جةالاسلام‌والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نود و دومین نشست خبری خود در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر هجمه برخی افراد قدرت طلب به شورای نگهبان اظهار کرد: توهین جرم است اما اگر کسی به شخصیت حقیقی یا حقوقی و به حسب انجام وظیفه آن دستگاه یا فرد توهین کند، مدعی‌العموم نیز می‌تواند ورود کرده و موضوع را دنبال کند.

وی افزود: چنانچه در توهین صورت گرفته، بحث وظیفه مطرح نباشد موضوع از طریق شکایت خصوصی قابل پیگیری است. البته نقد غیر از توهین است و اگر کسی نقد مستند و مستدل داشته باشد نباید تعقیب شود و باید استقبال هم کرد.

سخنگوی قوه‌قضاییه همچنین در پاسخ یکی دیگر از خبرنگاران مبنی براینکه رئیس جمهور هفته گذشته از نقش یکی از دستگاه‌ها در قاچاق کالا یاد کرده و اینکه آیا تاکنون در این ارتباط از سوی رئیس جمهور یا دولت گزارشی به قوه‌قضاییه رسیده است یا خیر، گفت: اینکه از ناحیه هر مسئولی به ویژه مسئولان عالی مثل رئیس جمهور به صورت مبهم و کلی سخنی گفته شود، حرف صحیحی نیست.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: وقتی مسئولی به صورت مبهم و کلی حرف می‌زند ممکن است ذهن مردم به جاهای گوناگون سوق یابد و این صحیح نیست و شاید در حد تشویش اذهان عمومی نیز محسوب شود و این خودش جرم است.

وی تأکید کرد: در مورد قاچاق کالا، ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برعهده رئیس جمهور قرار دارد و چنانچه رئیس جمهور اطلاعاتی دارد، ستاد زیرنظر ایشان است و می‌تواند موضوع را پیگیری کند. از طرف دیگر وزارت اطلاعات نیز جزئی از دولت است و می‌تواند پیگیر موضوع باشد.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه طبق قانون چنانچه مسئولی اطلاعاتی داشته باشد و ندهد خلاف است، افزود: این مسئله متأسفانه در برخی دوره‌های قبلی نیز بود و می‌گفتند لیست مفسدین داخل جیبمان است. به چه دردی می‌خورد؟ شما مسئول عالی هستید و اگر اطلاعاتی دارید به دستگاه‌های قضایی، انتظامی و اطلاعاتی بدهید تا موضوع را پیگیری کنند.

محسنی اژه‌ای تأکید کرد: انشاءالله اگر رئیس جمهور از جای خاصی اطلاعاتی دارد، ارائه کند تا انگشت اشاره به جاهای مختلف نرود و اگر دستگاهی متخلف است سراغ آن دستگاه بروند.

وی گفت: تا الان مورد خاصی که با این عنوان به قوه قضاییه منتقل شده باشد و قوه قضاییه پیگیری نکرده باشد سراغ ندارم.