برجام آخرین سیاست‌ ناکارآمد دولت اوباما است

استیو مالزبرگ، مجری برنامه خبری این شبکه تلویزیونی در بخشی از گفتگوی زنده تلفنی با "ریچارد پرل،" دستیار سابق وزیر دفاع آمریکا، که هم اکنون از محققان ارشد در اندیشکده امریکن انترپرایز است،اذعان کرد یکی از آخرین سیاست‌ها و دیپلماسی‌های ناکارآمدِ دولت اوباما، در رابطه با توافق ایران (برجام) بوده است.

مالزبرگ از ریچارد پرل پرسید: مقامات ایرانی با این همه پول چه خواهند کرد؟

ریچارد پرل در پاسخ مدعی شد البته شما باید فرض کنید که آنان این پول‌های باد آورده را به همان نحوی هزینه خواهند کرد که تحت محدودیت‌های شدید مالی بودند. از این رو، این به معنای ادامه‌ی جریان پول به گروه‌های افراطی، که یکی از منابع اصلی بی ثباتی در منطقه‌اند، خواهد بود. آنان کماکان به ارسال پول به حزب الله و حماس ادامه خواهند داد. آنان همچنین به مداخله در هر جایی که بتوانند اهداف خود را پیش ببرند، ادامه خواهند داد.

مجری این شبکه پرسید: با توجه به افزایش تولید نفت عربستان سعودی، یا دست کم کاهش نیافتن آن، که به ایران و روسیه صدمه می زند، این مسئله چه تأثیری بر تحولات منطقه‌ای خواهد داشت؟

پرل پاسخ داد: این تنها نقطه‌ی روشن در تمام این تصویر است، زیرا روسیه، ایران و برخی دیگر از شخصیت‌های مشکوک، مانند ونزوئلایی‌ها، تأثیرات زیانبار از قیمت‌های نازل انرژی می بینند. از این رو، ما باید قدردان این چیزهای کوچک باشیم.

مالزبرگ پرسید: آیا نگرانی‌های اقتصادی روسیه، باعث خواهد شد که حرکات نظامی پوتین در آن منطقه کاهش یابد؟

پرل پاسخ داد: پوتین وقتی با مشکلات مالی در داخل روبرو می شود، احتمال تهاجمی تر شدنش افزایش می یابد. از این رو، من انتظار دارم که وی حتی بدتر از گذشته رفتار کند.