی می‌شد و باید روند بررسی صلاحیت‌ها در شورای نگهبان ادامه یاید.

وی به اشاره به بخش دیگری از این جلسه، گفت: در این جلسه ضمن اینکه نمایندگان گلایه‌های‌شان از بررسی صلاحیت‌ها را مطرح کردند، بر این نکته تأکید شد که شورای نگهبان باید طوری رفتار کند که حقوق افراد هم رعایت شود، البته نمایندگان از این موضوع کمی ناراحت بودند که ردصلاحیت‌ها به آنها فراخوان نشده‌، اما بر این عقیده بودند که شورای نگهبان و فقهای این نهاد عادل هستند و تصمیم‌شان عادلانه است.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه به کوری چشم دشمنان این جلسه در فضایی تعاملی بود و همه بر تسلیم شدن بر نظر نهایی شورای نگهبان تأکید داشتند، افزود: همه نمایندگان در این جلسه می‌گفتند که هر نظری شورای نگهبان ارائه کند، قطعی است، اما می‌خواستند که دفاعیات شنیده شود، برخلاف دشمنان ما که بر این طبل می‌کوبند که از این مسائل برای خودشان آتشی به پا کنند، باید بدانند که در داخل نظام به خاطر روحیه ولایت‌پذیری چنین اتفاقی هرگز نخواهد افتاد و همه به قانون پایبند هستند.

جعفرزاده ایمن‌آبادی اظهارداشت: این جلسه درد دل نمایندگان رد و یا عدم صلاحیت‌‌شده با شورای نگهبان بود که دو طرف موضوعات را منطقی و عاقلانه مطرح و مشکلات‌شان را عنوان کردند.

وی تصریح کرد: در این جلسه نمایندگان حاضر نسبت به بند الف ماده 28 قانون اساسی اعتراض داشتند و عدم اعتقاد به نظام، اسلام و ولایت را توهین به خودشان تلقی و مراتب را به حقوقدانان شورای نگهبان نیز اعلام کردند.

نماینده مردم رشت در مجلس اضافه کرد: بنده در این جلسه گفتم که ما هیچ وقت از قطار جمهوری اسلامی ایران پیاده نمی‌شویم و سرباز این نظام هستیم و هر تصمیمی هم که از سوی شورای نگهبان اتخاذ شود حتما مصلحتی داشته است.

جعفرزاده ایمن‌‌آبادی در پایان خاطرنشان کرد: ممکن است جلساتی به صورت موردی از سوی نمایندگانی که شکایتی دارند در آینده برگزار شده و آنها رایزنی‌هایی داشته باشند.