اولین نیروی خارجی که بعد از انقلاب در ایران سوخت‌گیری کرد

«اندیشکده واشنگتن» در گزارشی با اشاره به عزم چین در حضور موفق در خاورمیانه نوشت: بعد از اجرای برجام،  رییس جمهور چین اولین رهبر جهان بود که به تهران آمد . وی در پی گشایش فصل جدیدی از روابط با تهران بوده و در این سفر با «آیت‌الله خامنه‌ای» رهبر ایران و دکتر «روحانی» رییس جمهور دیدار و گفت‌‌وگو کرد.

اندیشکده واشنگتن در ادامه با اشاره به اشتیاق اقتصادی چین برای ورود به خاورمیانه علاوه بر امیال سیاسی، نوشت: چین بر خلاف آمریکا می‌خواهد با سبقت گرفتن از واشنگتن تا سال 2030 بزرگترین مشتری انرژی در جهان شود. این کشور همچنین در یافتن بازارهای جدید برای فروش کالا در خاورمیانه برآمده و یا در آن‌جا سرمایه گذاری کند.

هرچند که امیال اقتصادی چین منجر به آسیب پذیری راهبردی چین شده و موجب گشته این کشور به طور فزاینده حضور نظامی و دیپلماتیک در منطقه داشته باشد.

از بعد دیپلماتیک، چین حضور دائمی در مذاکرات هسته‌ای ایران داشت و به ویژه نگران ستیز بین آمریکا و ایران و اسرائیل و ایران بود که می‌توانست صادرات نفت از تنگه هرمز که 52 درصد واردات انرژی چین از این منطقه می آید را به خطر بیاندازد. در مواردی دیگر دیپلماسی نیز چین در مسئله فلسطین و اسرائیل وارد شد.

علاوه بر این‌ها، چین در منطقه خاورمیانه نیروی نظامی بیشتری را نسبت به قبل مستقر کرده است. برای مثال چین در مه سال 2015 ، اعلام کرد که مایل به برگزاری رزمایشی با روسیه در دریای مدیترانه است. جنگنده‌های چین نیز جزو اولین یگان‌های خارجی نظامی بودند که بعد از پیروزی انقلاب در ایران امکان سوختگیری پیدا کردند. ناوهای جنگی چین نیز  هم در ایران و هم در امارات متحده عربی حضور یافته‌اند.

این اندیشکده در ادامه با اشاره به رویکرد چین در اجتناب از جهت گیری در نزاع‌های خاورمیانه  نوشت: چین در هر حال مجبور به انتخاب متحد کلیدی خود در خاورمیانه شود، این گزینه با احتمال زیاد ایران خواهد بود و این امر باعث می‌شود این کشور بر تنگه هرمز نیز تسلط داشته باشد .

در ادامه این مطلب آمده است: ایران اخیرا به چین پیشنهاد داده است در ترتیبات امنیتی گسترده‌تر منطقه حضور داشته باشد . ایران تمایل دارد در علاقه چین برای شکل دادن مجدد نظم جهانی با کاهش سلطه آمریکا مشارکت داشته باشد.

در خاتمه این مطلب با اشاره به اقدام‌های متقابل آمریکا در برابر رویکردهای چین در غرب آسیا آمده است: اگر چین اعمال گذشته خود در ارسال قطعات حساس مورد نیاز در فن آوری هسته‌ای را به ایران تکرار کند یا در پی این باشد سلاح‌های پیشرفته در حوزه دفاعی چون موشک‌های بالستیک و سامانه‌های دریایی، هوایی به این کشور بفروشد، این اقدام‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند . در این زمینه واشنگتن باید تداوم فشار بر پکن را برای احترام گذاشتن به توافق هسته‌ای با ایران و تحریم‌های باقی مانده ادامه داده و البته باید به متحدانش  به ویژه در خلیج فارس نیز دیگر نگرانی‌های مرتبط با ایران را یادآور نماید . در گذشته واشنگتن تحریم‌هایی را بر مقام‌های چینی اعمال کرده و پیام‌های دیپلماتیک مستحکمی  را جهت رعایت پکن در اعمال تحریم‌ها علیه ایران ارسال کرده است.  اینک نیز واشنگتن بهتر است تعامل با پکن  را در زمینه موضوعات منطقه‌ای ایجاد کند.