قریشی: چند هزار نفر بیکار نتیجه برنامه 100 روزه دولت

سید علی قریشی عضو ائتلاف اصولگرایان که ظهر امروز برگزار شد، اظهار داشت: حلقه مفقود‌ه‌ای که در بین جریان اصولگرایی مبنی بر وحدت وجود داشت،‌ امسال برای نخستین بار پس از دو دهه با حضور جریان‌های مختلف شکل گرفت.

وی افزود: با نظر فقهای ثلاث، شورای 22 نفره‌ای از تشکل‌ها و گروه‌های مؤثر تشکیل شد که با جلسات مختلف و پس از چندین ساعت کار کارشناسی و چگونگی تعیین مصادیق لیست 30 نفره‌ای را تهیه کردیم.

کاندیدای انتخابات دهمین دوره از مجلس در ادامه  تاکید کرد: با توجه به دغدغه مردم و سلایق مختلف جریان‌های اصولگرایی لیستی با مقبولیت بالا و جایگاه اجتماعی مطلوب تهیه شد.

وی شاخص‌های اصلی لیست ائتلاف اصولگرایان را مقبولیت، جایگاه اجتماعی، تحصیلات و سوابق اجرایی فرد را دانست و گفت: این لیست پس از بررسی‌های جدی در اختیار جریان‌های مختلف قرار گرفت که از 200 نفر 30 نفر را اعلام کنند، در نهایت کیمته تعیین مصادیق 47 نفر را رسما نهایی کرد، تعدادی از افراد ناشناخته مانند بنده مصاحبه تخصصی انجام دادند و در نهایت این لیست به 35 نفر رسید و رای‌گیری نهایی در شورای 22 نفره انجام شد.

قریشی ادامه داد: شاید این 30 نفر برخی تشکل‌ها را اقناع نکرد اما در مجموع لیستی مطلوب برای جریان اصولگرایی محسوب می‌شود. زمانی که اسم ائتلاف برده می‌شود یعنی از همه گرایش‌ها و سلایق در لیست موجود حضور داشته باشند و با توجه به ترکیب‌های جنسیتی جریان‌های رقیب از جمله تفکر فمینیستی در حوزه زنان در ائتلاف اصولگرایان مقرر شد 6 نفر از بانوان متخصص وارد جریان اصولگرایی شوند. همچنین با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده جوانان در عرصه‌های مختلف کشور این تصمیم در شورای 22 نفره گرفته شد که جهت کادر سازی مناسب تعدادی جوان نیز به ائتلاف اضافه شوند. 5 نفر از چهره‌های جوان نیز در لیست حضور دارند که با توجه به سوابق کاری خود در عرصه‌های مختلف موفق بودند.

این نامزد انتخاباتی همچنین تاکید کرد: لیست 30 نفره اصولگرایان ترکیبی از علما و چهره‌های اقتصادی هستند و اقتصاددانان و افراد شاخص حضور دارند. در مجموع می‌توان گفت جریان اصولگرایی لیست مطلوبی تهیه کردند که دارای مقبولیت بالایی است که روز به روز جای بیشتری در میان مخاطبان خود باز کرده است.

وی در خصوص منع مداحان و هیأت‌های مذهبی و ورود آنها به عرصه سیاست، گفت: این تفکر که هیأت‌های مذهبی در عرصه سیاست وارد نشوند، تفکر مناسبی نیست. اگر قرار باشد جامعه 80 هزار مداحی را که جایگاه والایی در جامعه دارند حذف کند، کم‌لطفی است. این نظر بغض‌آلودی نسبت به مداحان اهل بیت و هیأت‌های مذهبی است که در عرصه سیاست وارد نشوند.

قریشی با اشاره به جایگاه مداحان اهل بیت و نقش گسترده آنها در انقلاب، خاطرنشان کرد: کسانی که با مکتب امام آشنا هستند همواره کلید واژه این بزرگان را به خوبی می‌دانند و آگاهند که امام (ره) و رهبر معظم انقلاب همواره بر جایگاه هیأت‌های مذهبی در جامعه تاکید داشته و دارند.

عضو ائتلاف 30 نفره اصولگرایان در ادامه با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی ریشه در هیأت‌های مذهبی دارد، یادآور شد: دنیا همه این موارد را رصد کرده که اکنون این دیدگاه را ارائه می‌کند. در فتنه 78 و فتنه‌های 88 نیز نقش بی‌بدیل هیأت‌های مذهبی را نمی‌توان منکر شد. اگر بخواهیم بگوییم هیأت‌های مذهبی و مداحان قصد سوءاستفاده دارند اصلا صحیح نیست. هیأت‌های مذهبی در این ایام با فکر شکل‌گیری مناسب مجلس به فکر انقلاب هستند. نقش مداحان مانند بقیه اقشار است. جریان مداحان و هیأت‌های مذهبی با توجه به تکلیفی که امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر عهده آنان نهاده است، نسبت به مسائل سیاسی و نقش آنها به عنوان جریان تفکری موثر هستند.

وی در خصوص اینکه آیا جامعه مداحان در انتخابات لیست جداگانه می‌دهند یا خیر، عنوان کرد: جامعه مداحی طیف زیادی هستند ولی اینکه به صورت جداگانه بخواهند لیستی ارائه دهند اینگونه نیست و قطعا از لیست ائتلاف اصولگرایان حمایت می‌کنند.

