برنامه های کاری ریاست‌ جمهوری ایران در  اروپا پس از اجرایی شدن برجام، با فشردگی و جلسات متعدد اقتصادی و سیاسی درحال انجام است.

 

 روحانی در سفر خود به ایتالیا در جمع بازرگانان و صنعتگران ایتالیایی حضور یافت و درباره امنیت ایران و به‌تبع آن امنیت سرمایه‌گذاری گفت: «ایران امن‌ترین و باثبات‌ترین کشور منطقه است. قصد حمله به کشوری را ندارد، قصد مداخله در امور داخلی هیچ کشوری را ندارد و با قدرت از کشور خود حفاظت می‌کند». روحانی در این جلسه سخنی را نیز مطرح کرد که به‌نظر می‌آید می‌توان آن‌را شعار دولت در زمینه دیپلماسی اقتصادی دانست؛ «همانطور که در مذاکرات هسته‌ای سیاست برد - برد را پی گرفتیم، در اقتصاد نیز همین سیاست را دنبال خواهیم کرد».

 

سفرای دیپلماسی ایران «کانون توجه رسانه ها»

 

اما در این سفر حسن روحانی با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان نیز دیدار داشته‌است. روحانی در نشست اقتصادی همچنین اظهار داشت: قوانین و مقررات ایران برای سرمایه‌گذاری قابل اعتماد است. ایران هیچگاه و درهیچ شرایطی تعهدات خود نسبت به جهان و کشورهای دیگر و بخش خصوصی کشورهای دیگر را نقض نکرده است.

 

مردم ایران صاحب یک تمدن بزرگ و فرهنگ بزرگ هستند همچون مردم ایتالیا که تمدن و فرهنگی درخشان دارند. رئیس جمهوری از نقش اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای قدردانی کرد و گفت: از کل اتحادیه اروپا تشکر می‌کنیم به دلیل اینکه همه تلاش کردند تا این مذاکرات موفق شود. 

 

سفر روحانی در کانون توجه رسانه ها

 

سفرای دیپلماسی ایران «کانون توجه رسانه ها»

 

طی چند روز گذشته رسانه‌های خارجی ضمن پوشش این رویداد خبری تاکید کردند که سفر روحانی به ایتالیا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که تنها چند روز پس از لغو تحریم‌ها انجام می‌شود.
به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در بدو ورود به رم، پایتخت ایتالیا با یک استقبال درخشان روبه‌رو شد. وی اولین رییس‌جمهور از این کشور است که در بیش از یک دهه گذشته در یک بازدید رسمی به اروپا سفر می‌کند. این سفر تنها چند روز پس از آغاز اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 و لغو تحریم‌ها علیه تهران صورت گرفته است. به نوشته فایننشال تایمز، این سفر از نظر اقتصادی برای ایتالیا بسیار حائز اهمیت است و یک پیروزی برای رم محسوب می‌شود، کشوری که به طور کلی با دولت‌ها می تواند تعامل و گفت‌وگو برقرار کند.

 

سفرای دیپلماسی ایران «کانون توجه رسانه ها»

 

خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به سفر روحانی به ایتالیا گزارش داد: حضور آقای روحانی در ایتالیا با استقبال گرم و قراردادهای تجاری همراه بود. ایرانی‌ها قراردادهایی به ارزش 17 میلیارد دلار و در حوزه انرژی، ساخت و ساز، فولاد، کشتی‌سازی و... امضا کرده‌اند.حسن روحانی علاوه بر رییس جمهور، نخست‌وزیر و مقامات بلندپایه ایتالیا با پاپ فرانسیس در واتیکان نیز دیدار کرده است. 

