امید به برجام در ایران کاهش یافته است

 نظرسنجی دانشگاه مریلند از 1012 نفر ایرانی بالاتر از 18 سال نشان می‌دهد با وجود امیدواری به توافق هسته‌ای برای پیامدهای اقتصادی آن، تعداد افرادی که معتقدند اقتصاد در حال بهبود است کاهش یافته است.

کمتر از نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی (47 درصد) گفته‌اند اقتصاد ایران در حال بهبود است که این رقم 10 امتیاز کمتر از ماه اوت ]تیر ماه گذشته هنگام اعلام توافق[ است. کسانی که به شدت از توافق هسته‌ای حمایت می‌کردند از رقم 43 درصد در نظرسنجی قبلی، به 30 درصد کاهش پیدا کردند. این وضعیت نشان دهنده دیدگاهی واقع‌بینانه‌تر درباره تأثیر کاهش تحریمهاست.

این نظرسنجی را دانشگاه مریلند روزهای بیست و نهم دسامبر تا پانزدهم ژانویه از طریق یک واسطه انجام داده است. براساس این نظرسنجی آمریکا در نزد مردم ایران محبوب نیست. در این نظرسنجی، 71 درصد افراد نگاهی منفی به آمریکا دارند.

تنها 34 درصد از پرسش شوندگان اعتقاد داشتند که ایالات متحده به تعهداتش به برجام عمل خواهد کرد.

براساس این نظرسنجی، روسیه، چین، آلمان و حتی فرانسه که همه مشتاق به گسترش روابط اقتصادی خود با ایران پس از تحریم‌ها هستند، همه محبوب‌تر از ایالات متحده هستند که بسیاری از محدودیت‌های تجاری آمریکا با ایران را حفظ خواهد کرد. تنها انگلیس و عربستان سعودی محبوبیت کمتری داشتند و میزان محبوبیت آنها به ترتیب بیست و شش و یازده درصد بود.

منفورترین گروه از نظر ایرانی‌هایی که در نظرسنجی شرکت کردند گروه داعش است. در میان پرسش شوندگان، 98 درصد دیدگاهی «بسیار ناخوشایند» درباره داعش دارند. 63 درصد با اعزام نیروی نظامی به سوریه برای مقابله با تروریست‌ها موافقند.

44 درصد افراد معتقدند در حالی که برخی تحریم‌های آمریکا در طول زمان برداشته خواهد شد، بسیاری از این تحریم‌ها به قوت خود باقی خواهد ماند. در همین حال، 65 درصد از ایرانیان گفته‌اند انتظار نداشتند که ایالات متحده به جای آن تحریمهایی که براساس برجام لغو شده‌اند، به اعمال تحریم‌های جدید بپردازد.

براساس این نظرسنجی، 67 درصد پرسش شوندگان گفتند «به احتمال زیاد» در انتخابات 26 فوریه رأی خواهند داد و 63 درصد افراد نیز گفتند مسائل اقتصادی مهم‌ترین موضوعی است که مجلس جدید باید به آن رسیدگی کند.

اکثریت افراد گفته‌اند انتظار داشتند در نتیجه برجام، شاهد رشد اقتصادی قابل توجه باشند.