30  روز به برگزاری انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری زمان باقی مانده و اقدامات مقدماتی برای تعیین کاندیداهای نهایی این انتخابات و احراز صلاحیت‌ آن‌ها در جریان است.

خوانندگان محترم هر روزه می‌توانند با خواندن بسته انتخاباتی میزان از حواشی انتخابات پیش‌رو مطلع شوند.

یک انتخاب خوب از منظر رهبر انقلاب/مردم آدمهایی را انتخاب بکنند که خودش را سپر بلای مشکلات کشور قرار بدهد

 

رهبر معظم انقلاب  در دیدار با دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات در 30 دی 94 بیان کردند: مردم با بصیرت، با فکر وارد بشوند و انسانهای صالح را انتخاب بکنند. آدمهایی را انتخاب بکنند که وقتی رفت در آن مسند نشست -حالا آن مسند هرچه باشد؛ چه مسند عضویّت در مجلس خبرگان باشد یا در مجلس شورای اسلامی باشد یا ریاست جمهوری باشد- خودش را سپر بلای مشکلات کشور قرار بدهد، فانی در خدمات و مصالح و منافع عمومی مردم باشد، کشور را به دشمن نفروشد، مصالح کشور را برای رودربایستی با این و آن زیر پا نگذارد؛ باید این را انتخاب کنند. این میشود یک انتخابات خوب.

نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان اعلام شد

سیامک ره پیک اظهار کرد: برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری 801 نفر نام نویسی کرده بودند که البته آمار نهایی 794 نفر بود که تعداد کمتری نیز پرونده‌هایشان تکمیل نشده بود و ثبت نامشان عملی نشد.

 

وی گفت: از این تعداد 158 نفر از ادامه رقابت و ورود به انتخابات انصراف دادند، 111 نفر غیر مجاز بودند و 152 نفر نیز در آزمون کتبی شرکت نکردند که مجموع انصرافی، غیر مجازی و غایبان آزمون به 421 نفر رسید.

 

ره پیک ادامه داد: بر همین اساس صلاحیت 373 نفر بررسی شد که از این تعداد صلاحیت 207 نفر رد و صلاحیت 166 نفر نیز تائید شد.

 

وی گفت: در دوره قبلی مجلس خبرگان نیز صلاحیت 146 نفر تائید و 209 نفر رد شده بود و در دوره قبل‌تر هم (دوره سوم) صلاحیت 160 نفر تائید و 215 نفر نیز رد شده بود.

 

ره پیک افزود: امروز و فردا وزارت کشور شرایط وضع صلاحیت داوطلبان را به خودشان اعلام خواهد کرد.

 

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: برای کسانی که درباره صلاحیت خود شکایت دارند سه روز فرصت در نظر گرفته شده است تا به شورای نگهبان ارائه شکایت کنند تا دوباره صلاحیت آنان بررسی شود که ممکن است در بررسی‌ها تعداد تائید صلاحیت‌ها بیشتر شود.

 

وی با اشاره به تائید صلاحیت 166 نفر در انتخابات خبرگان رهبری گفت: تعداد داوطلبان تائید صلاحیت شده این دوره از انتخابات مجلس خبرگان در مقایسه با دوره‌های پیشین افزایش یافته است.

 

محکومیت کیفری 700 نفر از داوطلبان مجلس شورای اسلامی

 

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گفت: حدود 700 نفر از افرادی که برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نام‌نویسی کرده بودند سابقه محکومیت کیفری داشتند.

 

سیامک ره پیک در پاسخ به پرسشی درباره تعداد زیاد ثبت نام ها و تأثیر آن در بررسی صلاحیت ها افزود: کسی با اصل ثبت نام مشکلی ندارد بلکه ما در این باره با مشکلات قانونی مواجهیم که باعث می شود ثبت نام ها صورت گیرد اما پس از نام نویسی این مشکلات هویدا می شود در حالی که اگر مشکل قانون نباشد پیش از نام نویسی معلوم است که افرادی مانند افراد با سابقه محکومیت کیفری نمی توانند وارد شوند.

