وبسایت رادیو فرانسه با انتشار این خبر نوشت: مسئول امور مالی شرکت هواپیماسازی «ایرباس» از بانک‌های اروپایی خواست که به دلیل مجازات‌های آمریکا علیه ایران، از صادرات محصولات و تجهیزات به ایران پشتیبانی کنند.

این گزارش می‌افزاید: برای شرکت هواپیماسازی «ایرباس» که توافقنامه فروش 118 هواپیمای مسافربری به ارزش 27 میلیارد دلار را با ایران امضا کرده، پشتیبانی بانک‌های اروپایی و فرانسوی از این معامله از اهمیت بالایی برخوردار است برغم دعوت‌های مکرر دولت ایران بانک‌های فرانسوی به دلیل نگرانی‌شان از تحریم‌های آمریکا علیه ایران از همکاری اقتصادی با این کشور پرهیز می‌کنند.

نایجل تیلور مدیرکل فدراسیون بانک‌های فرانسه گفته است: چارچوب حقوقی مجازات‌های آمریکا علیه ایران همچنان مبهم است و بانک‌ها باید مطمئن باشند که در صورت همکاری با ایران با مجازات‌های آمریکا روبرو نمی‌شوند.

مدیرکل فدراسیون بانک‌های فرانسه همچنین می‌گوید:  بانک‌های فرانسوی برای همکاری با ایران نیازمند امنیت حقوقی کامل هستند. او همچنین گفته است ممکن است بتوان برای پرهیز از رویارویی با مجازات‌های آمریکا در معامله با ایران به جای دلار از یورو استفاده کرد، اما، چنین تدبیری نیز کافی به نظر نمی‌رسد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در آخرین سفرش به انگلستان با اشاره به نگرانی بانک‌های اروپایی از همکاری با ایران به دلیل تداوم تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که ادامه این وضع ممکن است کل توافق بین‌المللی بر سر برنامه اتمی ایران را زیر سوال ببرد.

همزمان دویچه وله در گزارشی نوشت: یکی از مدیران ایرباس از بانک‌های اروپایی خواست از تعاملات مالی با ایران حمایت کنند و به خاطر ترس از جریمه‌های آمریکا از این امر امتناع نکنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جریمه 9 میلیارد دلاری گروه بانکی «بی‌ان‌پی پاریبا» در سال 2014 از سوی آمریکا به اتهام نقض تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، بانک‌های فرانسوی را نسبت به تعامل با ایران دچار تردیدهای جدی کرده است.

این گزارش می‌افزاید: کمپانی هواپیماسازی ایرباس که به تازگی و در جریان سفر روحانی به فرانسه قراردادی به ارزش 27 میلیارد دلار برای فروش 118 هواپیمای مسافربری به ایران امضا کرده، به خاطر بی‌میلی بانک‌های اروپایی برای تعامل با ایران با دشواری‌های متعددی روبرو شده است.

به گزارش ماری‌ان‌بربت‌لیانی مدیر فدراسیون بانکداری فرانسه در گفت‌وگو با رویتر گفت: «چارچوب قانونی آمریکا درباره تحریم‌ها علیه ایران همچنان مبهم است و بانک‌ها برای این که قادر به تعامل باشند نیاز به شفافیت و امنیت قانونی دارند. این تغییرات مهم هنوز رخ نداده است تا در پی آن معاملات با ایران تسهیل شود.»