رایزنی‌های ظریف با همتایان روس و چینی

 نشست بین‌المللی کمک به حل بحران سوریه، عصر امروز (پنجشنبه) به وقت محلی، امشب به وقت تهران، در هتل هیلتون شهر مونیخ برگزار خواهد شد.

در این نشست وزرای خارجه 15 کشور از جمله ایران، عربستان، ترکیه، آمریکا و روسیه و نیز نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و از جمله استفان دی‌میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه حضور خواهند داشت.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که روز پنجشنبه به منظور شرکت در این نشست و همچنین پنجاه و دومین کنفرانس امنیتی مونیخ وارد این شهر شد، در خصوص نشست سوریه، مشخص شدن گروه‌های معارض را از تروریست‌ها به منظور ادامه روند مذاکرات ضروری دانست و خاطرنشان کرد: پیش از نشست امشب چند ملاقات دوجانبه مرتبط با بحث سوریه خواهیم داشت که نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، وزرای امور خارجه چین و روسیه از آن جمله هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بدو ورود به مونیخ در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما و در پاسخ به این سؤال که برخی طرف‌های شرکت‌کننده در اجلاس سوریه می‌گویند فرصت حل و فصل بحران سوریه تمام شده اما از سوی دیگر در روند مذاکرات کارشکنی می‌کنند، عنوان کرد: به نظر ما هم مدتی است ضرب‌الاجل گذشته و به واقع بحران سوریه به علت برخی سیاست‌های غلط و اصرار بر پیش‌شرط‌های غیرقابل حصول، غیرمنطقی، نامعقول و غیرقانونی رسیدن به راه حل در سوریه عقب افتاده است.

 ظریف با تاکید بر اینکه وقت تنگ است، ادامه داد: کسانی که خارج از سوریه هستند وظیفه‌شان تسهیل روند صلح در سوریه است نه اینکه برای مردم این کشور شرط و شروط تعیین کنند.

 وی در ادامه با اشاره به کارشکنی‌هایی که در دور قبلی مذاکرات سوریه که منجر به تعلیق ادامه گفت‌وگوها شد، تصریح کرد: اکنون در زمان بسیار مهمی قرار داریم و نیاز است مذاکرات با جدیت دنبال شود.

ظریف طی حضور ٣ روزه در مونیخ با روسای کشورها و دولت‌ها و نیز تعداد زیادی از وزرای امور خارجه کشورهای مختلف و روسای سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

وی همچنین در نشست امنیتی مونیخ به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت.

حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه نیز وزیر خارجه را در این سفر همراهی می‌کند.

پنجاه و دومین کنفرانس امنیتی مونیخ از فردا (جمعه) در این شهر آغاز به کار خواهد کرد.