روحانی شخصا در ماجرای تایید صلاحیت داوطلبان ورود کرده

 محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری امروز سه‌شنبه (27 بهمن ماه) با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی براینکه آیا رییس جمهور در ماجرای تایید صلاحیت داوطلبان ورود کرده است، گفت: وی در چارچوب قانون به این موضوع وارد شد و در این راستا با وزیر کشور تبادلای داشتند.

 

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت سبد کالا و ارائه آن به افراد نیازمند، اظهار داشت: در این راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده است و بخش دیگری از توزیع این سبد در حال انجام است که به مجموعه افراد خاصی اهداء خواهد شد.

 

وی همچنین درباره سوئیفت و حضور ایران در این عرصه اظهار داشت: در این راستا رئیس کل بانک مرکزی در مجمع عمومی این بانک اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام داد و در حال حاضر مراحل اداری این موضوع در حال انجام است.

 

*توضیحات رئیس‌جمهور پیرامون برجام 2 طی روزهای آینده

 

نوبخت در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه رئیس جمهور در چند روز گذشته از برجام 2 سخن گفته، اما وارد جزئیات آن نشده‌اند اظهار داشت: همواره نباید به دنبال اختلافات و افتراق‌ها رفت، چرا که همگی هدف واحدی داریم و دیالوگ‌هایی در این راستا انجام می‌شود. این موضوع از سوی رئیس جمهور مطرح شده و خود شخص دکتر روحانی از جزئیات آن اطلاع دارند، در روزهای آینده نیز به مراتب این موضوع روشن‌تر خواهد شد.

 

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: دولت تا پایان امسال 10هزار میلیارد تومان طلب پیمانکاران را پرداخت خواهد کرد.

 

وی افزود: براساس آخرین گزارشی که خزانه‌داری منتشر کرده تا تاریخ 22 بهمن، حدود 20 هزار میلیارد تومان ما برای طرح‌های عمرانی پرداختی داشتیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی دولت تصریح کرد: سه هزار و 500 میلیارد تومان هم از بابت مهار آب‌های مرزی برای طرح‌های عمرانی پرداخت شد، در حال توزیع هزارو 500 میلیارد تومان هم برای آبرسانی روستاها هستیم بنابراین مجموعا 5 هزار میلیارد تومان که در خصوص طرح‌های آب است که اگر به آن 20 هزار میلیارد تومانی که تا الان پرداخت شده اضافه کنیم تا این لحظه 25 هزار میلیارد تومان ما از بابت طرح‌های عمرانی پرداختی داریم.

 

نوبخت ادامه داد: 5 هزار میلیارد تومان دیگر به صورت اوراق تا پایان امسال عرضه خواهد شد و کارهای آن نیز انجام شده است. 

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خاطر نشان کرد: با مقدماتی که صورت گرفته تا پایان سال یعنی تا ماه آینده چند هزار میلیارد تومان دیگر هم به صورت نقدی برای طرح‌های عمرانی بین پیمانکاران توزیع خواهیم کرد و امیدواریم تا پایان سال بیش از سال گذشته از بابت طرح‌های عمرانی پرداختی داشته باشیم.

 

وی افزود: امیدوارم این اقدام با رشد مثبت بورس، با کاهش نسبی قیمت ارز در بازار غیررسمی و همچنین کاهش نرخ بانکی در شرایطی که از نظر رشد اقتصادی برای ما مطلوب نیست مجموعه‌ای برای تحرک بخش اقتصادی شود.

 

نوبخت با بیان اینکه رشد اقتصادی مثبت است تصریح کرد: برای سال آینده، خود را برای رشد اقتصادی بین 5 تا 6 درصدی آماده کردیم و برای آن نیز برنامه‌هایی تدارک دیده شده تا در رشد و بهبود وضعیت اقتصادی برای همه آحاد مردم موفق باشیم.

 

وی تصریح کرد: دولت از سال سوم برنامه ششم توسعه همه اوراقی را که منتشر شده را خریداری می‌کند و تا پایان برنامه بدهی دولت بدون اوراق به نظام بانکی با توجه به تراز مالی به صفر خواهد رسید، براین اساس، تا پایان سال 95_96 بدهی دولت تسویه خواهد شد.

 

*نمایندگان براساس آئین‌نامه داخلی مجلس  بودجه 95 را در همین سال به تصویب برسانند

 

 

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که دولت در راستای ارائه بودجه چند دوازدهم تصمیماتی گرفته است، اظهار داشت: مجلس با توجه به اینکه دو هفته برای حضور نماینگان در حوزه انتخابیه‌شان تعطیل است، نمایندگان براساس آئین‌نامه داخلی مجلس و طبق ماده 186 این امکان را دارند که با فشردگی برنامه‌ریزی کرده و بودجه 95 را در همین سال به تصویب برسانند.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: بودجه غیر از آنکه یک پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌هاست، یک نوع پیام برای بخش‌های غیر دولتی دارد که چه اتفاقاتی در سال آینده رقم خواهد خورد، براین اساس به مصلحت نیست که بودجه چندماه در سال 95 معطل بماند و فعالان اقتصادی از سیاست‌های دولت اطلاعی نداشته باشند.