 

وی تاکید کرد: زمانی که افرادی با سابقه محکومیت کیفری ثبت نام می کنند بعدها در زمان نتیجه این تعداد آمار ردی ها اضافه می شود که زحمت بررسی را افزایش می دهد همانند این دوره که حدود 700 نفر از ثبت نام کنندگان سابقه کیفری داشتند در حالی که اگر پیش از ثبت نام وضع این افراد مشخص شود، آمار ثبت نام و ردی ها و کسانی که باید ثبت نام کنند افزایش نمی یابد.

 

ره پیک درباره آخرین وضعیت بررسی صلاحیت داوطلبان رد صلاحیت و احراز صلاحیت نشده مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تاکنون تعدادی از داوطلبان به ویژه از بخش احراز نشده ها صلاحیتشان احراز شده است که در موعد قانونی اعلام می شود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از سوی دولت ارتباط یا رایزنی هایی برای تأیید صلاحیت برخی افراد شده است؟ افزود: نفوذ نه درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نه در انتخابات مجلس خبرگان و نه در دوره های قبلی مطرح بود و نه در این دوره مطرح است اما اینکه فردی توصیه کند یا نامه ای بنویسد و اطلاعاتی در اختیار قرار دهد همیشه بوده و در این دوره هم وجود داشته است.

 

ره پیک در پاسخ به این پرسش که آیا این نامه ها و توصیه ها تأثیری نیز داشته است؟ خاطرنشان کرد: باید این پیشنهادها و توصیه ها با ضوابط تطبیق و بر اساس آن عمل شود.

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره برخی ادعاها مبنی بر جانبداری شورای نگهبان از یک جناح و همچنین رد شدن تعداد زیادی از داوطلبان از جناح دیگر گفت: شورای نگهبان در مقام بررسی صلاحیت ها قانون را اجرا می کند و بند و ماده‌ای که اشاره به جناح بندی کند و بر اساس همان نیز به جناح و گروهی توجه کنیم در قانون وجود ندارد.

 

ره پیک افزود: ممکن است گروه و یا سازمانی غیرقانونی باشد که مراجع ذیربط نیز آن را اعلام می کند که فرد یا عضو گروه غیرقانونی است و به همان نیز عمل می شود اما در مورد گروه ها و جناح های سیاسی قانون هیچ تأثیر و نقشی در بررسی صلاحیت ها همانند رد و یا تأیید ندارد و تأیید صلاحیت و رد صلاحیت و عدم احراز اقشار و گروه های مختلف دلیلی بر این است که نگاه جناحی در بررسی صلاحیت ها دخالت نداشته است.

 

وی گفت: احتمال دارد برخی افراد که صلاحیتشان تأیید نشد پس از شکایت دوباره وضعیتشان بررسی و برخی صلاحیتشان تأیید شود.

 

ره پیک همچنین درباره داوطلبان خبرگان افزود: کسانی از داوطلبان بودند که غیرمجاز تلقی می شوند یعنی تحصیلات حوزوی نداشتند و یا کسانی هم بودند که در آزمون شهریور شرکت کرده بودند و به آنها اعلام شد دوباره شرکت نکنند البته تعدادی انصرافی و تعدادی هم در آزمون غایب بودند که مجموعه همه اینها 420 نفر شد.

 

وی ادامه داد: بقیه داوطلبان کسانی بودند که تا مرحله آخر ادامه دادند که تعدادشان 373 نفر بود که از بین آنها 166 نفر تأیید و 207 نفر رد شدند که اندکی تعداد تأیید شده ها بیشتر از دوره چهارم مجلس خبرگان است.

 

ره پیک گفت: روال این بود که کسانی که برای آزمون معرفی می شوند شرکت می کنند و ملاک بررسی آنان نیز آزمون باشد البته کسانی که در آزمون شرکت کردند اینها کسانی نیستند که پذیرفته شدند تشخیص صلاحیت علمی و سایر شرایط با فقهای شورای نگهبان قانون اساسی بوده است و آنها تشخیص دادند که در واقع این تعداد صلاحیت دارند و تأیید شوند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بالاخره همه افراد غایب در آزمون کتبی خبرگان جزء ردصلاحیت ها محسوب می شوند یا خیر؟ گفت: در اینجا نیز تشخیص به عهده فقهای شورای نگهبان است آنها به این نتیجه رسیدند که افرادی شرایط علمی و سایر شرایط را برای کاندیداتوری مجلس خبرگان دارند پس بر این اساس تأیید صلاحیت 166 نفر را اعلام کردند.

