غلامرضا مصباحی‌مقدم با تاکید بر اینکه ظاهراً دولت اعتقادی به تدوین برنامه و ارائه آن به مجلس ندارد از آغاز به کار کمیسیون تلفیق در روز یکشنبه آینده خبر داد. وی با اعلام اینکه رای‌گیری کلیات برنامه بدون اعداد و ارقام ممکن نیست، تمدید یک‌ساله برنامه پنجم را قطعی دانست و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم دولت برنامه جدیدی به مجلس ارائه نخواهد کرد، بنابراین مجلس باید راساً برنامه بنویسد. رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم، اظهارات اخیر نوبخت مبنی بر اینکه تمدید برنامه پنجم اجرای اقتصاد مقاومتی را با مشکل مواجه می‌کند را از حرف‌های عجیب و غریب و نوعی فرافکنی ارزیابی کرد.
 
وی در پاسخ به اینکه اخیراً دولت برنامه ششم توسعه را به مجلس ارائه کرده و دیروز آقای نوبخت در جمع خبرنگاران در توجیه کار دولت که لایحه به این شکل به مجلس ارائه شده گفته، این کار دولت یک نوآوری است؛ به نظر شما آیا اقدام دولت در نحوه ارائه لایحه برنامه ششم واقعاً نوآوری بوده است؟گفت: البته به این شکل تاکنون سابقه نداشته و به تعبیری نوآوری است چرا که تاکنون 10 برنامه در ایران تصویب شده و به اجرا درآمده است اما این برنامه‌ای  که دولت به مجلس ارائه کرده اصلاً فاقد مشخصات برنامه است و هیچ یک از مشخصات برنامه را ندارد چراکه در برنامه باید اهداف کلی، کمی، راهبردها، شاخص‌ها، راهکارها و اولویت‌ها مشخص شده باشد. وی افزود: این کتابچه کوچکی که دولت به مجلس ارائه کرده حاوی هیچ یک از این مسائل نیست بلکه تعدادی از احکام مورد نیاز برای اجرای برنامه ششم توسعه است، توضیحات آقای نوبخت هم نشان می‌دهد که برنامه در یک مجموعه یاداشت‌هایی که حدود 1300 صفحه است، وجود دارد. به اعتقاد من برنامه باید قابلیت ارزیابی را به ما بدهد و قابلیت این را داشته باشد که حتی دولت خود را ارزیابی کند و مشخص باشد که آیا مطابق با برنامه پیش رفته است یا خیر. ولی آنچه به مجلس تقدیم شده چنین قابلیتی را برای ارزیابی به مجلس نمی‌دهد. وی اضافه کرد: ظاهراً آقای رئیس‌جمهور یا کلا دولت معتقد به برنامه نیستند. حتی آقای روحانی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در تایید این موضوع گفتند، بسیاری از کشورها برنامه ندارند اما فعالیت‌های اقتصادی خود را مدیریت می‌کنند و پیش می‌برند. به اعتقاد من هم سخن ایشان درست است اما این سخن برای کشورهای توسعه‌یافته است نه کشورهایی که به توسعه دست پیدا نکرده‌اند. مصباحی‌مقدم تصریح کرد: ما باید برنامه‌ریزی کنیم و در قالب برنامه‌ها خود را به نقطه مطلوب برسانیم. وی در پاسخ به اینکه از یک طرف دولت اعلام می‌کند که می‌خواهد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را اجرا کند، از طرف دیگر رئیس‌جمهور  در جلساتی می‌گوید ما احتیاج به برنامه نداریم پس اقتصاد مقاومتی را براساس چه برنامه‌ای می‌خواهند اجرا کنند؟ آیا این یک تناقض نیست؟ گفت: وقتی می‌گوییم اقتصاد مقاومتی را می‌خواهیم اجرایی کنیم یعنی هدف داریم و برای رسیدن به هدف باید برنامه داشته باشیم. پس از این زاویه هم نگاه کنیم، ما نیازمند به تدوین و تصویب برنامه هستیم. قوانین ما هم تأکید می‌کند که  دولت باید برنامه 5 ساله داشته باشد و این برنامه 5 ساله جهت می‌دهد به رفتار اقتصادی کشور و دولت و جهت می‌دهد به بودجه‌های سالانه که براساس آن بودجه سالانه باید تصویب شود. مصباحی‌مقدم همچنین در پاسخ به اینکه برخی نمایندگان هم بحث‌هایی مطرح کرده‌اند مبنی بر اینکه دولت در واقع برنامه دارد ولی نمی‌خواهد برنامه خود را به مجلس ارائه بدهد و می‌خواهد خودش هر طور که خواست عمل کند، گفت: بله! الان هم صحبت‌های آقای نوبخت این را نشان می‌دهد که دولت برنامه دارد ولی این برنامه را لابه‌لای 1300 صفحه اسناد پشتیبان پنهان کرده است و به صورت یک لایحه نمی‌دهد تا دستش باز باشد. مصباحی‌مقدم گفت: این برنامه فاقد عدد و رقم و جداول است.
 