 

معاون رئیس جمهور ضمن قدردانی از هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه، اظهار داشت: طبق جلساتی که این کمیسیون با اعضای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور داشت، در این موضوع توافق شد که براساس یک برنامه زمانبندی شده بعد از 10 اسفندماه کار رسیدگی به بودجه 95 در کمیسیون تلفیق شروع شود که امیدواریم با موافقت هیئت رئیسه این کار انجام شود. تردیدی ندارم که مجلس دولت را یاری خواهد کرد.

 

*اگر در ابتدای سال 95 لایحه بودجه تصویب نشود افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت عملی نخواهد شد

 

نوبخت تاکید کرد: اگر از ابتدای سال 95 لایحه بودجه این سال تصویب نشود، قطعا افزایش حقوق بازنشستگان و کارکنان دولت از آغاز کار عملی نخواهد شد. براین اساس امیدوارم که بدون ارائه لایحه بودجه چند دوازدهم بتوانیم بودجه را در زمان معین بررسی کنیم.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی 18 اسفندماه به عنوان روز کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ثبت شده است، نظر شما پیرامون این موضوع چیست، اظهار داشت: من نامگذاری این روز را به متولیان کانون‌‌های فرهنگی مساجد تبریک می‌گویم، چرا که اقدامات کانون‌های فرهنگی مساجد در جهت رویکرد نظام به مسائل فرهنگی در زادگاهش که مسجد است، متعین می‌شود. امیدوارم درپی این نامگذاری شاهد باروری فرهنگی بیشتری در این کانون‌ها باشیم.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه طبق نظر شورای نگهبان 40 نفر به آمار تائید صلاحیت‌شده ‌ها اضافه شده‌اند، آیا در بین این افراد چهره‌های حامی دولت نیز حضور دارند، تصریح کرد: هرتعدادی که به جمع تائید صلاحیت‌ شدگان گذشته اضافه شود، دولت از آن استقبال می‌کند. جریان‌های مختلف سیاسی اطلاعاتی دریافت کردند مبنی بر اینکه آنها همواره مصمم هستند که حتی غیر از یاران اصلی‌شان در این انتخابات حضور داشته باشند، براین اساس امیدواریم آنچه که خیر ملت و نظام است تحقق یابد و در روزهای آتی شاهد انتخابات پرشور باشیم.

 

معاون رئیس جمهور همچنین درباره افزایش حقوق کارمندان و در نظر گرفته شدن نرخ تورم در آن اظهار داشت: این یک حکم قانونی در مدیریت خدمات کشوری است و به هر میزان که قدرت خرید مردم به دلیل تورم کاهش یابد، با افزایش حقوق جبران خواهد شد.

 

 

*دولت همواره به دنبال افزایش قدرت خرید کارکنان دولت است 

 

نوبخت تصریح کرد: دولت در سنوات گذشته نیز متناسب با نرخ تورم نسبت به افزایش حقوق شاغلین اقدام کردند و برای سال 95 پیش‌بینی ما از تورم 11 درصد است و براین اساس 12 درصد به حقوق کارمندان دولت اضافه می‌شود.

 

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه دولت همواره به دنبال افزایش قدرت خرید کارکنان دولت است، این کارمندان حتی می‌توانند از فوق‌العاده شغل نیز استفاده کرده که این مضاف بر 12 درصد می‌شود.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی درباره اینکه برخی فعالیتهای اقتصادی می‌کنند و آیا این افراد از مالیات معاف‌اند، اظهار داشت: درصد افزایش مالیات برای سال آینده معطوف به گسترش و بسط پایه مالی است، معافیت مالیاتی نیز برای برخی از بخش‌ها به صورت قانونی لغو شده است. 

 

معاون رئیس جمهور درباره اینکه سود بانک 18 درصد شده و عده‌ای سرمایه کمی برای فعالیت اقتصادی دارند، برای این افراد چه اقداماتی کرده‌اید، با توجه به اینکه سود تسهیلات نیز 2 درصد کم شده است، تصریح کرد: اقدامی که از سوی نظام بانکی انجام شده قابل تقدیر است و همواره بین نرخ سپرده و تسهیلات پیوستگی وجود دارد، ما باید به این امر توجه کنیم که آیا نرخ سود تسهیلات محرک است یا مانعی برای دولت در جهت پرداخت یارانه به اقشار مورد هدف که در این راستا دولت در جهت حمایت یارانه‌ای مابه‌التفاوت را پرداخت می‌کند.