 

ره پیک گفت: اگر برای فقهای شورای نگهبان قانون اساسی احراز شده باشد که فردی لازم نیست در آزمون شرکت کند همان عمل می شود اما برای کسانی که تشخیص داده نشد به آنها اعلام شد که در آزمون شرکت کنند که در ادوار گذشته نیز چنین بوده است.

 

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات افزود: کسانی که تحصیلات حوزوی نداشتند در پرسشنامه و قسمت مربوطه وضعیت خود را اعلام کردند بنابراین این دسته از افراد عملاً‌ نیازی به تحقیقات محلی از آنها نبود و نیازی نبود که در آزمون شرکت کنند چرا که در اصل، شرایط اولیه را برای ورود نداشتند.

 "احراز صلاحیت‌نشدگان" اگر مؤمن‌اند، بگویند "الهی رِضاً بِرضِائکَ"

 

واکنش یک احراز صلاحیت نشده:

 

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی امام‌جمعه موقت تهران و از اساتید اخلاق حوزه در گفت‌وگویی با اشاره به بررسی صلاحیت داوطلبان خبرگان رهبری از سوی شورای نگهبان، با توصیه به رعایت کردن قانون توسط کسانی که نتوانسته‌اند احراز صلاحیت‌‌ شوند، گفت: این افراد اگر مؤمن هستند بگویند "الهی رِضاً بِرضِائکَ" زیرا این عدم‌احراز صلاحیت به‌معنی این نیست که آنها، آدم‌های بدی بوده‌اند. فقط این افراد برای اعضای شورای نگهبان شناخته نشده‌اند چراکه آنها کسانی را تأیید صلاحیت می‌کنند که بشناسند.

وی با بیان اینکه عدم‌احراز صلاحیت به‌معنای اهانت به این افراد نیست، افزود: کسانی که مؤمن باشند تسلیم این نظر خواهند بود و کسانی نیز که غیرمؤمن هستند آمده‌اند که شانتاژ کنند.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: فلسفه‌ ثبت نام‌های پرتعداد برخی افراد نیز این بوده است که علیه شورای نگهبان فضایی را به وجود آورند البته عده‌ای نیز ناآگاهانه با افرادی که به‌صورت تعمدی هجمه ایجاد کرده‌اند، همراهی می‌کنند.

استراتژی اصلی دشمن در انتخابات و مشاوره برگزار نشدن انتخابات

رئیس گروهک منحله نهضت آزادی از اظهارات هفته گذشته رییس جمهور علیه شورای نگهبان استقبال کرد.

کیهان نوشت: ابراهیم یزدی در مصاحبه با ارگان فتنه (کلمه) و درباره رد صلاحیت برخی وابستگان به فتنه گفت: مردم(!) انتظار دارند روحانی در برابر بی‌قانونی شورای نگهبان بایستد.

وی گفت: تنها راه مقابله آقای دکتر روحانی با سیاست‌های خلاف قانون شورای نگهبان خودداری از برگزاری انتخابات است.

گفتنی اظهارات ابراهیم یزدی در مورد ضرورت برگزار نشدن انتخابات در انتخابات های شکوهمند سالهای گذشته هم تکرار شده است و البته برنامه‌ی دشمن برای اصل انتخابات یعنی به تعطیلی کشاندن انتخابات، مخدوش کردن انتخابات، شبهه در آزاد بودن انتخابات، انکار وجود مردم‌سالاری، سوءاستفاده علیه امنیت کشور و...همواره یکی از استراتژی های مقابله با نظام جمهوری اسلامی ارزیابی شده است.

 

دبیر کل حزب کار مشت اصلاح‌طلبان را باز کرد؛اصلاح‌طلبان به اندازه کافی نامزد در انتخابات دارند

رسانه ها نوشتند: رئیس یک حزب اصلاح‌طلب دروغ بزرگ مدعیان اصلاح‌طلبی درباره نداشتن نامزد کافی در انتخابات را آشکار کرد. حسین کمالی از وزرای دولت اصلاحات و سازندگی می‌گوید: اصلاح‌طلبان به اندازه کافی نامزد در انتخابات دارند.