 

قریشی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به معضل بیکاری و رکود حاکم بر جامعه، تاکید کرد: نتیجه برنامه 100 روزه‌ای که توسط رئیس‌جمهور ارائه شد، سبب افزایش روند صعودی بیکاری در کشور است. طبق آخرین آماری که مرکز آمار در خصوص اشتغال در سال اول دولت ارائه داد،بیکاری 306 هزار نفر کاهش پیدا کرده بود اما در سال دوم دولت این رقم معکوس شد. 478 هزار نفر به جامعه بیکاری کشور اضافه شد. آخرین گزارش مرکز آمار در خصوص بیکاران در تابستان 92 تعداد بیکاران کشور را 2 میلیون و 563 هزار نفر و نرخ بیکاری را 10.4 درصد اعلام کرد. اکنون این آمار تقریبا با جهشی بسیار زیاد، افزایش قابل توجهی داشته که به 2 میلیون و 728 نفر افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه قرار بر این بود که برنامه 100 روزه دولت و دیپلماسی فعال دولت در حوزه رفع تحریم‌ها و وارد شدن در پساتحریم ایجاد اشتغال باشد، عنوان کرد: ولی این روند معکوس همچنان ادامه دارد، تعداد بیکاران کشور در دو سال اول دولت یازدهم 165 هزار نفر افزایش پیدا کرده و این نشان می‌دهد که دولت در حوزه ایجاد اشتغال و تحقق وعده‌های خود نتوانسته موفق عمل کند. دولت با عدم برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف اقتصادی نتوانسته روند اقتصادی را کنترل کرده و حتی تعداد بیکاران را تثبیت کند. برنامه‌هایی که در حوزه عقد قرارداد بین‌المللی وجود دارد هر چند اشتغال زایی می‌کند ولی این اشتغالزایی برای سایر کشورها است نه درون کشور. اشتغال زایی برای کشورهایی است که با ما قرارداد می‌بندند و شرکت‌هایی که در آن کشورها ورشکست شدند امروز خوشحال هستند از اینکه با جمهوری اسلامی قرارداد می‌بندند و از جمعیت بیکاران آنها کم می‌شود. دولت باید در این زمینه یک برنامه راهبردی صریح و فوری طراحی کند و اگر مجلسی که در پیش رو داریم مجلسی در خور مردم باشد حتما از حوزه نظارتی پیگیر این موضوع خواهد بود.

وی در خصوص اقلام مصرفی مردم و ارزیابی از عملکرد دولت نسبت به این مسئله عنوان کرد: با توجه به آماری که در این زمینه اعلام شده در بازه زمانی سال 84 و 91 هر خانوار شهری میانگین 156.8 کیلوگرم برنج مصرف می‌کردند که در دو سال اخیر این میزان کاهش پیدا کرده است و این یعنی پس‌رفت. در مصرف روزانه مردم  از میزان 156 کیلوگرم به 120 کیلوگرم کاهش مصرف داشته‌ایم. همچنین به دنبال این کاهش مصرف‌ها عواقب و آثار بهداشتی در جامعه مشهود می‌شود. زمانی که مردم نمی‌توانند قوت مناسبی داشته باشند قطعا آثار آن روی سلامت جامعه نیز تاثیر می‌‌گذارد. در خصوص خرید گوشت نیز میزان مصرف مردم در طول این دو سال و نیم کاهش داشته است. قدرت خرید مردم از اقلامی که نیاز روزانه آنهاست تنزل داشته است. دولت برای پسابرجام حداقل باید فکری برای سفره مردم می‌کرد. دولتی که با کشورهایی که بدترین روش‌ها را علیه ما اعمال کردند، دیپلماسی خنده،‌فعال و مهربان را در پیش می‌گیرد باید با مردم داخل کشورش نیز نیز باید همین رفتار را داشته باشد.

این نامزد انتخابات مجلس با تاکید بر اینکه دولت نباید با مردم فاصله بگیرد، یادآورشد: دولتی که برجام 2 را مطرح می‌کند باید از رفتار خود و داخل شروع کند. فاصله دولت با مردم نباید زیاد باشد ولی این مسئله متاسفانه در دولت کنونی حس می‌شود. امروز در جریان انتخابات مردم مجلسی را می‌خواهند که حداقل بزرگ‌زاده‌ها به بزرگان خود خیانت نکنند. مردم به مجلسی رای خواهند داد که پیگیر مشکلات معیشتی آنها باشد و مسکن مهر را حق مردم بداند.

وی در خاتمه با هشدار درخصوص مجلس خبرگان گفت: ما انتظار داریم که مردم حتما در تهران به لیست 30 نفری در مجلس و 16 نفری خبرگان معرفی شده توسط اصولگرایان رای داده و مجلس شورای اسلامی را از خبرگان رهبری کم‌اهمیت‌تر ندانند. مرفهین بی‌درد آماده نوشتن نطق‌هایی هستند که توسط وثوق‌الدوله‌ها قرار است در مجلس قرائت شود. مجلس باید صدای مستضعفان و محرومان باشد نه مرفهین بی‌درد.