بانک‌های اروپایی هنوز از معامله با ایران پرهیز می‌کنند چرا که منتظر روشن شدن جزئیات برداشتن تحریم‌ها هستند. صنایع آلمان امیدوارند فرصت‌های بهتری برای فعالیت در ایران پیدا کنند اما این صنایع هنوز نمی‌توانند روی حمایت مالی بانک‌ها حساب کنند.

«انجمن بانک‌های آلمان» (BdB) اعلام کرد برای فعالیت‌های مالی با ایران در انتظار بیرون آمدن جزئیات دقیق‌تری از آن چه در ارتباط با تحریم‌ها از این پس مجاز خواهد بود، هستند. انجمن بانک‌های دولتی آلمان نیز مشابه همین اظهارنظر را کرده است. مؤسسات مالی هنوز با احتیاط به ایران نزدیک می‌شوند، دلیل این امر آن است که هنوز همه تحریم‌ها برداشته نشده‌اند و در ارتباط با «تحریم به خاطر حمایت از تروریسم» همچنان تحریم‌ها سرجای خود هستند. از این گذشته در صورت تخطی ایران از اجرای درست توافق اتمی، ممکن است اقدامات تنبیهی علیه ایران تجدید شود. سخنگوی «انجمن بانک‌های آلمان» در این باره گفته است که معامله با ایران حتی در صورت برداشتن تحریم‌ها بدون خطر نیست.

دویچه وله می‌افزاید: بانک‌ها به سادگی همراهی نمی‌کنند. برای نمونه «کومرس بانک» سال گذشته یک میلیارد و 450 میلیون دلار جریمه پرداخت. «دویچه بانک» که مهمترین حامی مالی صنایع آلمان در خارج از این کشور است، اواخر سال گذشته به پرداخت 260 میلیون دلار محکوم شد، ولی هنوز در حال چانه‌زنی است و در برخورد با معامله با ایران به شدت محتاط شده است. یک سخنگوی این بانک نیز گفته است که فعلاً از مبادلات مالی با ایران خودداری می‌کند. اما این فقط بانک‌های آلمانی نیستند که در برقراری روابط مالی با ایران محتاطانه برخورد می‌کنند، این احتیاط در برخورد بسیاری از بانک‌های دیگر اروپایی هم دیده می‌شود.

بیشترین جریمه را تاکنون بانک فرانسوی «پاری‌با» پرداخته است؛ جریمه‌ای معادل هشت میلیارد و 900 میلیون دلار. یکی از مدیران ارشد مالی به «فایننشال تایمز» گفته که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا بانک‌های بزرگ اروپا مجدداً وارد داد و ستد مالی با ایران شوند.

بانک‌های آلمان احتمال می‌دهند که ماه‌ها طول بکشد تا برخی از آن‌ها خود را از چنبر دوری از ایران بیرون بکشند.

از سوی دیگر مؤسسه مشاوره اقتصادی «کنترل ریسکز» اعلام کرد با وجود اجرای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی، ریسک‌های بازارهای ایران همچنان برجا می‌مانند.

به گزارش بی‌بی‌سی در برآورد این مؤسسه آمده است: شرکت‌های مایل به سرمایه‌گذاری در ایران همچنان با خطر تحریم‌ها مواجه هستند، چرا که آمریکا هنوز تجارت شرکت‌ها و افراد آمریکایی با ایران را منع کرده، برخی فعالیت‌های اقتصادی به خصوص هنوز مورد تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا هستند، و علاوه بر این ده‌ها فرد و شرکت ایرانی هنوز مشمول تحریم‌های آمریکا هستند.

کنترل ریسکز می‌گوید: ریسک برقراری دوباره تحریم‌ها، در صورت بروز مشکلی در جریان اجرای توافق، احتمالی است که شرکت‌ها باید مد نظر قرار دهند و سناریوهای احتمالی برای آن را در نظر بگیرند.