 

وی هم‌چنین در نشستی با حضور بیش از 500فعال اقتصادی ایتالیا سخنرانی کرد. هم‌چنین شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد: سفر روحانی برای ملت و دولت ایتالیا بسیار حائز اهمیت است. ایتالیایی‌ها برای استقبال از هیات ایرانی سنگ تمام گذاشتند. کاروان استقبال کننده از رییس جمهور ایران و هیات همراه وی را 45 خودرو زرهی و هشت موتور سیکلت همراهی می‌کردند. به گزارش سی‌ان‌ان‌، این کاروان حتی از کاروان رییس‌جمهور اوباما هم زمانی که به رم سفر کرد بزرگ‌تر بود. ایتالیایی‌ها هر آن چه در چنته داشتند را رو کردند. 

 

سفرای دیپلماسی ایران «کانون توجه رسانه ها»

 

شبکه بلومبرگ نیز در گزارشی اعلام کرد: ایتالیا با قراردادهای چند میلیارد دلاری با ایران به دنبال جبران در این کشور است. در سفر روحانی به ایتالیا دو طرف قراردادهایی تجاری به ارزش 20 میلیارد یورو (22 میلیارد دلار) امضا کردند که حوزه‌های صنعت از گاز طبیعی گرفته تا خط آهن پر سرعت را شامل می‌شود.

 

فصل جدیدی در روابط مثبت و سازنده ایتالیا و ایران 

 

سفرای دیپلماسی ایران «کانون توجه رسانه ها»

 

وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در جمع رسانه ها در سخنانی با اشاره به تمایل و اراده جدی کشورش برای گسترش هر چه بیشتر روابط با تهران اظهار داشت: به دنبال توافق هسته‌ای، فصل جدیدی در روابط مثبت و سازنده دو کشور آغاز شده است و این توافق الگویی است برای اینکه می‌توان مسایل منطقه را با مذاکره و گفتگو حل و فصل کرد.

 

سفرای دیپلماسی ایران «کانون توجه رسانه ها»

 

پائولو جنتیلونی، سفر دکتر روحانی به ایتالیا را بعد از توافق هسته‌ای دارای ارزش تاریخی دانست و گفت: این سفر نشات گرفته از دوستی عمیق، صمیمی و دیرینه دو ملت ایران و ایتالیا است. وی با بیان اینکه شرکت‌های ایتالیایی حتی در دوران بسیار دشوار روابط ایران با غرب، همکاری با شرکای ایرانی خود را قطع نکردند، یادآور شد: امروز شرکت‌های مختلف اقتصادی ایتالیا اشتیاق فراوانی دارند که سطح مناسبات و همکاری‌های خود را با جمهوری اسلامی ایران هر چه بیشتر ارتقاء دهند.

 

دیدار تاریخی

 

سفرای دیپلماسی ایران «کانون توجه رسانه ها»

 

پس از ۱۶سال، بار دیگر رئیس‌جمهوری ایران با رهبر کاتولیک‌های جهان دیدار وگفت‌و‌گو کرد. دیداری که بسیاری ازرسانه‌های داخلی و خارجی آن را دیداری تاریخی و مهم ارزیابی کردند. در این سفر، رییس جمهوری اسلامی ایران و رهبر کاتولیک‌های جهان، با تاکید بر اینکه ادیان الهی و آسمانی، مروج صلح و پرهیز از خشونت و افراطی گری هستند، ملت‌ها و کشورهای جهان را به تلاشی فراگیر برای استقرار صلح در جهان فراخواندند.

 

سفرای دیپلماسی ایران «کانون توجه رسانه ها»

 

سفرای دیپلماسی ایران «کانون توجه رسانه ها»

 

در این دیدار که در واتیکان انجام شد، همچنین لزوم همراهی و همکاری بیشتر کشورها و سازمان‌های بین‌المللی را برای رفع آلام بشری و توقف هر چه سریعتر درگیری و جنگ مورد تاکید قرار دادند.استقبال از توافق هسته ای و اهمیت تعهد طرفین بر اجرای آن، مباحث مربوط به خاورمیانه و ضرورت تلاش برای حل و فصل سیاسی  مسائل این منطقه از دیگر محورهای مورد گفت وگو در این نشست بود.رییس جمهوری کشورمان همچنین با نخست وزیر واتیکان نیز دیدار و در خصوص روابط دو جانبه، مسایل منطقه ای و جهانی گفت‌وگو کرد.به‌گزارش «همدلی»، پیش از این رئیس دولت اصلاحات در اولین دوره ریاست جمهوری خود با پاپ ژان پل دوم دیدار کرده بود. 