نرخ رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، نرخ سرمایه‌گذاری و نرخ تورم هدف در برنامه 5 ساله مشخص نیست. مصباحی‌مقدم در ادامه افزود: بنده معتقدم نفس این کار (عودت برنامه) موجب می‌شود که ما با تأخیر شدیدی روبه‌رو شویم و نباید اجازه این تأخیر را بدهیم. برنامه برخلاف بودجه که لزوما باید از طرف دولت به مجلس پیشنهاد شود، می‌تواند راساً از سوی مجلس تدوین شود. مجلس ظرفیت‌هایی دارد که دست به تدوین برنامه ششم بزند. البته از دولت هم کمک می‌گیریم. وی افزود: متنی که از سوی دولت به مجلس ارائه‌شده در ارزیابی کلیات متن در کمیسیون تلفیق بررسی می‌شود اما ممکن است همین متن هم مورد بازبینی قرار گیرد. ولی حتما ناکافی خواهد بود زیرا نیازمند این هستیم که دید گسترده‌تری در تدوین برنامه‌ها داشته باشیم. وی در پاسخ به اینکه برنامه ارائه‌شده عدد و رقمی ندارد، از کجا قیمت‌های نفت و موارد دیگر را در کلیات ارزیابی می‌کنید؟ گفت: قرار است دولت یکسری اطلاعات را به صورت شفاهی در جلسه ارائه ‌کند. البته رسم ما این است در جلسات تلفیق ابتدا از نماینده دولت می‌خواهیم گزارش مکتوب خود را به کمیسیون ارائه کند، منتهی این گزارش‌های مکتوب جداگانه که وزرا یا نمایندگان وزارتخانه‌ها ارائه می‌دهند به معنای برنامه نیست، اطلاعاتی است که مجموعه آنها می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها مؤثر باشد.
 
وی افزود: اگر مجلس بخواهد بودجه 95 را تصویب کند باید در قالب یک برنامه این کار را انجام دهد. در حال حاضر برنامه ششم تدوین نشده تا در قالب آن بودجه 95 تصویب شود. پس ما ناگزیریم  یک سال برنامه پنجم را تمدید کنیم تا بررسی بودجه 95 در چارجوب آن انجام شود. وی در پاسخ به اینکه آقای نوبخت اخیرا نکته دیگری را هم اعلام کرده‌اند مبنی بر اینکه اگر برنامه پنجم تمدید شود اجرای اقتصاد مقاومتی با مشکل روبه‌رو خواهد شد؟ گفت: این دیگر از آن حرف‌های عجیب و غریب است. مگر دولت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به برنامه تبدیل کرده است؟ به نظر بنده این نوعی فرافکنی است.