دبیر کل حزب کار در مصاحبه با روزنامه اعتماد و درباره اظهارات حسین مرعشی مبنی بر اینکه 5 اصلاح‌طلب در تهران و 25 نفر در سراسر کشور تأیید شده‌اند، فاش می‌کند: این گفته برای این است که به شورای نگهبان بگوییم خیلی از نیروهای شاخص و کارکشته اصلاح‌طلب رد صلاحیت شده‌اند. این به این معنا نیست که ما نیروهای اصلاح‌طلب در سراسر کشور برای بستن لیست نداریم. در یک جمع چند هزار نفری تعدادی اصلاح‌طلب برای بستن لیست پیدا می‌شود. اینکه ما این افراد را نمی‌شناسیم دلیل بر این نیست که اصلاح‌طلب نیستند. اگر شناسایی نشده‌اند به این معنا نیست که این نیروها خاکستری هستند. اگر خاکستری بودن به این معنا است که این افراد ناشناخته هستند، می‌توان در این باره صحبت کرد اما اگر بگوییم که این افراد سیاست‌های مشکوک دارند و قابل اعتماد نیستند، درست نیست.

وی ادامه می‌دهد: اصلاح‌طلبی محدود به کسانی که رد صلاحیت شده‌اند، نیست. تعداد زیادی اصلاح‌طلب در مناطق مختلف حضور دارند. ما از آنها دعوت کردیم در صحنه حضور پیدا کنند و از آنها برای شکل دادن به لیست استفاده می‌کنیم. لیستی که تهیه می‌شود لیستی از اصلاح‌طلبان خواهد بود. جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی در پاسخ این سؤال که «بنابراین به گفته شما اصلاح‌طلبان در شرایط امروز نیز به هویت اصلاح‌طلبی لیست‌های خود پایبند خواهند ماند؟» می‌گوید: بله- اصلاح‌طلبان در شرایط مناسبی قرار دارند.

پیش از این مرعشی مدعی شده بود از 3 هزار نامزد اصلاح‌طلب تنها 30 نفر (یک درصد) تأیید شده‌اند.

 عضو کمیسیون امنیت مجلس: سفر ف.ه به آمریکا در آستانه انتخابات کاملاً مشکوک است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره سفر اخیر فرزند یکی از مقامات عالی رتبه کشور به آمریکا، می‌گوید: مسافرت برخی افراد به آمریکا در نزدیکی نقاط عطف مهمی مثل انتخابات در کشور کاملاً مشکوک به نظر می‌رسد.

وی معتقد است که با توجه به سوابق قابل تامل این فرد، دستگاهای اطلاعاتی و امنیتی باید به رفت آمدهای این نوع افراد حساسیت بیشتری داشته باشند.

هزینه 1.5 میلیاردی شهرداری کاشمر برای انتخابات

 

ایسنا نوشت: جعفر سلیمانی در جلسه مشترک ستاد انتخابات شورای پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی با حضور داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن با اشاره به اینکه تولید زباله در اسفندماه دو برابر می‌شود و ساعت کاری تا چهار ساعت افزایش می‌یابد، از کاندیداها خواست از نصب عکس و پوسترهای تبلیغاتی در اماکن ممنوعه پرهیز کنند.

 

وی افزود: در روزهای عادی سال، ماهیانه بالغ‌بر یک میلیارد تومان هزینه رفت‌وروب، جمع‌آوری زباله و نگهداری فضای سبز می‌شود که این مبلغ در دو ماه پایانی به 1.5 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

انتخابات آتی مهمترین انتخابات بعد از انقلاب در ایران است

 

روزنامه الحیات چاپ لندن نوشته است: انتخابات آتی مهمترین انتخابات بعد از انقلاب در ایران است و تاثیر مستقیم بر تحولات منطقه دارد؛ تکلیف یمن و ریاست جمهوری لبنان به نتیجه آن بستگی دارد.