 

نوبخت تصریح کرد: در این راستا 200 میلیارد تومان به بانک مسکن، 200 میلیارد تومان به بانک صنعت، 200 میلیارد تومان به بانک توسعه صادرات و 200 میلیون تومان به بانک کشاورزی ابلاغ شده است در این شرایط هرکسی که بخواهد فعالیت اقتصادی کند، با تائید وزارتخانه‌ها ما می‌توانیم مابه‌التفاوت سود را پرداخت کنیم. در این راستا ما باید برای اقتصاد کلان بین نرخ سود و تورم مواردی را مورد توجه قرار دهیم.

 

*دولت خبر محرمانه‌ای ندارد

 

وی درباره این سوال که برخی از قراردادهای نفتی و یا برنامه‌های بعد از پسابرجام محرمانه است و دولت آمار شفافی از آن را در اختیار عموم نمی‌گذارد، دفاع دولت در برابر اینگونه انتقادها چیست، اظهار داشت: سایت اطلاع‌رسانی دولت در خلال هفته‌های مختلف ساز و کاری را فراهم کرده و اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبان قرار خواهد داد.

 

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: برخی از سوالات نیز در این نشست خبری پاسخ داده می‌شود و البته مجلس نیز به همه اسناد و مدارک دسترسی دارد. نمایندگان ملت در کمیسیون‌های مختلف مجلس اطلاعات را در اختیار دارند و ما خبر محرمانه‌ای نداریم.

 

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: برخی اسناد طبقه‌بندی شده و برخی تکمیل نشده‌اند و در حال حاضر قرارداد نفتی جدیدی نداریم و هرچه هست وزارت نفت باید برای مراجع رسمی منتشر کند.

 

نوبخت همچنین درباره تک نرخی شدن ارز نیز اظهار داشت: ما همواره در بودجه ارقام ریالی را وارد می‌کنیم و بخشی از منابع ما حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نفت است و به صورت جایگزین ریال و دلار مدنظر قرار می‌گیرد. طبق نرخ محاسباتی ما که در 7 سال برای بودجه در نظر می‌گیریم، امسال 2997 تومان برای ارز مدنظر قرار گرفته.

 

وی اضافه کرد: البته در این راستا نرخ بازار تابع نوسانات روانی و سیاسی است . برخلاف ذات ارز در برخی کشورها ارز وسیله مبادله است، اما در ایران به مثابه دارایی مطرح می‌شود. همواره دولت خواهان افزایش غیرمنطقی ارز در بازار آزاد نیست و نمی‌خواهد که پول ملی تضعیف شود.

 

نوبخت ادامه داد: بامداد امروز 3400میلیارد تومان یارانه برای  75میلیون و 236هزار و 829نفر واریز شد.

 

* طی چند روز آینده عیدی و حقوق کارمندان پرداخت خواهد شد

 

سخنگوی دولت درباره این سوال که چند روز گذشته معاون اول رئیس جمهور نامه‌ای در راستای واردات دانه های روغنی به وزارت کشاورزی داده است مبنی بر اینکه دیگر نیازی به صدور مجوز از سوی وزارت جهائ کشاورزی برای واردات دانه‌های روغنی نیست، این موضوع منجر به توجه نکردن به تولید داخلی و ورود بدون مجوز کالاهای وارداتی است، واکنش شما نسبت به این موضوع چیست،‌ اظهار داشت: در لایحه بودجه 95 افزایش توان تولید دانه‌های روغنی لحاظ شده است و در بودجه آینده اعتبارات آن را افزایش داده‌ایم تا از تولید کننده داخلی حمایت کنیم، در گذشته بیش از 90 درصد دانه‌های روغنی از خارج وارد می‌شد که خوب نبود و امروز به بخش اعتبارات متفرقه لایحه 95 اضافه شده است که بر این اساس سیاستمان در جهت کاهش واردات عملیاتی شده است.

وی درباره زمان مقرر پرداخت عیدی کارکنان دولت نیز گفت: در چند روز آینده عیدی و حقوق کارمندان پرداخت خواهد شد و در این راستا ما در جهت برون رفت از نقدینگی گام خواهیم برداشت.

نوبخت در پایان درباره میزان عملیاتی شدن برنامه پنجم توسعه در دولت گذشته و حال گفت: گزارش عملکرد برنامه پنجم توسعه سال جاری را نداریم اما برنامه‌های سال های قبل از 94 وجود دارد و گزارش آن در سایت های اطلاع‌رسانی شده دولت منتشر شده است .