برقراری وضعیت امنیتی در فرانسه منجر به تظاهرات شد

 ده‌ها نفر امروز شنبه در اعتراض به برقراری وضعیت فوق‌العاده در فرانسه و طرح لغو تابعیت دوگانه دولت این کشور در پاریس و حومه آن تظاهرات برگزار می‌کنند.

به نوشته روزنامه فرانسوی فیگارو، برگزاری این تظاهرات در حالی صورت خواهد گرفت که پیش‌نویس قانون مربوط به تمدید وضعیت فوق‌العاده در کشور قرار است طی چند روز آینده در پارلمان فرانسه مورد بررسی قرار گیرد.

بر اساس این گزارش، این تظاهرات بنابه فراخوان انجمن‌های «ما تسلیم نمی‌شویم» و «وضعیت فوق‌العاده پایان یابد» و سازمان‌های مدافع حقوق‌بشری، در شهرهای مهم فرانسه از جمله پاریس برگزار خواهد شد.

بر اساس بیانیه منتشره از سوی این انجمن‌ها، لغو فوری وضعیت فوق‌العاده در کشور و صرفنظر دولت از طرح لغو تابعیت دوگانه برای افراد محکوم به فعالیت‌های تروریستی خواسته‌های تظاهرات‌کنندگان در این تظاهرات را تشکیل می‌دهند و آنها معتقدند که این اقدامات و تدابیر دولت آزادی‌های افراد را به بهانه تأمین امنیت آنها سلب کرده است.»

وضعیت فوق‌العاده در فرانسه در پی حملات مرگبار نوامبر گذشته پاریس بنا به درخواست دولت و با حکم پارلمان فرانسه برقرار شد و قرار است پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای تمدید سه ماهه وضعیت فوق‌العاده در کشور پس از 26 فوریه، در روز 3 فوریه آینده به شورای وزیران ارائه شود.

در وضعیت اضطراری، نیروهای امنیتی قدرت و اختیارات بیشتری پیدا می‌کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در این وضعیت پلیس و نیروهای امنیتی قادر خواهند بود افراد را برای مدت بیشتری در بازداشت نگه دارند و برخی از بازداشت‌ها می‌تواند با فرآیند قانونی کوتاه‌تری انجام شود.

 برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که تمدید وضعیت اضطراری می‌تواند به ضعف عملکرد نیروهای امنیتی منجر شود، چراکه آن‌ها از بعد حملات «شارلی ابدو» هم دائماً در آماده‌باش بوده‌اند.