پاسخ به نگرانی آمریکایی‌ها درباره اورانیوم خارج شده از ایران

 چند روز پیش بود (22 بهمن ماه) که یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا به قانونگذاران این کشور گفت از موقعیت مکانی دقیق چندین تن اورانیوم با غنای پایین ایران که به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای توسط یک کشتی روسی از این کشور خارج شده است مطلع نیست و به دنبال این اظهارات موضوع خارج کردن اورانیوم غنی‌شده ایران در آمریکا حسابی خبرساز شد.

**تایید آمانو

در واکنش به خبرساز شدن موضوع انتقال اورانیوم غنی‌شده از ایران به روسیه، روز شنبه (24 بهمن ماه) یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه‌ای ضمن تایید این خبر تاکید کرد: موضوع مهم‌تر از مکان ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران، پایبندی تهران و گروه ۱+۵ به تعهدات خود بر مبنای توافق جامع هسته‌ای است.

اظهارات صریح مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حاکی از آن است که کشورمان کاملاً در مدار قانون و با توجه به مفاد برجام این اقدام را ترتیب اثر داده است اما استیون مول، هماهنگ‌کننده اجرای برجام در آمریکا، در نشست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، در پاسخ به پرسش‌های اعضای این کمیته گفت که از محل دقیق چندین تن اورانیوم با غنای پایین ایران که در راستای اجرای توافق وین از ایران خارج شده است، اطلاع ندارد.

به دنبال اظهارات این مقام ارشد آمریکایی در خصوص اطلاع نداشتن از محل ذخیره اورانیوم غنی شده ایران در روسیه، برخی قانونگذاران مخالف توافق هسته‌ای نارضایتی و نگرانی خود از این مسئله را ابراز داشتند؛ به طوری که کریس اسمیت، نماینده جمهوری‌خواه ایالت نیوجرسی گفت: این موضوعی ناراحت کننده و غیرقابل باور است که به روسیه برای انبار کردن چنین مواد حساسی اعتماد شده است.

**بدبینی آمریکا نسبت به روسیه

در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمهوری‌خواهان از انتقال اورانیوم ایران به روسیه ناراحت هستند می‌گوید: این نوع نگاه و ابراز نگرانی آمریکایی‌ها به مسائل ایران اتفاق جدیدی نیست، آن‌ها در هر موضوعی سعی می‌کنند فضایی علیه جمهوری اسلامی ایجاد کنند.

این نماینده مجلس نهم با بیان اینکه ابراز نگرانی آمریکایی‌ها و زیر سوال بردن اقدامات ایران در زمینه برجام جایگاهی ندارد توضیح می‌دهد: جمهوری اسلامی اقدامات و تعهدات خود را زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای انجام می‌دهد تا مانع چنین ادعاهایی شود.

این نماینده مجلس اعتقاد دارد آمریکایی‌ها و به خصوص جمهوری‌خواهان به دنبال آن هستند که فضایی شبهه آمیز نسبت به اقدامات ایران ایجاد کنند.

وی ضمن اشاره به عدم اعتماد آمریکایی‌ها به روسیه در زمینه دریافت محموله اورانیوم غنی سازی شده ایران اظهار می‌دارد: از آنجایی که روسیه نقش بسیار پررنگی در منطقه بازی می‌کند، آمریکایی‌ها نسبت به آن‌ها خوش‌بین نیستند به همین جهت معاملات این کشور با ایران در زمینه برجام را نیز زیر سوال می‌برند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید می‌کند: نگرانی آمریکایی‌ها مبنای کار برجام نیست چرا که ایران تاکنون بر اساس تعهداتش در برنامه جامع اقدام مشترک و زیر نظر آژانس بین المللی گام برداشته است.

**انتقال اورانیوم زیر نظر آژانس

 

یکی دیگر از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در واکنش به این مسئله گفت: انتقال مواد غنی شده ایران به روسیه منطبق بر برنامه جامع اقدام مشترک بود و ابراز نگرانی جمهوری خواهان قابل قبول نیست.

این نماینده مجلس نهم با اشاره به ادعای جمهوری‌خواهان مبنی بر عدم اطلاع از مکان دقیق محموله اورانیوم غنی سازی شده توضیح داد: انتقال اورانیوم غنی سازی شده ایران به روسیه زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته است بنابراین چنین ادعایی نادرست است.

وی با بیان اینکه سابقه مقامات آمریکایی‌ در فصل انتخابات حاکی از دروغگویی و بی‌آبرویی است اظهار داشت: تنها نتیجه جمهوری‌خواهان از طرح چنین ادعاهایی علیه ایران روسیاهی و بی‌آبرویی‌شان در قول و قرارهای بین‌المللی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناراحتی مقامات کاخ سفید از این مسئله در حالی است که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این با استقبال از انتقال بخشی از ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه، از این اقدام به عنوان یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راستای اجرای برجام یاد کرده بود.

چنین حرف‌های ضد و نقیض و رفتارهای دوگانه‌ای از سوی مسئولان آمریکایی در زمینه اجرای برجام، نشان از بدعهدی آمریکا و مهر تاییدی بر صحبت‌های مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آمریکا قابل اعتماد نیست می‌باشد؛ در مقابل کشور ما بارها ثابت کرده که بر اساس برجام به تعهدات خود عمل می‌کند پس خوب است که جمهوری‌خواهان آمریکایی به جای ابراز نگرانی از انتقال اورانیوم غنی شده ایران به روسیه، خود را پایبند به تعهدات برجام بدانند.