قرار نبود فهرست صدای ملت۳۰ نفره باشد

حسین شیخ‌الاسلام مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل صبح امروز (یکشنبه) طی سخنانی در یک نشست خبری که در محل سایت خبرآنلاین برگزار شد، اظهار داشت: بنده شخصاً پولی برای هزینه شخصی تبلیغاتی ندارم و اعتقادی هم ندارم که اینگونه تبلیغ کنم، من حتی پولی برای تبلیغات مشترک به لیست صدای ملت هم نداده‌ام. در دوره قبل، یعنی انتخابات مجلس نهم نیز در هزینه‌های تبلیغاتی شریک نبوده‌ام.

 

وی افزود: به نظرم اینگونه هزینه‌کردن‌ها مؤثر نیست، فرزندانم برایم در فضای مجازی پوستر ساختند و در همان جا هم توزیع می‌شود، من پس از اعلام تأیید صلاحیت آقای مطهری با او تماس گرفتم و گفتم لیست صدای ملت را فعال کنید. او هم گفت این کار را آغاز کرده و برای انتخاب 20 نفر اولیه، مرا دعوت کرد، البته بنده در سیاستگذاری‌ها هیچ نقشی نداشتم.

 

شیخ‌الاسلام در ادامه تصریح کرد: خوش چهره و سبحانی را از نزدیک می‌شناسم و از چهره‌های مورد تأیید بنده در لیست صدای ملت هستند، برخی اعضای فهرست را اصلاً نمی‌شناسم اما می دانم که همه مسلمان هستند و این لیست صدای ملت، از اصلاح‌طلبان و برخی اصولگرایان معتدل تشکیل شده که از لیست اصولگرایان جا مانده‌اند.

 

شیخ‌الاسلام در پاسخ به سؤالی مبنی بر تفاوت لیست اصولگرایان و صدای ملت، توضیح داد: انتخابات یک توافق و تعهد دوطرفه بین کسانی است که خودشان را نامزد می‌کنند و کسانی که می‌خواهند رأی دهند، لذا شفافیت در این زمینه بسیار مهم است و نباید دچار غش در معامله شویم. نباید برای کسب رأی به مردم دروغ بگوییم و شعار واهی دهیم. اصولگرایان حاضر در لیست ائتلاف اصولگرایان که از نظر بنده فهرست معتبری است و به آن احترام می‌گذارم و البته به همه توصیه می‌کنم آن لیست را اساس خود برای رأی دادن قرار دهند، اما می‌توانند با نامزدهایی از لیست صدای ملت رأی خود را تکمیل کنند.

 

مشاور رئیس مجلس در امور بین الملل همچنین تصریح کرد: فهرست صدای ملت به تدریج 30 نفره شد، قرار نبود این فهرست به 30 نفر افزایش یابد. اصولگرایان میثاق نامه ای را برای همه کاندیداهای اصولگرا ارسال کردند، برای بنده هم فرستادند که بنده آن را امضا نکردم. در آن میثاق‌نامه ذکر شده بود هر کسی در لیست قرار نگرفت، باید انصراف دهد، یعنی در فهرست اصولگرایان، همه کاندیداها مرجعیتی را پذیرفتند، اما در صدای ملت اینگونه نیست و همه ما در مجلس تفکرات متفاوتی داریم و نمی‌توانیم یک فراکسیون را تشکیل دهیم.

 

وی با بیان اینکه آن انسجام سیاسی، فکری و نظری که در ائتلاف اصولگرایان وجود دارد، در صدای ملت نیست، تصریح کرد: از کاندیداهای فهرست اصولگرایان تعهدی گرفتند که نمی‌توانند در فهرست دیگری باشند، به عنوان مثال؛ آقای مطهری از آقای مظفر خواستند استعفا بدهند تا نام او را در لیست صدای ملت قرار دهند، اما آقای مظفر قبول نکردند.

 

شیخ الاسلام در ادامه تأکید کرد: مشروعیت کل نظام به پایبندی همه به قانون اساسی نیاز دارد، نمایندگان مجلس همه سوگند یاد کردند که از این قانون اساسی دفاع کنند و به آن پایبند باشند. در لیست اصولگرایان یک ساختار الزام آور وجود دارد ولی صدای ملت ساختار الزام آور وجود ندارد.

 

وی افزود: برای بنده روشن نیست با چه ترتیباتی آن ده نفر را به لیست صدای ملت اضافه کردند. هر چند آن 20 نفر ابتدایی را هم می‌دانم چطور انتخاب کردند. آقای مطهری در ابتدا گفتند مشکلی برای رأی اوری ندارند و اعلام کردند تلقی وی مبنی بر اینکه یک حزب یا فراکسیون تشکیل دهیم، وجود ندارد و فقط دور هم جمع شدیم که یک انتخابات پرشور داشته باشیم.

