در دیدار ظریف و موگرینی در بروکسل چه گذشت؟

وزیر امور خارجه ایران از کشورهای منطقه خواست تا از گروه‌های تروریستی به عنوان برگه‌ای برای کسب دستاورهای سیاسی استفاده نکنند. 

 

محمد جواد ظریف در بروکسل درباره دیدارش با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که در این دیدار اوضاع در سوریه و یمن مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

 

وی از کشورهای منطقه‌ای خواست تا از گروه‌های تروریستی نظیر داعش و جبهه النصره به عنوان یک برگه دیپلماتیک و مذاکره برای تحقق دستاورهای سیاسی استفاده نکند. 

 

وزیر امور خارجه ایران هشدار داد که این مسئله، امری بی‌سابقه است که تبعات خطرناکی به همراه دارد. 

 

از سوی دیگر، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت که هماهنگی منطقه‌ای به توقف جنگ علیه یمن منجر خواهد شد. 

 

ظریف هشدار داد استفاده از تروریست‌ها در صحنه سیاسی امری بی‌سابقه است و تبعات خطرناکی به همراه دارد.

 

موگرینی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ظریف در بروکسل تصریح کرد: اتحادیه اروپا از تلاش‌های سازمان ملل برای پایان دادن به جنگ در یمن حمایت می‌کند. 

 

وزیر امور خارجه ایران در خصوص سوریه نیز بر لزوم این نکته تاکید کرد که کشورهای همجوار و منطقه‌ای از توهم راهکار نظامی - به منظور رسیدن به یک راه حل سیاسی در سوریه- دست بردارند. 

 

ظریف همچنین به جنگ علیه یمن پرداخت و نگرانی خود را از اوضاع انسانی ناگوار این کشور ابراز داشت و گفت: شمار قربانیان در یمن بیشتر از سوریه است. 

 

وی افزود: ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند روابط پارلمانی خود را توسعه بخشند تا اینکه حلقه اتصالی برای تقویت سایر زمینه‌ها بین دوطرف بویژه مبارزه با تروریسم و طرح‌های بشردوستانه مشترک باشند. 

 

وزیر خارجه ایران گفت: واشینگتن باید گام‌های فراگیری برای تضمین اجرای برجام بردارد.