روحانی: به ظریف گفتم که توصیه‌های رهبری در مذاکرات هسته‌ای روی زمین نماند

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران برجام که پیش از ظهر امروز دوشنبه (19 بهمن ماه) در سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه امروز روز پرافتخاری برای ما جهت ادای وظیفه‌ برای آنهایی است که رنج و سختی‌ها و درشتی‌ها را به جان خریدند، تا رنجی را از دوش ملت ایران بردارند، اظهار داشت: امروز همچنین با روز 19 بهمن روزی که نیروی هوایی ارتش با فداکاری و ایثارش در سال 57 کمر قدرت نظامی رژیم استبداد را در هم شکست و در برابر امام راحل و بزرگوار ادای احترام نظامی کرد، قرین شده است.

وی افزود: آنچنان این حرکت تکان دهنده بود که برای همه نشان قدم‌های نهایی پیروزی یک ملت در برابر استبداد و استعمار بود.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: بر روان بلند امام‌مان درود می‌فرستیم که هرچه داریم از استقلال، سربلندی، عظمت، پایمردی و اعتماد به نفس او است.
 
رئیس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: بر روان پاک همه شهیدان از آغاز نهضت اسلامی در سال 41 تا بهمن 57 و همه آنهایی که برای استقرار این انقلاب تلاش کردند، شهیدان دفاع مقدس و به ویژه شهیدان فناوری هسته‌ای سرزمین‌مان که عالمانه و آگاهانه و دلاورانه این راه پرخطر را برگزیدند و آنگاه که فهمیدند ادامه راهشان خطرناک است، ولی ذره ‌ای عقب‌نشینی نکردند نیز درود می‌فرستیم.
 
رئیس قوه مجریه با بیان اینکه اگر دهها شهید هم در این راه می‌دادیم بازهم دانشمندان هسته‌ای ما راه ملت را و راه عزت و سربلندی را رها نمی‌کردند، افزود: بر روح بلند همه آنها درود می‌فرستیم و برای خانواده‌های عزیزشان عزت و سرافرازی بیشتر را آرزومندیم.
 
روحانی در ادامه با اشاره به اینکه امروز روز نشان است، گفت: امروز روز قدردانی یک ملت از سرداران فداکار صحنه دفاع بین‌المللی از یک ملت است.
 
رئیس جمهور کشورمان خاطرنشان کرد: امروز روز تقدیر از همه آنهایی است که برای عظمت این ملت شبانه‌روز تلاش کردند.
 
روحانی با بیان اینکه امروز روز شکرگزاری در برابر خدای کریم و حکیم و علیم و عزیز است، گفت: امروز روز شکرگزاری از آن خدایی است که همه‌چیز از اوست و من شک ندارم اگر در این صحنه نمایندگان ملت ایران در برابر قدرت‌های جهانی پیروز شدند، همه از لطف او بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه همه توفیقات حاصل دعای سوخته‌دلان، دعای خانواده‌های شهیدان، دعای صالحان به ویژه در شب‌های قدر آخرین ماه رمضان بوده، افزود: اجابت این دعا از سوی معبود بزرگ نظر لطف و رحمت بر ما انداخت وگرنه ما کجا و پیروزی عظیم تاریخ ملت تاریخ‌ساز کجا؟ امروز روز سپاس و شکرگزاری در برابر ارواح بلند پیامبر اسلام و ائمه است، لطف آنها بود که کار ما به اینجا رسید در این جا باید سپاس ویژه از ثامن‌الحجج امام رضا(ع) داشته باشیم که هر آنچه در این کشور داریم از لطف اوست.

روحانی ادامه داد: امروز روز تشکر از ملت بزرگ ایران است. ملتی که در همه صحنه‌ها ایستاده و هیچگاه در برابر قدرت‌ها و جمعیت‌های بزرگ جهان سرفرود نیاورده است، این ملت در 15 خرداد و در 17 شهریور و 22 بهمن ماه سال انقلاب مقاومت کرد و در دوران جنگ تحمیلی 8 سال دربرابر دشمنان ایستادگی کرد تا پیروزی بزرگ را برای این سرزمین به بار بیاورد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به عملیات‌های موفقیت آمیز دوران دفاع مقدس گفت: از کدامیک از موفقیت‌های جنگ تحمیلی بگویم از سطح عملیات ثامن‌الحجج و شکست حصر آبادان و یا پیروزی طریق القدس این ملت در تمام صحنه‌ها پیروزی‌های بزرگی کسب کرده است و امروز هم ارتش و سپاه در تمام عرصه‌ها مقاومت کرده و پیروز شده است.

وی ادامه داد:‌ ما روزهای سختی را پشت سرگذاشتیم به همان میزان که عملیات کربلای 4 و 5 و تصمیم‌گیری برای آن دشوار بود شب توافق ژنو هم برای ما سخت طاقت فرسا بود و همگی از سرشب تا 5 صبح در تلاش بودیم و با یکدیگر تماس می‌گرفتیم تا راه را گم نکنیم و خدا هم در این مدت ما را تنها نگذاشت و دست یاری‌اش را همواره برشانه مذاکره کنندگان حس کردیم.

وی با اشاره به حمایت‌های مقام معظم رهبری در جریان مذاکرات گفت: هر وقت از ایشان خواستیم تا ما را کمک کند و تجربیاتش را در اختیار ما بگذارد ایشان دریغ نکرد او همه تجربیات خود را در اختیار ما و گروه مذاکره قرار داد و چارچوب‌های مشخصی را در اختیار ما گذاشت در اینجا باید بگویم مذاکره کنندگان هم بسیار تلاش کردند تا سخنی از وی روی زمین گذاشته نشود.

روحانی ادامه داد: بنده و ظریف یادمان نمی‌رود یک شب به آقای ظریف گفتم حواستان باشد توصیه‌هایی از حرف‌های آقا در توافق و مذاکرات هسته‌ای روی زمین نماند باید بگویم اگر رهبری نبود اصلا ما انسجام ملی نداشتیم و وحدتی در کار نبود و اگر راهنمایی‌های مقام معظم رهبری در طول مذاکرات همواره پشتیبان تیم ما نبود شاید به نتیجه خوب امروزی نمی‌رسیدیم و شاید هم اصلا در زمینه مذاکرات هسته‌ای دستاوردی نداشتیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: اساس کار برپایه ایستادگی ملت و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب است در کنار این سه پایه کاردانی کاردانان باتجربه مردی با این همه دانش و تجربه و خلوص وجود داشت که من هیچگاه در طول این مدت ناخالصی از وی ندیدم.

وی افزود: آقایان ظریف، عراقچی و تخت‌روانچی خالصانه در مراحل سخت کار کردند این کار بزرگ بدون شهامت، ایستادگی، دانش و آشنایی به رموز مذاکره امکانپذیر نبود و اگر دولت یازدهم هنر داشت هنرش در این بود که توانست بهترین‌ها را برای این مصاف برگزیند که اگر این‌ها نبودند کار بسیار سخت می‌شد.