نتیجه چشم‌پوشی از خون رکن‌آبادی/توهین بی سابقه سعودی ها!

عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی‌ها که طی ماه‌های اخیر بی‌ادبی‌ها و گستاخی‌های بی‌شماری علیه مردم و دولت ایران مطرح کرده است؛ در تازه‌ترین اظهارنظر ضدایرانی خود مدعی شد ایران دیپلمات‌های سعودی را کشته است. الجبیر در گفت‌وگو با اشپیگل، گفت: «یک دیپلمات ایرانی را که ما کشته‌ایم نشان دهید. می‌توانم به شما نشان دهم ایران دیپلمات‌های عربستانی بسیاری را کشته است».

این تهمت بی‌سابقه الجبیر در حالی است که جنایات آل‌سعود در قبال دیپلمات‌ها و شهروندان ایرانی طی سال‌های اخیر در هیچ جای دنیا سابقه نداشته است. 2 سال قبل، ماجد الماجد، افسر اطلاعاتی سعودی به سفارت ایران در بیروت حمله کرد که در نتیجه آن رایزن فرهنگی ایران به شهادت رسید. البته این حادثه تروریستی منجر به شهادت و مجروح شدن تعداد زیادی از هموطنان ایرانی و شهروندان لبنانی نیز شد. به‌رغم آنکه نیروهای حزب‌الله توانستند با همکاری دولت لبنان، ماجد را دستگیر کنند اما انفعال عجیب جواد ظریف باعث شد «برادران سعودی» او در یک سوءقصد مشخص ماجد را کشته سپس جسد او را نیز به عربستان منتقل کنند. در حالی که با پیگیری‌های ایران، می‌شد به راحتی دست داشتن سعودی‌ها در حمله به سفارت ایران ثابت شود اما انفعال جواد ظریف این فرصت را از ایران گرفت تا قاتلان رایزن فرهنگی ایران در امان باشند. اوج بی‌تدبیری وزیر امور خارجه زمانی بود که او چند روز پس از این فاجعه، در فرودگاه بیروت در اظهارنظری که قطعا نمک بر زخم خانواده‌های داغدار ایرانی بود، گفت: خواستار عالی‌ترین سطح روابط با عربستان هستیم! اما بی‌تدبیری‌های ظریف و بی‌توجهی او به جامعه ایرانیان خارج از کشور به همین ماجرا ختم نمی‌شود. در جریان فاجعه منا اوج بی‌توجهی وزیر امور خارجه به احساسات ملی مردم ایران مشاهده شد.  ناتوانی و ضعف او در ایجاد یک دیپلماسی علیه جنایت سعودی‌ها در منا از یک‌سو و اظهارنظرهای او در قبال آن ماجرا از سوی دیگر، نشان داد ما در ایران با یک پدیده عجیب مواجه هستیم! ظریف که حتی نتوانست کاری کند هیات ایرانی برای بررسی شهادت 500 شهروند ایرانی به عربستان برود؛ اخیرا در اظهارنظرهای عجیب و غیرملی، با افتخار درباره اهمال‌کاری خود در جریان فاجعه منا حرف زد. او در اجلاس امنیتی مونیخ، سعودی‌های جنایتکار را «برادران سعودی» نامید و از عادل الجبیر به عنوان «دوست خوبم عادل الجبیر» یاد کرد! اما اوج بی‌تدبیری جواد ظریف آنجا بود که او درباره رفتار وزارت امور خارجه ایران در ماجرای فاجعه منا گفت: «500 زائر ما در مراسم حج کشته شدند اما ما روابط خود را قطع نکردیم حتی روابط خود با عربستان را کاهش هم ندادیم». ظریف این را برای آنکه نشان دهد نسبت به سعودی‌ها با نگرش مثبت برخورد کرده است گفت. اما او نمی‌دانست این اظهارنظر او نمک بر زخم خانواده‌های قربانیان مکه و منا است کما اینکه سرکار خانم دکتر روح‌افزا، همسر شهید دکتر حاتمی از قربانیان حج امسال در عربستان، با اعتراض به جواد ظریف، گفت: ما نزدیک به 500 نفر را در فاجعه حج امسال از دست دادیم بعد وزیر امور خارجه می‌گوید ما با عربستان قطع رابطه نکردیم؛ آیا این هنر است که حق این همه خانواده و خون‌های ریخته شده را نادیده می‌گیرند؟! بنده می‌خواهم به آقای ظریف بگویم شما نه‌تنها قطع رابطه نکردید بلکه یک تذکر هم ندادید و حتی یک سوال هم نپرسیدید که چرا این اتفاق افتاده و از خانواده‌هایی که عزیزان‌شان را از دست دادند پشتیبانی نکردید.

اکنون بی‌تدبیری جواد ظریف و عدم پشتیبانی او از جان ایرانیانی که توسط آل‌سعود کشته شدند؛ با اظهارنظرهای صریح وزیر تازه به‌دوران رسیده سعودی‌ها مواجه شده است. قطعا اگر جواد ظریف هم در ماجرای انفجار سفارت ایران در بیروت و هم در ماجرای منا که برخی دیپلمات‌های ایرانی نظیر شهید رکن‌آبادی در آن قربانی شدند؛ موضع عزتمندانه و ملی می‌گرفت؛ اکنون وزیر خارجه سعودی اینگونه علیه ایران موضع نمی‌گرفت!