 

نگاهی به رویکرد رسانه های خارجی

 

سفرای دیپلماسی ایران «کانون توجه رسانه ها»

 

هر اندازه از روزهای لغو تحریمها علیه مردم ایران سپری می شود، باب مذاکرات و مناسبات کشورمان با جهان پیرامونی خود بیشتر وبهتر گشوده می گردد. کشوری که تا دیروز مورد هجمه  تبلیغاتی گسترده و نابخردانه رسانه های غربی و حتی تلویزیون های خود فروخته عربی قرار داشت، امروز در کانون توجه بزرگترین و معتبرترین سرویسهای  خبری جهان قرار گرفته است.

 

حال چرا ؟
سفرای دیپلماسی ایران «کانون توجه رسانه ها»

 

 

مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران پس از تحمل و مقاومت صبورانه در طی سالیان متمادی در برابر انواع محدودیتهای بواقع ظالمانه و پیش از آن سربلندی در جبهه به غایت نابرابر جنگ تحمیلی علیه ایران دیگر محلی برای بهانه گیریهای مدعیان دیپلماسی قرار نداده اند.

 

نوع گفتمان و نگرش دستگاه دیپلماسی ایران متاثر از رهنمودهای کارگشای رهبری انقلاب اسلامی، نحوه این گفتمان را به یک الگو در سطح بین المللی تبدیل نموده است. از این رو نظر به تحولات اخیر عرصه سیاست خارجی و نیز تغییر در نوع چیدمان تصمیم سازان نظام جهانی، طبیعی است که تمامی نگاه ها بسوی ایران جلب گردد.

 

حال در نتیجه مذاکرات سازنده و عملیاتی شدن مفاد آن، رسانه های جهانی خود را نیازمند پوشش اخبار مربوط به ایران می دانند.بدون شک این یکی از دستاوردهای ناچیز ظهور قدرت ایران در منطقه و  جهان است.

 

سفرای دیپلماسی ایران «کانون توجه رسانه ها»

 

سفرای دیپلماسی ایران «کانون توجه رسانه ها»

 

ترافیک مذاکره با ایران به اندازه ای است که کشورها ابدا" علاقه مند نیستند که از این رقابت سیاسی عقب بمانند، لذا رسانه بهترین و مهمترین مولفه ای است که دولتمردان در راستای اجرای سیاستهای خود می توانند از آن یاری بگیرند.

 

پیش بینی می شود با توجه به روند مناسبات پبش رو و احیای روابط خارجی پایتختهای غرب با تهران، رویکرد ضد ایرانی رسانه های غربی و انتشار برخی گزارشهای خلاف واقع علیع مردم ایران ریزش محسوسی داشته باشد. از طرفی نباید فراموش کرد که دشمن هیچگاه بطور کامل قدرتی مانند ایران را رها نخواهد کرد.

 

سفرای دیپلماسی ایران «کانون توجه رسانه ها»

 

 

 

سفرای دیپلماسی ایران «کانون توجه رسانه ها»

 

آنچه امروز بسیار مهم است آن است که، غرب پس سالها اعمال سیاستهای  بعضا" اشتباه و مداخله جویانه  در مورد ایران بر اهمیت و ضرورت رابطه سیاسی واقتصادی با ایران پی برده است. امید است سفرهای دولتمردان تلاشگر وطنمان که در گذشته فارغ از هر دلیلی مغفول مانده بود،موجد پبشرفت همه جانبه و روزافزون این سرزمین کهن گردد و جایگاه کشورمان بیش از بیش در مجامع بین المللی ارتقا یابد.