استقبال متحدان کانادا از بهبود روابط با ایران

 برخی از متحدان غربی کانادا از تغییر رویکرد اتاوا در قبال تهران و تلاش‌های دولت لیبرال کانادا برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایران، استقبال کردند. این روابط سال 2012 (1390) از سوی دولت محافظه‌کار وقت کانادا قطع شده بود.

 

موافقان بهبود روابط با ایران با اشاره به حصول توافق تاریخی هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی، مواضع سختگیرانه دولت پیشین کانادا در قبال این کشور را بی‌ثمر خواندند.  دیپلمات‌های غربی همچنین درخصوص تردید‌های محافظه‌کاران کانادا نسبت به توافق هسته‌ای و اینکه این توافق می‌تواند برنامه‌های هسته‌ای ایران را محدود کند، ابراز نگرانی کردند. 

 

حزب محافظه‌کار کانادا با رد انتقادات به سیاست‌های افراط‌گرایانه این حزب، کشورهای اروپایی را متهم کرد به از سرگیری روابط با ایران بیش از کنترل فعالیت‌های هسته‌ای این کشور اهمیت می‌دهند. نمایندگان این حزب در مجلس عوام نیز از کابینه جدید کانادا به‌دلیل نادیده گرفتن اقدامات دولت پیشین و تلاش‌ها برای تجدید روابط با ایران، به‌شدت انتقاد کردند. 

 

این در حالی است که نمایندگان لیبرال اعلام کردند کانادا در لغو تحریم‌های ایران از آمریکا و اتحادیه اروپا تبعیت خواهد کرد. 

 

آمریکا و اتحادیه اروپا به‌تازگی لغو تحریم‌های اقتصادی ایران را پس از دست‌یابی به توافق تاریخی هسته‌ای ماه ژوئیه 2015 (تیرماه 1394)، با این کشور آغاز کرده‌اند. 
نماینده اتحادیه اروپا در کانادا با مثبت ارزیابی کردن رویکرد دولت جدید این کشور در قبال توافق هسته‌ای، در سخنانی اظهار داشت: «صادقانه بگویم. به نظر من دست‌یابی به این توافق موفقیتی بزرگ برای اتحادیه اروپا و جامعه جهانی محسوب می‌شود.» وی همچنین افزود: در جریان گفتگوهای هسته‌ای، مذاکره‌کنندگان کشورهای آمریکا، فرانسه، آلمان، چین، روسیه و انگلیس ، به طور مرتب با مقامات ارشد کانادا در تماس بودند.    

 

«راب نیکلسون،» وزیر امور خارجه وقت کانادا با استقبال از حصول توافق هسته‌ای، در اظهاراتی مدعی شد کانادا همچنان اقدامات ایران را به‌دقت تحت نظر خواهد داشت. به گفته یکی از دیپلمات‌های ارشد غربی که خواست نامش فاش نشود، این موضع‌گیری دولت پیشین کانادا مورد استقبال کشورهای مذاکره‌کننده قرار نگرفت. این دیپلمات همچنین از تصمیم اخیر اتاوا برای بهبود روابط با تهران استقبال کرد.