برگزاری مراسم یادبود اشرف در کاباره‌های لس‌آنجلس!

سوءاستفاده از اختیارات و امکانات دولتی در قاچاق موادمخدر و فساد اخلاقیِ غیر قابل انکار نیز از جمله مواردی است که در کارنامه اشرف وجود دارد.

این موارد و برخی‌ دیگر از مفاسد وی سبب شده بود که او در زمان حیات خود کمتر در مجالس عمومی‌ آفتابی شود و از انجام مصاحبه با رسانه‌ها نیز گریزان بود. به همین خاطر توانست مدت‌ها در سکوت در یکی‌ از گران‌قیمت‌ترین خانه‌های نیویورک بدور از حساسیت‌های عمومی‌ بی‌سر و صدا به زندگی‌ مرفهانه خود ادامه دهد.

اما مرگ اشرف پهلوی بیش از حیات وی پر سر و صدا شد و بار دیگر در افکار عمومی‌ نام وی که با کودتای ۲۸ مرداد و سوءاستفاده‌های مالی‌ و سیاسی در هم آمیخته است، در افکار عمومی مطرح شد.

مرگ وی فرصتی بود تا جوانان و نوجوانان ایران بار دیگر با فسادهای گسترده سران رژیم پهلوی و یکی از مهمترین چهره‌های آن بیشتر آشنا شوند. در سالهای اخیر پس از افشاگری‌های گسترده و انتشار سندهای متعدد درباره وابستگی سران رژیم پهلوی، فضا به قدری برای بازماندگان و اندک طرفداران رژیم پیشین تنگ شد که حتی خود سلطنت‌طلبان دو آتیشه نیز برای پرهیز از هرگونه حاشیه احتمالی‌، ترجیح دادند، مراسم یادبود «اشرف پهلوی» را در لس‌آنجلس در مکان‌های خصوصی به‌صورت محرمانه با شرکت به‌اصطلاح «خودی‌ها» برگزار کنند.

البته اختلافات گسترده داخلی در بین سلطنت‌طلبان نیز مزید بر علت بود؛ به حدی که حتی «ربع پهلوی» نیز حاضر نشد در مراسم خاکسپاری اشرف شرکت کند و به صدور یک بیانیه کوتاه اکتفاء کرد.

«فرح پهلوی» در حالی در بین تعداد انگشت‌شمار حاضران در مراسم خاکسپاری اشرف حضور داشت که حتی «ربع پهلوی» هم در این مراسم حاضر نشد.

«فرح پهلوی» در حالی در بین تعداد انگشت‌شمار حاضران در مراسم خاکسپاری اشرف حضور داشت که حتی «ربع پهلوی» هم در این مراسم حاضر نشد.

شدت این پنهان‌کاری و تعداد کم شرکت‌کننگان در مراسم خاکسپاری در فرانسه و مراسم یادبود اشرف در بزرگترین شهر سلطنت‌طلب‌نشین آمریکا یعنی‌ لس‌انجلس به اندازه‌ای بود که صدای روزنامه سلطنت‌طلب «صبح ایران» را در آمریکا درآورد. این روزنامه حامی‌ سلطنت در شماره روز دوشنبه (۲۶ ژانویه) به قلم یک از نویسندگان خود، به انجام مراسم خصوصی یادبود «اشرف پهلوی» در کاباره‌های لس‌انجلس انتقاد کرد و دیگر هم قطاران سلطنت‌طلبش را متهم نمود که “سوراخ دعا را گم کرده‌اند” و به حرف “دست اندرکاران” گوش نمی‌کنند. نویسنده مقاله مذکور که خود زمانی‌ از دست‌اندرکاران رژیم پهلوی بوده، در ادامه نوشتار خود ضمن اذعان به وجود “حجم تبلیغات منفی‌” علیه اشرف پهلوی، از تعداد انگشت‌شمار و کم شرکت‌کنندگان در مراسم یادبود اشرف به شدت گلایه کرده و با یاس و ناامیدی خطاب به آن‌ تعداد قلیل از طرفدران سلطنت چنین نوشت: “اگر خدمات والا حضرت را قبول دارید … مجلس ترحیم ایشان باید در مکان مناسبی انجام شود … این برنامه بهتر بود (به جای کاباره) در یک مدرسه برپا شود …”

البته برگزاری مراسم یادبود فرد فاسدی مانند «اشرف پهلوی» که تمام عمر خود را مشغول فساد مالی و قاچاق موادمخدر و روسپی‌گری بود، در کاباره چندان هم غریب نیست و به نظر می‌رسد مکانی در شأن او برای برگزاری مراسم یادبودش برگزار شده است.