سیامک ره‌پیک سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در گفت‌وگویی اظهار داشت: با بررسی شکایات داوطلبان در شورای نگهبان، تعداد 1500 داوطلب به آمار 40 درصدی تائید صلاحیت‌شدگان انتخابات مجلس دهم اضافه شد و اسامی تائید صلاحیت‌شدگان ساعت 4 بامداد امروز به وزارت کشور ارسال شده است.

وی افزود: پیش‌تر 40 درصد داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیأت‌های نظارت استان‌ها تائید صلاحیت شده بودند که با بررسی‌های شورای نگهبان 15 درصد دیگر (1500 نفر) به احراز صلاحیت‌شده‌ها افزوده شد که در مجموع تائید صلاحیت‌شدگان داوطلبان انتخابات مجلس به 55 درصد افزایش یافت.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات تأکید کرد: با تائید صلاحیت 15 درصدی داوطلبانی که شکایت کرده بودند مجموع تائید صلاحیت شدگان به 55 درصد افزایش یافت که در مقایسه با دوره‌های پیشین انتخابات، رکوردی چشمگیر است.

وی همچنین یادآور شد: با تأیید صلاحیت 1500 داوطلب دیگر، تعداد داوطلبان تأیید صلاحیت شده مجلس شورای اسلامی به 6300 نفر افزایش یافت.

سیامک ره‌پیک متذکر شد: با افزایش تعداد داوطلبان تائید صلاحیت‌شده، رقابت برای هر کرسی مجلس از بین 16 داوطلب به بیش از 20 داوطلب افزایش یافت.

وی با بیان اینکه تعداد کل داوطلبان انتخابات مجلس نهم اعم از تائید، رد و عدم احراز صلاحیت‌شده، 5300 نفر بود، گفت: فقط تعداد داوطلبان تائید صلاحیت شده مجلس دهم از کل داوطلبان مجلس نهم بیشتر است.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات اظهار داشت: تعداد داوطلبان تائید صلاحیت‌شده در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات، 40 درصد بود که این رقم در شورای نگهبان به 55 درصد افزایش یافت.

وی ادامه داد: در هیچ دوره‌ای از انتخابات مجلس این تعداد داوطلب تائید صلاحیت شده نداشتیم، البته بخشی از این افزایش ناشی از افزایش داوطلبان مجلس و بخشی هم ناشی از افزایش تعداد تائید صلاحیت‌شده‌هاست.

ره‌پیک در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: وضعیت داوطلبان مجلس اعم از تائید و یا ردّصلاحیت شده در هر حوزه انتخابیه و استانی به صورت تفکیکی در آخرین ساعات شب گذشته در اختیار وزارت کشور قرار گرفت.

وی همچنین به روند اعتراض داوطلبانی که از سوی شورای نگهبان ردّ صلاحیت شده‌اند، اشاره کرد و گفت: این افراد 2 گروه هستند؛ گروه نخست کسانی هستند که توسط هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات تائید صلاحیت شده بودند، اما از سوی شورای نگهبان رد شدند و گروه دیگر کسانی هستند که صلاحیت آنها از سوی هیأت مرکزی نظارت هم رد شده بودند.

ره‌پیک ادامه داد: گروه نخست که به آنها «ردّ ابتدایی» هم گفته می‌شود، می‌توانند بر اساس اطلاعیه صادر شده ظرف 3 روز شکایت خود را اعلام کنند و شورای نگهبان هم به مدت یک هفته این شکایات را بررسی می‌کند.

وی افزود: گروه دوم از آنجایی که از سوی هیأت مرکزی نظارت ردّ صلاحیت شده و شکایت هم کردند و به شکایت آنها رسیدگی نیز شده است، مجاز به شکایت مجدد نیستند.

سخنگوی هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات در ادامه به آخرین وضعیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره و تصریح کرد: هم‌اکنون در حال بررسی و تجدیدنظر پرونده داوطلبان مجلس خبرگان رهبری قرار داریم و نتیجه بررسی صلاحیت‌ها 21 بهمن‌ماه مشخص می‌شود.

ره‌پیک در پایان ابراز امیدواری کرد که دستگاه‌های اجرایی، نظارتی، گروه‌ها، احزاب و شخصیت‌ها در چارچوب قانون فعالیت کنند و اعلام مواضع و اقدامات آنها با رعایت قانون باشد تا انتخاباتی با آرامش، امنیت و با مشارکت بالا داشته باشیم.