 

شیخ‌الاسلام با بیان اینکه بنده تعدادی از کاندیداهای صدای ملت را نمی‌شناسم گفت: کسانی که می‌شناسم معتدل‌گرای اصولگرایی هستند مثل آقای سبحانی. افراد فقط باید در رابطه با تخصص خودشان صحبت کنند اگر خارج از تخصص‌شان حرف بزنند حتماً افراطی صحبت خواهند کرد.

 

مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل در پاسخ به این سؤال  مبنی بر علت قرار گرفتن آقای جلالی در لیست اصلاح‌طلبان،‌گفت: بنده کار اصلی‌ام با آقای لاریجانی در سیاست خارجی است و واقعا هم آقای لاریجانی در سیاست خارجی مواضع بسیار روشن و قوی‌ای دارد، و تنها شاید بنده درباره قضیه فلسطین یا منطقه مشورت‌هایی به آقای لاریجانی بدهم، در سیاست داخلی برخی دوستان اصولگرا با آقای لاریجانی همراه نیستند و مواضع وی را نمی‌پسندند. درباره انتخابات و مسائل دگیر متاسفانه این فاصله بین طیف آقای لاریجانی و دوستان اصولگرا بیشتر شد و واقعا جای تاسف دارد و ای کاش پیش از انتخابات اختلافات را کنار می‌گذاشتند و توافق می‌کردند.

 

وی با بیان اینکه الان اصولگرایان با جدا شدن جامعه روحانیت از لیست اصولگرایی در شهر مهمی مانند قم واقعا لطمه جدی می‌خورند و جای تاسف داد، تصریح کرد:‌احساس می‌کنم رقابت‌های انتخاباتی ما دچار سردرگمی‌ شده است و خطوط جریان‌های مختلف با هم خلط شدند. نیاز اصلی امروز مردم این است که افرادی را انتخاب کنند که آنها را به خوبی بشناسند و ائتلاف باید بر اساس یک سری اصول شکل بگیرد.

 

شیخ‌الاسلام درباره علت اختلاف اصولگرایان با طیف آقای لاریجانی گفت: به نظرم بارزترین موضوعی که موجب این اختلاف شد، قضیه برجام بود که مشکلاتی را پدید آورد. درباره برجام شخصا نظرم این بود که باید در مجلس بررسی و تصویب شود، بنده پش از ارسال برجام به کنگره آمریکا مصاحبه‌ای کردم و این نظرم را اعلام نمودم اما آقای لاریجانی خصوصی برای بنده نوشتند که چرا این مصاحبه را انجام دادم، بنده خدمت آقای لاریجانی رفتم و توضیحاتی را درباره علت این نظرم مطرح نمودم اما آقای لاریجانی گفتند که تلقی ایشان از قانون اساسی این نیست که برجام به مجلس بیاید، آقای لاریجانی در آن جلسه به من گفت که باید دست رهبری را باز بگذارند تا ایشان خودشان تصمیم بگیرند. تو مشاور من هستی و وقتی حرف می‌زنی تلقی می‌‌شود که نظر بنده این است در حالی که نظر من این نیست.

 

وی در همین زمینه گفت:‌پس از این جلسه برجام به کنگره آمریکا رفت و بنده خدمت آقای لاریجانی رسیدم و گفتم حالا باید مجلس نسبت به بررسی برجام اقدام کند. اما آقای لاریجانی باز هم به بنده اجازه نداد در این باره اظهار نظر کنم و بگویم لازم است برجام در مجلس تصویب شود و به بنده گفت این سخنان را مطرح نکن چون دست ما را می‌بندی، عده دیگری از نمایندگان مجلس نظرشان بر همین بود که باید برجام به مجلس بیاید، هر چند رهبر معظم انقلاب در فرمایشات‌شان فرمودند لازم است برجام در مجلس بررسی شود.

 

مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: وقتی سفیر ایران در سوریه بودم ساختار اطلاعاتی ما متوجه شد که قطر و عربستان در سوریه کار می‌کنند و افراد دولتی و ارتشی سوریه را می‌خرند، این موضوع از سوی بخش اطلاعاتی ما به بخش اطلاعاتی مرکز (تهران) منتقل شد ولی متاسفانه بی‌توجهی‌هایی نسبت به آن انجام شد چرا که حدس بنده این بود که دولت وقت یعنی آقای احمدی‌نژاد حکومت سوریه را دیکتاتور می‌دانست و نه دموکراتیک که نیاز به حمایت ما داشته باشد و به آن تذکر ما بی‌توجهی کردند.