بهتر و مناسب‌تر از آیت‌الله خامنه‌ای برای اداره کشور وجود ندارد

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی نامزد پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری، در فیلم تبلیغاتی که عصر امروز (جمعه) از شبکه تهران صداوسیما پخش شد، اظهار داشت: نظرات من همان نظراتی است که جمهوری اسلامی براساس آن شکل گرفت، جمهوری اسلامی از زبان مردم مطرح شد و همه پذیرفتند. 

وی ادامه داد: برای اینکه جمهوری اسلامی رسمیت پیدا کند برخلاف همه انقلاب‌های دنیا برای اولین بار حضرت امام دستور دادند نظر مردم را با برگزاری رفراندوم بگیریم و 99 درصد مردم جمهوری اسلامی را قبول داشتند و پذیرفتند. 

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه آنچه مردم و امام خواستند جمهوری اسلامی است، یکی از حالت‌ها جمهوریت و حالت دیگر اسلامیت است، جمهوریت با رای مردم شکل می‌گیرد و  اسلامیت در جایی است که جمهوری اسلامی در آن چارچوب باید فعالیت کند. 

نامزد پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با ابراز اینکه راهکاری بهتر از انتخابات در کشور نداریم گفت: تمام امور با انتخابات است و انتخاب رهبری به دلیل شرایط حساس انتخاب رهبر دو مرحله‌ای شده است. 

وی افزود: بُعد مردمی کاملا مشخص است که همان جمهوریت است و بُعد اسلامیت نیز با ولایت فقیه در قانون اساسی مشخص کرده‌ایم؛ خبرگان می‌توانند فقیه اصلح را انتخاب کنند و انتخابات مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری تقویت‌کننده جمهوری اسلامی است. 

هاشمی رفسنجانی با یادآوری شکل‌گیری مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در قانون قبلی کشور مجلس سنا و شورای ملی تشکیل می‌شد، در شورای انقلاب بحث شکل گرفت و پیشنهادهایی شد و خدمت امام در قم رفتیم که چگونه قانون اساسی را از نو بنویسیم، نتیجه این شد که خبرگان تشکیل بشود که البته آن خبرگان برای قانون اساسی بود و با مجلس خبرگان رهبری تفاوت دارد. 

نامزد پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با اشاره به شرایط نامزدهای مجلس خبرگان رهبری، گفت: شرط نامزد شدن خبرگی و دانش و اطلاعات کافی است و از این جهت قرار گذاشتیم در مجلس خبرگان شرط عدالت و اجتهاد را نامزد با هم داشته باشد.

وی برهمین اساس خاطرنشان کرد: خوشبختانه انتخاب‌های فراوانی انجام شده و هم بُعد اسلامی و هم بعد جمهوری مراعات شده است.

هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود با طرح این موضوع که در سال‌های اخیر هر دو بُعد جمهوریت و اسلامیت تضعیف شده است، بیان کرد: انشاءالله برگزاری این انتخابات باعث تقویت بُعد جمهوریت و اسلامیت شود. 

نامزد پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در بعُد مردمی‌بودن اشکالاتی مانند مسائلی در تبلیغات انتخاباتی، رد صلاحیت‌ها، عدم احراز صلاحیت‌ها و تایید صلاحیت‌ها وجود دارد، از بُعد اسلامی که همه چیز باید اسلامی باشد مشاهده می‌کنیم طلاق‌ها زیاد شده و ازدواج‌ها کم شده و همچنین نزاع‌ها و دروغ گفتن‌ها فراوان شده است. در بُعد اسلامی بودن این اشکالات را داریم و باید جبران کنیم. 

وی با اشاره به مطرح شدن بحث‌های شورایی شدن رهبری اظهار داشت: وقتی خبرگان را در نهادهای اساسی کشور آوردیم قانون اساسی گفته بود اگر کسی مانند امام شرایط را داشت کافی است، امام فرمودند که شورایی بودن کار مشکلی است و دستور دادند قانون اساسی در چند زمینه اصلاح شود، در کار اصلاح قانون اساسی بودیم که امام رحلت فرمودند و ما باید سریع ولی فقیه را تعیین کردیم.

هاشمی رفسنجانی ادامه داد: جلسه‌ای که گرفتیم اختلاف نظر پیش آمد که شورا باشد یا فرد، بحث جدی شد و بیشتر وقت جلسه را گرفت، 25 درصد حاضران به شورایی بودن رهبری رای دادند و 45 درصد به فرد و قرار شد فرد باشد. در این زمان آیت‌الله گلپایگانی 14 رای کسب کرده و نتوانستند رای لازم را بیاورند. فرد دوم آیت‌الله خامنه‌ای بودند که من گفتم تا به حال فرد بودن رهبری قانون نبوده اما حالا «فرد» قانون شده است، آیت‌الله خامنه‌ای عکس‌العملی نشان ندادند و حمل بر رضایت ایشان شد و در ادامه هم نزدیک به تمام حاضران که حدود 70 نفر بودند به ایشان رای دادند.

نامزد پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: ما گفتیم بعد از بازنگری قانون دوباره رای می‌گیریم و شورای بازنگری رای به فرد داد و این بار آیت‌الله خامنه‌ای به اجماع رای آوردند که شاید یک نفر مخالف بود.

وی با تصریح بر اینکه از گذشته تا حال از انتخاب رهبر انقلاب راضی هستیم، خاطرنشان کرد: بهتر و مناسب‌تر از آیت‌الله خامنه‌ای کسی را نمی‌بینیم که کشور را اداره کند چرا که رهبری شرط‌های مهمی دارد از جمله اینکه باید فقیه باشد و عدالت، مدیریت، متقی بودن و بینش سیاسی را در خود داشته باشد. 

هاشمی رفسنجانی با ذکر این نکته که مسائلی را در انتخابات می‌بینیم که نمی‌توانیم بگوییم با روح اسلامیت درست است، گفت: انتخابات کشورمان جزء انتخابات خوب دنیا است و مشارکت مردم خوب است. سال‌های اخیر مشکلاتی پیش آمد و انتظارمان از انتخابات این است که بُعد اسلامیت و جمهوریت را تقویت کنیم و یک جامعه سالم داشته باشیم از جهت مردمی بودن، انتخابات به گونه‌ای باشد که واقعا نظر مردم باشد. 

نامزد پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه انتخابات مجلسین شورای اسلامی و خبرگان رهبری سرنوشت‌ساز است، بیان داشت: شرایط منطقه‌ای در بدترین وضعیت است، شرایط جنگ‌های منطقه‌ای حتی در پیش است. 

وی افزود: ساختار ما مناسب است اما باید در عمل بهتر شود. با حضور مردم در انتخابات چندین پله وضعیت‌مان بهتر می‌شود و مردم نباید از حضور در انتخابات دریغ کنند. 

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: همه مردم کسانی را دارند که با آن رای بدهند، ممکن است اشکالاتی باشد که قابل رفع باشد یا قابل رفع نباشد اما مردم می‌توانند رای بدهند. 

نامزد پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در پایان گفت: از این به بعد همه سعی کنند از تخریب و دعواها دست بر دارند چرا که اینجا بحث رای مردم در میان است.