انتقاد از آیت الله خودی ها را هم اخراج کرد

پس از اظهارات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علیه شورای نگهبان که ظاهراً در دفاع از حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی و نقد به عدم احراز صلاحیت وی به دلیل عدم شرکت در آزمون ایراد شده بود، انتقادات زیادی از جناح‌های مختلف نسبت به این سخنرانی مطرح شد.

در یکی از مهمترین این نقدها، عباس عبدی، از چهره‌های فکری جناح اصلاح‌طلب، با انتشار یادداشتی ضمن انتقاد شدید از اظهارات هاشمی تاکید کرده بود: روی اصلی سخن بنده آقای هاشمی نیست بلکه دوستان اصلاح‌طلب است. اصلاح طلبان نباید در برابر این گونه سخنان سکوت کنند و یا بدتر این که به استقبال آن بروند، سخنانی که هیچ ربطی به منطق اصلاح طلبانه ندارد و مشروع کننده منطق طرفهای مقابل است. متأسفانه پیروی چشم‌بسته و شاید از روی ناچاری اصلاح طلبان از برنامه‌های آقای هاشمی نتیجه وضعیتی است که برای خود ایجاد کرده‌اند و برای آینده کشور و جریان اصلاحات خطرناک است.

 

عبدی همچنین نوشته بود که به‌نظرمی‌رسد آقای هاشمی عدم تأیید و حضور حسن آقا در انتخابات را ترجیح می‌دهند، و یا می‌خواهند اگر احتمالاً ایشان تأیید شدند آن را به حساب حرفهای خود بگذارند و دیگران را مدیون خویش بدانند و با توجه به منطق سخنان ایشان انتظارشان از تبعات این مدیونی هم روشن است، همان‌طور که سعی کردند آمدن حسن آقا را بر خلاف واقعیت به حساب خود بگذارند.

علاوه بر عباس عبدی، شخصیت‌های مهمی در جناح اصولگرا و برخی چهره‌های دیگر در جناح اصلاح‌طلبان از جمله محمدعلی ابطحی نسبت به اظهارات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی واکنش انتقادی از خود بروز دادند.

پیرو این انتقادات، امروز روزنامه آرمان که مدیرمسئولی آن را حسین عبداللهی مشاور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برعهده دارد، ضمن انتشار گزارشی انتقادی علیه عباس عبدی و سایر منتقدان اصلاح‌طلب اظهارات اخیر هاشمی رفسنجانی، رسماً عبدی را از اردوگاه اصلاحات اخراج کرده است.

روزنامه آرمان نوشته است: این روزها اخباری از خودانتقادی در اردوگاه اصلاح‌طلبی به گوش می‌رسد؛ اصلاح‌طلبانی که درگذر زمان به هر دلیلی راه خود را از اصلاح‌طلبان واقعی جدا کردند و به مسیری رفتند که در آن هجمه به جریان اصلاح‌طلبی یک تکلیف محسوب می‌شود البته خودشان این تغییر را نمی‌پذیرند و با توجیه‌هایی دور از منطق عملکرد خود را در جهت اصلاح معرفی می‌کنند. از جمله این اصلاح‌طلبانی که شاید دیگر نتوان از برخی جهات، نام اصلاح‌طلب بر آنها نهاد عباس عبدی باشد که هر از چندگاهی با مواضعی که می‌گیرد تصمیمات اردوگاه اصلاح‌طلبی را به زیر سوال می‌برد یا موضعی خلاف آن را بیان می‌دارد که بهانه‌ای برای تندرو‌ها در هجمه به اصلاحات شود.

اخراج عباس عبدی از اردوگاه اصلاحات توسط روزنامه منتسب به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حالی است که اصلاح‌طلبان پس از نزدیک به 20 سال از گذشت دوم خرداد، هنوز در اینکه آیت‌الله را به اردوگاه خود راه بدهند یا خیر دچار تردیدند. برخی اصلاح‌طلبان معتقدند آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پس از چند شکست متوالی در انتخابات، برای بهره‌گیری از سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به آنها نزدیک شده است. طرفداران آیت‌الله هاشمی نیز عقیده دارند اصلاح‌طلبانی که در سالهای پیش و پس از دوم خرداد 76 شدیدترین اتهامات را علیه هاشمی مطرح کرده و حتی وی را در قتل 80 شخصیت سیاسی سهیم می‌دانستند، در برهه فعلی صرفاً بنا به ضرورت و برای باقی‌ماندن در کورس رقابت‌های سیاسی در ایران به آیت‌الله هاشمی به عنوان شخصیت باسابقه در انقلاب روی آورده‌‌اند.