توافق هسته‌ای ایران، عقربه های "ساعت قیامت" را تغییر نداد

پایگاه اینترنتی روزنامه شرق الاوسط چاپ لندن در گزارشی نوشت: دانشمندان مبتکر "ساعت قیامت" که ابزار نمادین برای شمارش معکوس در پیش بینی بروز فاجعه جهانی است، تصمیم گرفتند عقربه های این ساعت را به حرکت در نیاورند و وضع را به گونه ای که سال گذشته بوده است، ثابت نگاه دارند با اینکه توافق هسته ای با ایران امضاء شد و توافقی که دولتها در پاریس درباره تغییر آب و هوایی بدست آوردند.

 

ساعت قیامت را دانشمندان "بولتن آو اَتومیک ساینتیستز" ابتکار کردند که مقرش در شیکاگو است و شاخص به رسمیت شناخته شده ای در سطح گسترده درباره میزان نزدیک شدن جهان به یک حادثه فاجعه آمیز است. در بیانیه این موسسه آمده: تحولات مثبتی که در سال 2015 اتفاق افتاد از جمله توافق بین المللی برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران و توافق دویست دولت در پاریس برای محدود کردن انتشار دی اکیسد کربن که مسبب تغییر هوا است، این دو دستاورد بزرگ دیپلماتیک به شمار می رود؛ اما فقط  دو نقطه درخشان کوچکی در وضع جهانی تاریک و سرشار از خطرات فاجعه آفرین به شمار می روند.

 

در این بیانیه همچنین آمده است: وضع عقربه های "ساعت قیامت" امروز در مقایسه با روزهای نخست آزمایش هیدروژنی روی زمین در دهه پنجاه  قرن گذشته، به فاجعه نزدیکتر است. این بیانیه تاکید کرد علل نگرانی شامل افزایش تنش میان آمریکا و روسیه، ادامه جنگ داخلی در سوریه،  نزاع در اوکراین و تنش ها درباره دریای چین جنوبی است. همچنین نگرانی هایی درباره عملیات نوسازی برنامه هسته ای روسیه و آمریکا و  افزایش برنامه هسته ای چین، پاکستان، هند و کره شمالی وجود دارد.
براساس این بیانیه با وجود توافق پاریس به عنوان یک گام مثبت در سال گذشته، سال 2015 طی سالهایی که درجه حرارت به ثبت رسیده است گرمترین سال بوده است. 

 

همچنین تعهدات داوطلبانه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با گرم شدن هوا برای توقف تغییر شدید آب و هوایی کافی نیست.

 

براساس گزارش "بولتن آو اتومیک ساینتیستز"  در سال 1954 دانشمندانی از شیکاگو در توسعه نخستین بمب اتمی موسوم به "طرح منهتن" شرکت کردند. عقربه "ساعت قیامت" سال گذشته سه دقیقه به قبل از نیمه شب  نزدیکتر شد به جای اینکه به سبب نگرانی های ناشی از رقابت هسته ای و تغییر آب و هوایی پنج دقیقه نزدیکتر شود.

 

در سال 1953 عقربه های "ساعت قیامت" دو دقیقه به نیمه شب نزدیک شد، زمانی که آمریکا بمب هیدروژنی آزمایش کرد و سپس در سال 1991  هفده دقیقه از نیمه شب دور شد.
یاد آور می شود شورای علوم و امنیت گشتی هر ساله درباره حرکت عقربه های "ساعت قیامت" با مشورت حامیان شورا از جمله شانزده دانشمند برنده جایزه نوبل تصمیم گیری می کند.