ایران تمایل به خرید جنگنده «سوخو-30» دارد

سردار حسین دهقان، وزیر دفاع ایران که به مسکو سفر کرده می‌گوید با این کشور در زمینه مشکلات منطقه همکاری خواهد کرد. 

آقای دهقان که با شبکه تلویزیونی روسیا 24 گفت‌وگو می‌کرد گفت: «حضور روسیه در سوریه، بی‌شک بر توازن نیروها اثر گذاشته است.»

وزیر دفاع ایران تأکید کرد تهران همکاری‌ها با مسکو برای حل مسائل منطقه و در زمینه‌های فناوری و صنعت را ادامه خواهد داد. 

در همین حال، روزنامه روسی «کامرسانت» در گزارشی به نقل از منابعی که نامی از آنها برده نشده، اعلام کرده ایران در نظر دارد جنگنده‌های «سوخو-30» و بالگردهای «ام آی-17» و «ام آی-8» و نیز مجموعه‌ای از تسلیحات نظامی به ارزش بیش از 8 میلیارد دلار از روسیه خریداری کند.

بنا بر این گزارش، کامرسانت با اعلام این که وزارت دفاع روسیه، دولت و کاخ کرملین فهرست تسلیحات درخواستی ایران را مشاهده کرده‌اند، نوشت: تهران قبلا فهرست تجهیزات و سخت‌افزارهای نظامی که نیروهای مسلحد این کشور تمایل به خریداری از مسکو دارند، ارسال کرده است.

بر اساس این گزارش، جنگنده‌های چندکاره «سوخو-30 اس ام»، جنگنده‌های آموزشی پیشرفته «یاک-130»، جنگنده‌های سبک، بالگردهای ترابری «ام آی-17» و «ام آی-8» و سامانه‌های پدافند موشکی ساحلی سیار «کا-300پی» و زیردریایی‌های دیزلی-الکتورنیکی از جمله اقلام مندرج در فهرست ارائه شده توسط ایران برای خریداری از روسیه هستند.

بنا بر این گزارش،‌پنج‌شنبه گذشته، یک منبع در وزارت دفاع ایران تأیید کرده بود که ایران تمایل دارد جنگنده‌های «سوخو-30» را به منظور مدرن‌سازی ناوگان هوایی ارتش خود خریداری کند. این منبع به نوع دقیق از جنگنده مورد تمایل ایران اشاره‌ای نکرده بود.

«حسین دهقان» وزیر دفاع ایران که برای انجام سفری دو روزه به مسکو رفته است، گفت که تهران قصد دارد قراردادی برای تولید یک سری تجهیزات نظامی با روسیه منعقد کند.