تقلب سعودی ها از روی دست ایران!

گروه بین الملل- عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی در خبری که بیشتر رسانه های جهان آن را بازتاب داده اند از پشتیبانی آمریکا از انجام عملیات زمینی در سوریه توسط عربستان خبر داده و گفته است: تعداد نیروها محدود و کم خواهد بود اما هنوز بر سر جزییات آن در واشنگتن بحث است.

به گزارش افکارخبر،به نظر می رسد در مقطع کنونی تنها پا گذاشتن در خاک سوریه برای سیاستمداران بی تجربه سعودی نوعی پیروزی محسوب می شود و به همین دلیل از شرکت نیروهای محدود و کم تعداد سخن گفته اند.

نکته قابل تامل این است که وقتی ائتلاف آمریکا با 65 کشور علیه داعش تاکنون به شهادت سیاستمداران امریکایی و اروپایی دستاوردی نداشته چگونه تعداد کم و محدود نیروهای سعودی قرار است در جبهه سوریه گشایشی برای این کشور ایجاد کند؟

به نظر می رسد آمریکا با اصرار فراوان سعودی ها با درخواست این کشور موافقت کرده است زیرا بلافاصله پس از آنکه جبیر خبر داد توانسته اجازه آمریکاییی ها برای حضور در سوریه را بگیرد جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز تایید کرد که واشینگتن از پیشنهاد عربستان برای اعزام نیرو به سوریه حمایت کرده و گفته این اقدام در جهت حمایت از ائتلافی زمینی است که احتمال دارد در سوریه شکل گیرد.

همزمان با این تصمیم عربستان کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد درباره سوریه طرف‌های درگیری در جنگ داخلی سوریه را متهم کرده است که در چهار سال و نیم گذشته هزاران نفر از زندانیان خود را به قتل رسانده‌اند. این کمیسیون همچنین حکومت بشار اسد و گروه های مسلح مخالف ان را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده است.

این گزارش می تواند مقدمه و توجیهی برای حضور نظامی ائتلاف آمریکایی در سوریه پیدا کند. ائتلافی که عربستان اعلام کرده هرچند آمریکا آن را هدایت می کند اما رهبری آن در سوریه برعهده عربستان خواهد بود!

تصمیم اخیر عربستان می تواند حاوی دو پیام برای ناظران بحران سوریه باشد. نخست آنکه جبهه تروریست های مزدور سعودی در حال تجربه شکستی استراتژیک هستند که به احتمال زیاد صحنه نهایی نبرد را به زیان ان ها تغییر خواهد داد و به همین دلیل عربستان به دنبال وارد کرد مولفه جدیدی در بحران سوریه است و دیگر اینکه سعودی ها با نگاه کردن از روی دست ایران به دنبال تکرار موفقیت ایران برای خود هستند. در این سناریو آمریکا نقش روسیه و سربازان سعودی نقش پاسداران ایرانی را بازی می کنند تا شاید بخشی از شکست های پیشین تا حدی جبران شود.

در عین حال نباید فراموش کرد این سناریوی کپی برداری شده از هم اکنون شکست خورده است زیرا دولت آمریکا هرچند از پیشنهاد عربستان استقبال کرده اما پیشتر نشان داده در امور مربوط به سوریه مایل به دخالت بیشتر و مواجهه مستقیم با ایران و روسیه نیست. آمریکایی ها که زمانی به بهانه سلاح های شیمیایی اسد به دنبال حمله به سوریه بودند حالا دم از راه حل سیاسی می زنند و باوجود فاصله گرفتن بسیار زیاد از آرایش جنگی بعید است به خاطر ماجراجویی شاهزاده های سعودی خود را در مواجهه ای جدید در منطقه درگیر کنند.