اعلام آمادگی اندونزی برای پادرمیانی میان ایران و عربستان

به نقل از جاکارتا پست، رئیس جمهور اندونزی که برای شرکت در نشست سران آ.سه.آن و آمریکا در کالیفرنیا بسر می برد، گفت: من "رتنو مرسودی" وزیر امور خارجه را به ایران، عربستان سعودی و کشورهای دیگر خاورمیانه برای صلح و مذاکره در این زمینه اعزام کردم.

وزیر امور خارجه اندونزی دی ماه گذشته با سفر به تهران و ریاض با همتایان خود و رئیس جمهور ایران و پادشاه عربستان دیدار کرد و پیام جوکووی را به دکتر حسن روحانی و سلمان بن عبدالعزیز منتقل کرد.

جوکو ویدودو هفته گذشته نیز در دیدار دبیر شورای امنیت روسیه خواستار ایفای نقش مسکو در گسترش صلح در منطقه خاورمیانه شد و تلاش این کشور برای کاهش تنش در مناسبات ایران و عربستان را تشریح کرد.

رئیس جمهور اندونزی در ادامه به موضوع فلسطین و بحران سوریه اشاره کرد و گفت: درگیری‌های حل نشده در فلسطین و سوریه باعث مهاجرت هزاران نفر شده است.

وی گفت که تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم با توجه به افزایش تعداد تروریست‌های خارجی هنوز بسیار کم است.

جوکووی با اشاره به ارائه مکانیسم رفتاری توسط اندونزی حاوی اصول اعتمادسازی، احترام به حاکمیت دیگر کشورها و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر، تاکید کرد این کلید صلح خاورمیانه است.

وی از سران 10 کشور عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) و آمریکا خواست نقش بیشتری برای حل و فصل درگیری‌ها در فلسطین ایفا کنند.

وی خاطرنشان کرد که پایان تنش‌ها در دریای جنوبی چین و صلح در خاورمیانه باید توسط سران آمریکا و آ.سه.آن به عنوان دو موضوع مهم در نظر گرفته شود.

اندونزی، مالزی، برونئی، سنگاپور، فیلیپین، تایلند، ویتنام، میانمار، کامبوج و لائوس 10 کشور عضو آ.سه.آن هستند که چهار کشور اندونزی، ویتنام، برونئی و فیلیپین با پکن بر سر مالکیت بخش‌هایی از دریای جنوبی چین اختلاف دارند و کاخ سفید برای تقویت حضور خود در منطقه و ممانعت از نفوذ پکن به این اختلافات دامن می زند.

از سوی دیگر اندونزی روزهای 6 و 7 مارس (16 و 17 اسفند) میزبان نشست فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با موضوع فلسطین و قدس شریف است.

این نشست به درخواست "محمود عباس" رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و "ایاد مدنی" دبیر کل سازمان همکاری اسلامی در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار می شود.

"جوکو ویدودو" معروف به "جوکووی" در جمع سران آ.سه.آن و آمریکا همچنین از ضرورت حل و فصل اختلافات در فلسطین سخن گفت و تاکید کرد این کشور به طور مداوم به حمایت خود از استقلال فلسطین ادامه می دهد.

وی حمایت از استقلال فلسطین را تعهد تغییرناپذیر اندونزی دانست و گفت که درگیری در فلسطین در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی مورد رسیدگی قرار می گیرد.