مقام روس تحویل اس‌300 به ایران را تکذیب کرد

یک منبع آگاه در وزارت دفاع روسیه، گزارش‌ها درباره تحویل اولین محموله موشک‌های اس‌300 خریداری‌شده به ایران را تکذیب کرد. 

این منبع بلندپایه که به شرط عدم افشای نام با خبرگزاری تاس در روسیه گفت‌وگو می‌کرد، گفت: «آغاز تحویل اولین محموله‌های سامانه‌های موشکی اس‌300 با توجه به اینکه طرف ایرانی هزینه تعیین‌شده در قرارداد را تا 16 فوریه تسویه نکرده، میسر نخواهد بود.»

پیش از این خبرگزاری ریانووستی از قول یک مقام ارشد در سازمان کارشناسان تسلیحاتی روسیه مدعی شده بود طرف روس این سامانه‌های دفاع موشکی را روز پنجشنبه به ایران تحویل خواهد داد. 

سرتیپ «حسین دهقان»، وزیر دفاع ایران که این هفته برای دیدار و مذاکره با «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه و تقویت همکاریهای نظامی دوجانبه به مسکو سفر کرده نیز پیشتر گفته بود رایزنی درباره تحویل این سامانه‌های دفاع موشکی در اولویت رایزنی‌های دوجانبه با مقامات روس قرار دارد.

روسیه به موجب قراردادی که در سال 2007 با ایران امضا کرد باید دست‌کم پنج سامانه دفاع هوایی اس-300 را به ایران تحویل می‌داد. مسکو در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه به ایران خلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران است از تحویل آن به تهران امتناع کرده بود.

وزارت دفاع ایران به دنبال این تصمیم مسکو، از طرف روسی به دادگاه بین المللی شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز 24 فروردین با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد. با این حال، مسکو تاکنون تاریخ مشخصی برای تحویل این سامانه مشخص نکرده است.