ایران قابلیت توسعه موشک‌های بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر را دارد

وبگاه تحلیلی«المانیتور» در گزارشی تحلیلی با اشاره به طرح وزارت خزانه داری آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به خطر آزمایش موشکی اکتبر جمهوری اسلامی (آزمایش موشک بالستیک عماد) و درخواست «محسن رضایی» فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از «حسن روحانی» رییس جمهور ایران برای ساخت موشک‌های برد بلند با طرح سئوالی نوشت: آیا ایران می‌تواند قابلیت‌ موشک‌های بالستیک خود را افزایش دهد؟ آیا این کشور به چنین فن‌آوری نیاز دارد؟ و چگونه چنین سامانه‌های موشکی در دکترین دفاعی و هجومی ایران تعریف شده است؟

المانیتور سپس ادامه داد: تا جایی که مرتبط به بحث فن آوری می شود، موشک‌های ایران در رده های مختلف قرار می‌گیرند. در مجموع موشک‌های برد کوتاه ایران چون «هرمز»، «خلیج فارس» و «فاتح 110» دارای کیفیت بالا و فن‌آوری پیشرفته‌ای هستند و قابلیت مانور پذیری بسیاری دارند  و صحت اصابت و قابلیت‌های تخریبی آن‌ها نیز بهبود یافته است.

اما موشک‌های برد متوسط  و موشک‌های بالستیک سوخت مایع ایران با بردی بین 800 تا 2200 کیلومتر چنین ویژگی‌هایی را ندارند.

از دید این رسانه، قابلیت مانور پذیری بزرگترین نقطه ضعف موشک‌های برد متوسط ایران محسوب می‌شود و ایران فاقد دسترسی به ماهواره‌های دائمی تجسسی است بنابراین هدایت موشک‌های برد این‌چنینی دشوار است. البته موشک «عماد» اولین تلاش کارشناسان دفاعی ایران برای بهبود مانور پذیری موشک‌های برد متوسط بالستیک بوده است.

المانیتور نوشت: با این وجود، با در نظر گرفتن تجربیات سال‌های اخیر فضایی ایران چون پرتاب چند ماهواره، ساخت موشک بالستیک با بردی متجاوز از 5000 کیلومتر خود دستاوردی موفقیت آمیز برای این کشور است. از سویی دیگر ارسال‌های فضایی ایران به مدار زمین نشان می‌دهد این کشور قابلیت توسعه موشک‌های بیش از 4000 کیلومتر را نیز دارد. البته قدرت تخریب این موشک‌ها هنوز خود معضلی است.

در ادامه این مطلب آمده است: .واقعیت این است که با وجود انتقاد اصولگرایان ایران از ضعف قوه مجریه در نمایش قابلیت های دفاعی ، حسن روحانی و برخلاف رییس جمهور قبلی بسیار عاقلانه در پی بهبود کیفیت تجهیزات ساخت داخل برآمده است و نمایش موشک «فاتح 313» پاسخی از سوی دولت به منتقدان در زمینه تمرکز بر افزایش کیفیت موشک‌های بالستیک است. پرتاب موشک عماد که در قیاس با دیگر موشک‌ها از قابلیت مانور پذیری بیشتری برخوردار است، نمونه دیگر از نیات روحانی است. همچنین بعد از رفع تحریم‌ها از ایران، مقام‌های عالی رتبه نظامی ااین کشور  قصد خرید جنگنده‌های پیشرفته از روسیه ، تانک‌ها و سلاح‌های تاکتیکی جدید و البته سامانه‌های جدید ضد هواپیما برآمده‌اند.

المانیتور نوشت: خرید‌های گسترده نظامی از سوی رقبای ایران در خلیج فارس و شرق دریای مدیترانه  و نیز مصر باعث نگرانی جدی بین سیاستمداران و مقام‌های نظامی ایران شده است. برای آن‌ها سئوال این است که چرا باوجود تجهیز گسترده نظامی ترکیه، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل چرا دائم ایران منبع تهدید و نگرانی نامیده می‌شود.

 در انتهای این گزارش آمده است: واقعیت این است که سیاست واشنگتن در تجهیز نظامی  پاکستان، (رژیم) اسرائیل، ترکیه و مصر به موشک‌های برد بلند، جنگنده‌های پیشرفته نسل پنجم و دیگر تجهیزات نوین نظامی، ایران نیز بی‌درنگ در پی افزایش قابلیت‌های دفاعی خود بر خواهد آمد و حسن روحانی نیز گفته است که اگر منافع ایران در ناحیه تحت نفوذش تهدید شود، این کشور توانایی افزایش قدرت نظامی در تمامی جهات و برداشتن گام‌هایی برای افزایش توان دفاعی راهبردی را دارد. این مسئله را می‌توان در دستور روحانی در توسعه توان موشکی ایران بعد از تحریم‌های جدید علیه ایران شاهد بود.