روزنامه آمریکایی «نیویورک پست» با انتشار گزارشی در پایگاه اینترنتی خود، نوشت: اکنون که بیشتر تحریم‌های اقتصادی ایران لغو شده‌اند، چین که همواره مترصد چنین فرصتی بود در آستانه امضای قرارداد ده‌ساله‌ای به ارزش 600 میلیارد دلار با این کشور قرار دارد. پکن چندین سال‌ در انتظار چنین روزی لحظه‌شماری می‌کرد.

 

در ادامه گزارش ادعا شده است: طبق اذعان «جان کری،» وزیر امور خارجه [آمریکا]، ایران به احتمال زیاد، پول‌های آزاد‌‌شده را برای حمایت از تروریست‌ها هزینه خواهد کرد. از سوی دیگر، کشورهای اروپایی نیز پس از لغو تحریم‌های ایران، برای انجام معاملات تجاری میلیاردی با این کشور هیجان‌زده شده‌اند. این بدان معناست که اروپایی‌ها نیز اقدامات ایران را  [در حمایت از تروریسم] نادیده خواهند گرفت. 

 

نگارنده گزارش در ادامه با اشاره به بازداشت تفنگداران دریایی آمریکا در آب‌های کشورمان می‌افزاید: «تهران همچنان به اقدامات خصمانه خود علیه واشینگتن ادامه می‌دهد. بازداشت تفنگداران دریایی آمریکا بوسیله نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تحقیر واشینگتن از سوی تهران بود. ایران همچنان به آمریکا سیلی می‌زند.  این در حالی است که کری به طور رسمی از تهران بدلیل آزاد کردن "گروگان‌های" آمریکایی تشکر کرد و آن را پیروزی دیپلماسی خواند.» 

 

در پایان گزارش نیز آمده است: «اوباما بارها تأکید کرده است کشورهای غربی انتظار نداشتند توافق هسته‌ایِ "گمراه‌کننده" به تغییر رویکرد ایران و توقف اقدامات خصمانه و تفرقه‌انگیز این کشور منجر شود.»