امروز در حالی وارد دومین روز از آخرین ماه سال جاری خورشیدی (اسفند ماه) می‌شویم که تهران در هفته پیش رو و همچنین هفته آینده میزبان روسای جمهوری آذربایجان، سوئیس و آفریقای جنوبی است. پس از رفع تحریم‌های هسته‌ای و حصول توافق وین بین ایران و 1+5 در تیر ماه سال جاری،‌می‌توان اسفند ماه را از جمله ماه‌های شلوغ و پر تردد در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برشمرد.

در ماه گذشته (بهمن ماه) حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان میزبان «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و همچنین «جان درامانی ماهاما» رئیس جمهور غنا بود.

*الهام علی‌اف سه‌شنبه مهمان روحانی

براین اساس، سه‌شنبه هفته جاری (چهارم اسفند ماه) الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در قالب یک هیأت عالیرتبه به تهران سفر خواهد کرد. این سفر به دعوت رسمی حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صورت می‌گیرد که خود در سال گذشته به باکو سفر کرده بود. این سفر می‌تواند روابط دو کشور را که طی چند سال گذشته با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده بهبود قابل توجهی ببخشد.

همکاری در حوزه‌های نفت و گاز، خودروسازی و بیمه از جمله عرصه‌های روابط اقتصادی دو کشور طی دهه‌های گذشته بوده که تا حدودی کمرنگ شده، اما امید آن می‌رود که این حوزه‌های همکاری مجدداً احیا شود و سطح روابط اقتصادی دو کشور که در حال حاضر در حدود 300 میلیون دلار است را با وجود اشتراکات فراوان دینی، فرهنگی و تاریخی دو کشور و نیز بیش از 600 کیلومتر مرز به رقمی بسیار بالاتر افزایش دهد.

*یوهان اشنایدر در راه تهران

پس از الهام علی‌اف، نوبت «یوهان اشنایدر» رئیس جمهور سوئیس است که 8 اسفندماه به ایران سفر خواهد کرد. سوئیس در مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 نقش مهمی ایفا کرد و شهرهای آن از جمله ژنو، مونترو و لوزان میزبان این نشست‌ها بود و توافق ژنو در سوم آذر 1392 نیز در این شهر حاصل شد.

رئیس جمهور سوئیس در حاشیه اجلاس داووس در بهمن ماه سالجاری و در دیدار محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور کشورمان با تبریک اجرای رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ارتقاء سطح روابط در زمینه‌های مختلف و از جمله مناسبات اقتصادی با ایران استقبال کرده بود.

رئیس‌جمهور سوئیس با اشاره به سفر قریب‌الوقوع خود به ایران، گفت: امیدوارم در این سفر بتوانیم به توافقات خوبی دست یابیم و نسبت به گسترش روابط ایران و سوئیس به بالاترین سطح در حوزه‌های مختلف اقدام کنیم.

سوئیس که از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، عهده‌دار حفاظت منافع آمریکا در ایران شده، اخیرا و پس از قطع روابط ریاض و تهران، مسئولیت حفاظت منافع عربستان سعودی و همچنین ایران را بر عهده گرفت. این اولین سفر اشنایدر به ایران خواهد بود.

پس از تصویب برجام، سوئیس اعلام کرد که تصمیم به لغو تحریم‌هایی گرفته‌ است که همسو با تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران وضع کرده بود. این تحریم‌ها، مواردی از قبیل محدودیت در معامله فلزات گرانبها، خرید نفت، محصولات پتروشیمی و نقل و انتقال پول را شامل می‌شد. این کشور، پیش از تصویب برجام نیز تحریم‌های خود علیه ایران که از ابتدای سال 2014 (میلادی) وضع شده بود، به حال تعلیق در آورده بود.

*زوما هفته آینده در تهران

دهم اسفند ماه نیز «جاکوب زوما» رئیس جمهور آفریقای جنوبی بعد از 37 سال به تهران خواهد آمد. در آبان ماه سال جاری «سِیریل رامافوزا» معاون اول رئیس‌ جمهور آفریقای جنوبی به دعوت رسمی اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در صدر هیأتی عالی‌رتبه به تهران سفر کرده بود.

وی در این سفر مقدمه سفر رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی به تهران را فراهم کرد.

هیأت همراه معاون رئیس‌جمهور آفریقا متشکل از 160 بازرگان و صاحبان صنایع و سرمایه این کشور بودند که با همتایان ایرانی خود در بخش خصوصی دیدار کردند.

«ویلیام مکس فلمن وایتهد» سفیر آفریقای جنوبی در ایران چندی پیش درباره روابط دو کشور گفته بود که کشور ما فاقد کشتی‌های مناسب جهت واردات نفتی از ایران در زمان تحریم‌های شدید علیه ایران بود و اگر کشور از صنعت کشتیرانی مناسبی برخوردار بود و در این زمینه به اروپا وابسته نبود، می‌توانستیم روابط بازرگانی و وارداتی خود با ایران را به راحتی تداوم ببخشیم.

وایتهد با بیان این که کشتی‌های ساخت ایران کشتی‌های خوبی هستند و توانایی طی مسیرهای آبی تا ونزوئلا، برزیل و هند و.. را دارند، بیان کرد: حوزه کشتیرانی، صنعتی است که می‌توانیم در آن سرمایه گذاری مشترکی داشته باشیم. همچنین آفریقای جنوبی تولید کننده برنج نیست و برنج مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کند و اگر ایران ظرفیت صادرات برنج را داشته باشد، می‌توان این حوزه را زمینه دیگری برای همکاری قلمداد کرد.

در همین راستا حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان نیز قرار است به بلژیک و اتریش سفر کند.

رئیس جمهور اتریش شهریور ماه و پس از توافق وین به تهران سفر کرد.

با توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 و برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران کشورهای مختلفی تمایل زیادی برای حضور و گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با کشورمان دارند و این «ترافیک دیپلماتیک» دستاوردهای زیادی در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصادی به دنبال خواهد داشت.