علاء‎الدین بروجردی ‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: عدم برخورد قاطع با خاطیان اهانت به نوجوانان ایرانی از سوی حکام عربستان تغییر در سیاست ایران با این کشور را به دنبال دارد.

 

وی عنوان کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران با عربستان برای اعزام حجاج در سال‌های آینده‌ با توجه به فاجعه منا روشن است.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فاجعه منا ناتوانی عربستان را در مدیریت حج یکبار دیگر نشان داد، افزود: این فاجعه تصمیم‌گیری را برای رابطه ایران با عربستان ‌پیچیده‌تر کرده است.

 

بروجردی با اشاره به اینکه افکار عمومی ملت ایران نسبت به عملکرد دولت عربستان به شدت منفی است، ادامه داد: عربستان باید با ارائه تصویری روشن از عملکرد خود و برخورد با خاطیان حوادث رخ داده برای حجاج در افکار عمومی جهان تغییر ایجاد کند.

 

وی تاکید کرد: استقبال بیشتر مردم برای زیارت عتبات عالیات در مقابل کاهش استقبال آنها برای حج عمره را می‌توان یکی از تبعات فاجعه منا دانست.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اعزام زائران حج واجب تابع نظر فقها و مراجع تقلید و مشکلات حال حاضر مانعی برای اعزام حجاج محسوب نمی‌شوند.

 

بروجردی تصریح کرد: سازمان حج و زیارت برای انتقال اجساد جان باختگان حادثه منا به کشور از همه ظرفیت‌ها استفاده کرده است.

 

وی با اشاره به هشدار مقام معظم رهبری به حکام آل سعود در انتقال اجساد جان باختگان ایرانی حادثه منا یادآور شد: بیشترین تاثیر در کارنامه و خروجی پیگیری‌های سازمان حج و زیارت برای انتقال اجساد را هشدار مقام معظم رهبری در نوشهر داشته است.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هشدار جدی مقام معظم رهبری در سخنرانی تاریخی در نوشهر بازگشت بسیاری از پیکرهای مطهر شهدای پاک فاجعه منا به کشور را به دنبال داشته است.